Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

Skoro každá chce být digitálním lídrem. Když ale přijde na rušení účtu, najednou je elektronické bankovnictví k ničemu. Nezměnily to ani dva roky s covidem.
Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

Zdroj: Shutterstock

U skoro všech bank, které se v Česku zaměřují na drobné klienty, si už několik let můžete založit běžný účet přes internet, tedy bez návštěvy pobočky. Poslední významnější banky nabídly tuto inovaci předloni – zbývá jen Trinity Bank, kde si lze online sjednat pouze spořicí účet.

K otevření účtu ve většině bank stačí naskenovat dva doklady totožnosti a poslat korunovou platbu z účtu v jiné bance, případně podepsat smlouvu přes kurýra – a je hotovo. V posledních měsících to začíná být ještě jednodušší díky ověření přes bankovní identitu (Bank ID).

Jenže: když chcete stejný účet zrušit a současně ho nepřevádět do jiné banky, najednou to nejde online. Ve většině bank musíte na pobočku, případně poslat výpověď s ověřeným podpisem nebo pověřit zástupce s plnou mocí.

Z průzkumu mezi retailovými bankami vyplývá, že zrušení běžného účtu bez návštěvy pobočky nebo bez písemné výpovědi umožňují pouze Air Bank, mBank, Creditas a Expobank.

Anketa

Chcete zrušit účet, banka vás nutí jít na pobočku. Přemluví vás tam?

„Tak jak si klienti mohou online účet založit, mohou ho i ve svém internetovém bankovnictví u nás zrušit,“ potvrzuje mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

„Žádost o výpověď běžného či vkladového účtu může klient podat ve svém internetovém bankovnictví,“ říká mluvčí mBank Kristýna Dolejšová.

„K ukončení účtu online stačí u nás pár kliknutí v internetovém bankovnictví,“ ujišťuje i mluvčí Expobank Jakub Švestka.

„Požádat o ukončení běžného účtu je možné – při splnění podmínek – také formou zprávy v internetovém bankovnictví nebo přes mobilní aplikaci,“ potvrzuje mluvčí Banky Creditas Lucie Brunclíková.

Banka pak pošle klientovi zprávu, jejímž prostřednictvím žádost o zrušení účtu potvrdí. Poté mu už jen běží výpovědní lhůta – obvykle třicet dnů kvůli případnému naúčtování zbývajících plateb kartou.

K bankám, které umožňují snadné zrušení účtu online, by se brzy měla přidat Moneta Money Bank. „Jsme toho názoru, že klient by měl možnost od banky odejít stejně snadno, jako k ní přijde. Online zrušení běžného účtu plánujeme spustit letos v červenci. Předcházet mu bude možnost online zrušení spořicích účtů – tu plánujeme na květen,“ řekla mluvčí Zuzana Filipová na konci letošního března.

Proč nejde zrušit účet online?

Nutná osobní návštěva pobočky kvůli maličkostem či formalitám je přitom třetí nejčastější věcí, která klientům tuzemských bank vadí, pokud jde o „zanedbanou digitalizaci“. V loňském průzkumu agentury Ipsos pro společnost Enehano Solutions ji zmínilo skoro 55 procent lidí.

Komplikace s rušením účtu nebo jiných produktů, které si předtím klient sjednal jednoduše online, zároveň skončila na druhém místě v anketě o nejabsurdnější bankovní postup.

Komu patří

Zdroj: Shutterstock

„Netušili jsme, že Sberbank je ruská banka,“ říkají teď někteří její klienti. Nejen pro ně máme přehled majitelů.

Kdo vlastní banky v Česku a které jsou opravdu české. Přehled

Banky, které se jindy předhánějí v digitalizaci a možnostech online sjednání čím dál většího množství produktů, jen obtížně vysvětlují, proč účet nejde zrušit online, pokud o to klient požádá přes zabezpečené prostředí elektronického bankovnictví. Tedy ve stejném prostředí, které je bank dostatečně důvěryhodné třeba ke sjednání spotřebitelského úvěru.

Neoficiálně banky připouštějí, že osobní setkání na pobočce jim dává větší prostor klienta „zadržet“ speciální (retenční) nabídkou – třeba službou zdarma nebo nějakým bonusem.

Trojice největších bank se online zrušení účtu chystá umožnit, i když to nebude hned letos.

„Digitalizace je strategií skupiny ČSOB. Pro mě zrušení účtu digitálně není prioritou číslo jedna – jsem rád, když klienti u nás účet mají. Neumím říct, jestli zrušení účtu digitálně spustíme letos nebo za tři roky, ale rozhodně k tomu směřujeme jako součást digitalizace všech procesů,“ řekl nedávno v rozhovoru pro Peníze.cz Jan Sadil, člen představenstva ČSOB.

„Komerční banka pracuje na transformaci do nového bankovního systému, který nám umožní zavést nové služby. Jednou z nich by mohla v horizontu zhruba jednoho roku i možnost online zrušení účtu,“ avizuje mluvčí Michal Teubner.

Česká spořitelna chce „do budoucna“ nabídnout možnost online zrušení u účtu Standard, jehož založení je možné přes internet. „Vzhledem k tomu, že vedení účtu Standard je zdarma a bez skrytých poplatků, dosud jsme požadavky na jeho zrušení online cestou neregistrovali,“ dodává mluvčí Lukáš Kropík.

„Elektronické zrušení účtu v UniCredit Bank do budoucna nevylučujeme. Z našeho pohledu klienti nejčastěji využívají mobility,“ říká mluvčí Petr Plocek.

Děkujeme, neodcházejte

Zdroj: Shutterstock

Zatímco objednání internetových služeb lze snadno zařídit online, případné zrušení bývá komplikovanější.

Předplatné jedním klikem. Odhlásit vás ale jen tak nenecháme

Naopak Raiffeisenbank zatím možnost zrušení účtu online neplánuje, odpovídá mluvčí Tereza Kaiseršotová. Jednoduchého řešení se v dohledné době nedočkají ani klienti Fio banky, Hello Bank nebo Trinity.

Mobilita pomůže, ale ne vždycky

Při změně banky pomůže takzvaný Kodex mobility klientů, zjednodušeně zvaný mobilita: Nová banka, ke které chce klient přejít, se na jeho pokyn postará jak o ukončení účtu v dosavadní bance, tak o případné převedení „platebního styku“ – tedy nastavení trvalých příkazů či inkas. Takovou žádost lze – stejně jako samotné sjednání nového účtu – vyřídit většinou online.

Takzvaná mobilita však neřeší situaci, kdy se chce klient zbavit běžného či spořicího účtu, který už nepotřebuje. Třeba proto, že jako hlavní účet už používá jiný, nebo jich má z dřívějška víc. Vedení většiny účtů je sice pro klienta zdarma bez podmínek, přesto může mít důvody, proč ho chce zrušit – a ne pouze přestat využívat. Například aby nemusel sledovat, zda se na něm neděje něco nečekaného, nebo aby mu od banky nechodily různé informace – ať už změny týkající se obsluhy účtu (nové požadavky na zabezpečení a podobně), nebo různé marketingové nabídky.

I v těchto situacích lze v krajním případě využít kodex mobility – když se nedostanete na pobočku a chcete účet zrušit. Sjednejte si nový bezplatný účet u některé z bank, které jsou klientsky vstřícné i při jeho zrušení. Současně se založením požádejte o převod toho dosavadního, respektive o zrušení konta ve staré bance prostřednictvím mobility. A když vás nový účet nezaujme, zrušíte ho tentokrát snadno.

Změna účtu v rámci stejné banky

Vstřícnější už je většina bank, pokud chce klient v rámci jedné banky jenom přejít mezi různými typy účtu. Tedy změnit dosavadní účet na jiný, výhodnější. Typickým příkladem je přechod od staršího typu běžného účtu, který byl poplatkově dražší, nebo u něho hrozil paušál při nesplnění určitých podmínek, k novému typu účtu, který je zdarma bez podmínek.

Stále víc bank to umožňuje udělat digitálně pomocí tlačítka v internetovém nebo mobilním bankovnictví. Klientovi tak zůstane dosavadní číslo konta, změní se jen navázané služby a případné poplatky.

„Online změnu běžných účtů umožňujeme našim klientům v internetovém i mobilním bankovnictví již od roku 2020,“ říká mluvčí Monety Zuzana Filipová. Podobně to umožňují v ČSOB, Komerční bance nebo Raiffeisenbank.

Další banky jako Fio, Air Bank, Creditas nebo Hello bank tuto službu nepotřebují, protože nabízejí jen jeden typ účtů. „Klient si k němu může sjednat balíčky nadstandardních služeb, například výběry z bankomatů po celém světě za jednorázový měsíční poplatek sto korun. Tyto balíčky si klient jednoduše sjedná i zruší online, může si je sjednávat i rušit opakovaně,“ připomíná Jana Pokorná, mluvčí Air Bank.

Komplikované je to v UniCredit Bank a České spořitelně. Když dosavadní klient zjistí, že banka začala nabízet nový typ účtu zdarma bez podmínek, může si ho sice sjednat online, půjde však o nový účet – ne převod toho dosavadního. Má nejen nové číslo, ale třeba i novou kartu.

UniCredit od loňského září nabízí nový účet Start, který už je automaticky bez poplatku. U dřívějšího typu účtu musel klient každý měsíc splnit příjmovou podmínku (aspoň 12 000 korun), aby mu banka odpustila paušál 199 korun. Dosavadní klienty banka o této novince aktivně neinformovala. A když na ni sami přijdou a chtějí si starý účet změnit na nový, mohou si ho sice založit v mobilní aplikaci (ne v internetovém bankovnictví), ale kvůli zrušení dosavadního účtu (hrozícím poplatkům za neplnění podmínek) musí osobně na pobočku. Jednoduše online změnit starý typ na nový nejde.

Klienti České spořitelny mohli mít do léta 2020 účet bez poplatků jen splnění určitých podmínek, dnes se jmenuje účet Plus: měsíčně na něj přijde aspoň sedm tisíc korun, zaplatíte aspoň jednou měsíčně kartou a využíváte aspoň jeden další produkt této finanční skupiny. Při nesplnění podmínek může měsíční paušál dosáhnout až 100 korun. Od léta 2020 je k dispozici i účet Standard, který je zdarma bez omezení. Změnu však zatím nelze provést online.

Spořitelna to dokonce neumožní ani opačným směrem – tedy vylepšení účtu Standard na Plus. „To, jestli klientům umožníme online přechod k účtu Plus, je na obchodním rozhodnutí banky. Z dosavadní zkušenosti vnímáme, že je lepší osobně klientům vysvětlit výhody a popsat jim, kdy ho mohou využívat za zvýhodněných podmínek,“ vysvětluje Kropík.

Binokulár. Zlobil. Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! Už jsme i na Instagramu.

Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz a speciální přílohy HN. Ráda tráví čas s rodinou... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 34 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 5. 2022 10:22, Maxík

Dobré téma, o kterém se bohužel moc nemluví. Je potřeba to bankám připomínat pokaždé, když plácají o digitalizaci, klientské vstřícnosti a podobně. Nejabsurdnější je ta změna účtu v rámci stejné banky: Nechceš už zbytečně platit za něco, co novým klientům nabízíme zdarma? Musíš na pobočku a tam strávit půl hodiny - to by tak hrálo, aby sis to jednoduše změnil online. (Osobně vyzkoušeno, bohužel.)

+35
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 5. 2022 7:11, berta

banky nesmi delat potize pri ruseni uctu proste nesmi musi se chovat ke klientovi dlusne odborne

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Na úřad online. Bankovní identitu už použilo přes 1,1 milionu lidí

25. 5. 2022 | Olga Skalková

Na úřad online. Bankovní identitu už použilo přes 1,1 milionu lidí

Službu BankID, tedy digitální prokazování totožnosti přes bankovní identitu, využilo v Česku alespoň jednou 1,1 milionu lidí pro vstup na portály veřejné správy. Vedle toho ji přes... celý článek

Příjem v eurech už nemá zkomplikovat hypotéku v Česku

24. 5. 2022 | Olga Skalková | 1 komentář

Příjem v eurech už nemá zkomplikovat hypotéku v Česku

Banka Creditas, známá především díky lepším úrokům na spoření oproti většině konkurentů, hledá další možnosti, jak růst. Prostor mimo jiné vidí v produktech, které by mohli využít takzvaní... celý článek

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

16. 5. 2022 | Olga Skalková | 10 komentářů

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

Od roku 2013 ubyla v Česku víc než čtvrtina bankovních poboček. A čeká se další pokles – přinejmenším kvůli spojení dosavadních konkurentů.

Víc než jednu banku využívá necelá polovina Čechů

2. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ | 11 komentářů

Víc než jednu banku využívá necelá polovina Čechů

Většina obyvatel Česka (54 %) využívá jen jednu banku. Dvě nebo více bank využívá 44 % lidí, zatímco před pěti lety to bylo téměř 60 %. Ukázal to průzkum agentury Simply5 pro Air Bank... celý článek

Sberbank už nemá licenci. Čeká se na likvidátora

2. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ

Sberbank už nemá licenci. Čeká se na likvidátora

Česká národní banka odebrala Sberbank CZ bankovní licenci. Rozhodnutí nabylo právní moci 30. dubna a je k dispozici na webu ČNB.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.