Eura pošlete rychleji. Okamžité SEPA platby budou povinné
29. 11. 2023 | Olga Skalková

Evropská unie chce zrychlit převody eur – nejdříve v eurozóně, pak i v dalších členských státech. Schválení nového nařízení se přiblížilo.
Zdroj: ČSOB
ČSOB přestane nabízet multibanking – tedy možnost, aby si klienti do elektronického bankovnictví ČSOB připojili další účty v jiných bankách. V mobilní aplikaci skončí 1. září, v internetovém bankovnictví 21. října.
Služba si nenašla dost příznivců, oznámila ČSOB klientům. „Od začátku spuštění si ji aktivovalo přibližně 14 tisíc lidí, ale v současné době si aktivně účet obnovovalo jen necelých 300 lidí,“ upřesnil mluvčí Patrik Madle na dotaz webu Peníze.cz.
Přes internetové či mobilní bankovnictví ČSOB aktuálně mohou lidé obsluhovat své účty od České spořitelny, Air Bank, Komerční banky, Monety, Creditas a Raiffeisenbank.
„Mrzí nás, pokud vám multibanking bude chybět. Můžeme tak ale rychleji přicházet s novými službami a vylepšeními, která ocení většina klientů. Včetně vás,“ píše ČSOB klientům.
„Na ostatní banky, které multibanking nabízejí, nemá naše rozhodnutí vliv. Pokud u nich máte připojený náš účet, bude vám fungovat i dál,“ dodává ČSOB.
Průkopníkem této inovace v Česku byla Banka Creditas, která ji od července 2018 spustila pod samostatnou značkou Richee jako multibankovní aplikaci. V dalších měsících multibanking nabídly vedle ČSOB také Moneta, Air Bank a Komerční banka. Později – na konci roku 2020 – se přidala ještě Raiffeisenbank.
Podle unijní směrnice PSD2 se banky musely od roku 2018 „otevřít“ pro aplikace třetích stran – nabídnout jim propojení dat přes technologii API. Takzvané otevřené bankovnictví samozřejmě mohou využívat jen prověřené firmy (další banky, případně jiné firmy se speciální licencí od České národní banky), které k tomu zároveň mají souhlas klientů, jejichž účty do své aplikace připojují.
Směrnice nicméně nenutila banky, aby takovou možnost – nahlížet na jiné účty u konkurence – samy aktivně zavedly i pro své klienty přímo ve vlastním internetbankingu. Některé banky tak sice umožnily, aby si jejich účty klienti připojili v jiné bance (nebo v nebankovní aplikaci), ve svém rozhraní ale takovou možnost nenabídly. Skeptické k této službě zůstaly Česká spořitelna (ta ji testovala na zaměstnancích a kvůli nízkému zájmu ji v ostrém provozu nakonec nespustila), Fio, mBank nebo UniCredit.
Služba mířila jen na klienty, kteří vedle své hlavní banky mají přinejmenším ještě jeden účet u konkurence. Ani mezi nimi ale nevzbudila velký zájem. A i mnozí lidé, kteří si multibanking vyzkoušeli, s ním brzy přestali mít trpělivost. Kvůli nejednotným standardům, technickým problémům a dalším komplikacím totiž multibanking působil neprakticky.
V některých případech mohl klient účty v jiných bankách aktivně ovládat (zadávat platby), jindy však viděl jenom náhled (informace o zůstatku). Některé banky ukázaly jen běžné účty, jiné i další, typicky spořicí. Propojení s každou „spárovanou“ bankou je potřeba poměrně často obnovovat (potvrzovat) – nejméně jednou za tři měsíce, někde i každý měsíc. Vázla také rychlá aktualizace dat.
Mnozí klienti tak nakonec zjistili, že jednodušší pro ně přece jen bude přihlašovat se do jednotlivých bank samostatně přímo v jejich rozhraní – tedy stejně jako dřív. Pomohlo k tomu i rozšíření bankovních aplikací v mobilu, do nichž se klient přihlásí rychle a jednoduše třeba otiskem prstu.
Kromě multibankingu má otevřené bankovnictví přes API i další využití. Funguje například při žádostech o úvěr: zájemce dá bance, od které si chce půjčit, souhlas, aby se automaticky podívala na jeho běžný účet v jiné bance a zjistila tak jeho transakční historii, pravidelné příjmy nebo výdaje. Další možností využití jsou různé nebankovní aplikace (s potřebnou licencí) na správu osobních financí.
Ostatní banky, které multibanking nabízejí, zatím jeho zrušení neplánují, vyplynulo z ankety webu Peníze.cz.
Hledáte to nejlepší? Zkuste to s námi. Rychle, objektivně a zadarmo.
Banka Creditas sice už v létě 2020 zrušila samostatnou značku Richee i stejnojmennou aplikaci, připojení účtů ale dál nabízí, a to hned v deseti dalších bankách v Česku (Air Bank, ČS, ČSOB včetně Poštovní spořitelny, Fio, J&T, KB, mBank, Moneta, Raiffeisenbank, UniCredit) a v šesti slovenských (ČSOB, Raiffeisenbank, Slovenská spořitelna, Tatra Banka, UniCredit, VÚB).
„Tuto možnost si vyzkoušelo zhruba 20 tisíc našich klientů s běžnými účty. Aktivně multibanking v Creditas využívá kolem pěti tisíc klientů,“ upřesňuje mluvčí Lucie Brunclíková.
„O zrušení služby neuvažujeme. Propojení – ať už s jinou bankou nebo třeba s firemním účetním systémem – vnímáme jako zajímavou službu pro naše klienty. Od počátku jsme věděli, že tato služba bude atraktivní pro menší část klientů, kteří mají větší množství různých účtů, finance je baví a rádi si s nimi ‚hrají‘. Současně se domníváme, že hlavně pro mladší generaci, která vyrostla v komfortním prostředí chytrých aplikací a je zvyklá si snadno založit další účty na pár kliků, může tuto integraci ocenit,“ dodává mluvčí Creditas.
Klienti Komerční banky si v jejím bankovnictví můžou připojit účty z deseti dalších bank v Česku a tří ze Slovenska.
V Monetě multibanking aktivně využívá zhruba 15 tisíc klientů z celkového jednoho milionu uživatelů mobilní aplikace Smart Banka, říká mluvčí Zuzana Filipová. V rámci uživatelské přívětivosti chce Moneta tuto službu nabízet i nadále. Klienti si můžou připojit účty ze sedmi jiných bank, o rozšíření jejich počtu už Moneta neuvažuje.
Multibanking vidí jako užitečnou službu také Air Bank, v jejímž rozhraní si klienti můžou připojit účty dalších šesti bank. „Využívají ji jednotky procent našich klientů, nicméně meziročně se – i po zohlednění přírůstku nových klientů – jedná o mírný nárůst,“ upřesňuje mluvčí Roman Macháček.
Šest dalších bank si můžou připojit také klienti Raiffeisenbank v jejím internetovém bankovnictví (ne v mobilní aplikaci). „Pracujeme na rozšíření bank i o některé zahraniční. O zrušení neuvažujeme,“ říká Martina Kotasová z tiskového oddělení.
Od spuštění zatím multibanking v Raiffeisenbank využilo 38 tisíc klientů. „Klientovi na účty v jiné bance poskytujeme pouze náhled, nikoliv možnost aktivní operace (platbu). Nejčastější využití tedy představuje kontrola stavu prostředků na připojeném účtu a dále připojení účtu jiné banky v rámci žádosti o úvěr,“ upřesňuje Kotasová.
Sdílejte článek, než ho smažem