Garanční systém finančního trhu dnes začal vyplácet takzvané základní náhrady klientům Sberbank CZ. Nárok má přes 106 tisíc klientů, celkem jim bude vyplaceno 24,2 miliardy korun.
Výplatu z fondu pojištění vkladů zajišťuje Komerční banka, s kterou má garanční systém od loňska dlouhodobou smlouvu. O náhradu pojištěných vkladů se lze přihlásit do tří let od začátku výplaty.
O bezhotovostní převod je možné žádat na každé z 241 poboček Komerční banky. Hotovostní výplata však bude probíhat pouze na čtyřiceti vybraných pobočkách, které kvůli tomu dočasně prodlouží otevírací dobu. KB zveřejnila jejich seznam i provozní hodiny pokladny. Požadavek na hotovostní výplatu přesahující 100 tisíc korun je nutné oznámit příslušné pobočce nejméně dva pracovní dny předem.
„Vzhledem k vysokému počtu vyplácených klientů očekáváme na pobočkách v prvních dnech velký nápor. Proto doporučujeme: Upřednostněte bezhotovostní výplaty náhrad vkladů, na již existující účet, a to za účelem úspory času i větší bezpečnosti,“ říká Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu.
Od pondělního rána do třetí hodiny odpoledne zpracovala Komerční banka 10 360 žádostí o výplatu v celkové výši 5,3 miliardy korun. „Drtivá většina klientů Sberbank zvolila bezhotovostní převod na jiný účet vedený v ČR. V hotovosti bylo vyplaceno 160 milionů korun,“ upřesňuje mluvčí KB Pavel Zúbek. Problémy se podle dostupných informací neobjevily, pouze na některých pobočkách byly ráno fronty.
Kvůli výplatě takzvané základní náhrady (v zásadě do limitu 100 tisíc eur, tedy dva a půl milionu korun) nemusí klienti Sberbank CZ vyplňovat žádný formulář. Stačí, když se na pobočce Komerční banky prokážou platným průkazem totožnosti, v případě fyzických osob podnikatelů pak ještě dokladem o oprávnění k podnikání.
Garanční systém zveřejnil i některá zajímavá čísla týkající se pojištěných vkladů ve Sberbank CZ:
- Nárok na výplatu základní náhrady vkladů má více než 106 000 klientů, z toho 95 000 jsou fyzické osoby.
- 52 000 klientů má v bance vedeny vklady do výše 10 000 korun.
- 3000 klientů má v bance vedeny vklady do výše jedné koruny.
- V bance jsou evidovány vklady z celkem 104 zemí mimo ČR – nejvíce z Ruska (2667) a Ukrajiny (1428).
- 2600 klientů mělo v bance vklady převyšující zákonný limit pojištění vkladů.
- 30 klientů mělo v bance vklady přesahující 100 000 000 korun.
Za určitých podmínek mají klienti nárok na dvojnásobný limit pojištění, tedy 200 tisíc eur (skoro pět milionů korun). O poskytnutí této zvýšené náhrady je – na rozdíl od náhrad v základní výši – nutné požádat ve lhůtě do dvou měsíců, tedy do 28. dubna 2022.
Cílem dvojnásobného limitu je zvýšení jistoty klientů, kteří si do banky uloží krátkodobě vyšší částku související se „změnou sociální situace“. Jde třeba o peníze z prodeje nemovitosti sloužící k soukromému bydlení, vyplacení jednorázového vyrovnání ze spoření na důchod se státním příspěvkem, z vypořádání společného jmění manželů při rozvodu manželství, z pojistného plnění pro případ úrazu, nemoci, invalidity nebo smrti. Dále jde o peníze z dědictví a odstupného v zaměstnání nebo o peníze z náhrady újmy způsobené trestným činem.
Vyšší limit lze použít jen v případě, že peníze na účet přišly nejdéle tři měsíce před krachem banky. A je tu i další podmínka: „Částka musí být na účet připsána přímo v souvislosti s danou životní situací. Třeba v případě úhrady kupní ceny za bydlení se musí jednat o částku, která byla na účet připsána přímo kupujícím, případně zprostředkovatelem/schovatelem v souladu s kupní smlouvou. Vklady jsou pojištěny vždy do provedení první dispozice – pokud dojde k jejich převodu například z běžného na termínovaný účet, vkladatel ztrácí právo na jejich mimořádnou ochranu,“ upozorňuje Kadlecová.
O případné vklady nad zákonný limit (tedy nad 100 tisíc eur, ve výjimečných případech nad 200 tisíc) pak bude potřeba přihlásit se jako každý jiný věřitel. Stanou se předmětem takzvané likvidace: pokud tedy ve firmě něco zbyde, uspokojí se další závazky vůči klientům aspoň částečně.
„Klienti, kteří mají u Sberbank vyšší vklady, si budou muset počkat výrazně déle, navíc je pravděpodobně nedostanou zpět v plné výši,“ říká Jan Langmeier, advokát a insolvenční správce. „Po vyplacení pojištěných vkladů začne likvidátor zjišťovat a sepisovat informace o dalších vkladech, začne zjišťovat a sepisovat majetek a aktiva banky a připravovat jejich prodej. Pravděpodobně bude vyhlášeno insolvenční řízení, kam si věřitelé budou přihlašovat své pohledávky. Takový proces se může táhnout několik let. A to zvlášť ve chvíli, kdy se jedná o pád středně velké banky s bilanční sumou zhruba 80 miliard korun, přičemž pojištěné vklady činí necelých 30 miliard,“ dodává Langmeier.
redakce Peníze.CZ
Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 3. 2022 7:30, x
Proč v době bankovní identity nelze o výplatu požádat online? Jako v pravěku na pobočku KB a koukat na kyselé obličeje pracovníků, kteří z výplaty Sberbank nebudou mít žádné + bodíky do výplaty.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 3. 2022 8:21, deprese
Na co je ta slavná ČNB, která klienty nevarovala. Hlavně, že dokáže předpovídat inflaci, která nikdy nevyšla. :D
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.