Na úřad online. Snadné ověření přes banku už funguje pěti milionům lidí

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 23. 9. 2021
Aspoň jednou už bankovní identitu jako „digitální občanku“ skutečně využilo skoro půl milionu lidí.
Na úřad online. Snadné ověření přes banku už funguje pěti milionům lidí

Zdroj: Bankovní identita

Ověřit svou totožnost po internetu vůči veřejné správě prostřednictvím bankovní identity už může víc než pět milionů klientů tuzemských bank. Ukazují to čerstvé statistiky od ministerstva vnitra, které bankám uděluje akreditaci pro zavedení této služby.

Číslo zahrnuje klienty ČSOB, České spořitelny, Komerční banky, Air Bank a Monety, u nichž už zároveň proběhl proces „ztotožnění“, tedy ověření elektronické identity jejich zákazníka s jeho totožností občana v základních registrech státu. Pokud je stejný člověk klientem několika bank, objeví se ve statistice víckrát – celkové číslo je tedy mírně vyšší než reálný počet lidí.

Bankovní identita funguje od začátku letošního roku pro komunikaci se státem – typicky při přihlašování do Portálu občana, na portál Moje daně, k eReceptu, k ePortálu České správy sociálního zabezpečení, při vyplnění elektronického dotazníku při sčítání lidu, při žádosti o výměnu řidičského průkazu nebo využití důchodové kalkulačky ČSSZ. Ve druhé polovině října by měla přibýt i možnost zobrazení údajů z Registru vozidel v Portálu občana.

Kolik lidí už bankovní identitu pro ověření vůči veřejné správě skutečně aspoň jednou využilo? „Pokud sečteme všechna unikátní přihlášení k online službám státu prostřednictvím bankovní identity za jednotlivé banky, pak se od začátku roku dostáváme k číslu kolem 477 tisíc,“ řekla webu Peníze.cz Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Jen za minulý měsíc to bylo zhruba 70 tisíc přihlášení. I v této statistice se stejný člověk může objevit víckrát, jestliže svou bankovní identitu využil u různých bank.

Novinka se brzy rozšíří mezi další stovky tisíc lidí. Od začátku září ji totiž svým klientům postupně zapojuje Raiffeisenbank. „Evidujeme zhruba 550 tisíc klientů, kteří jsou „způsobilí“ pro získání této služby – těm služba nastavíme automaticky. Počítáme, že k tomu dojde v průběhu září a října. O zapojení služby je budeme informovat emailem, zároveň se jim objeví v internetovém bankovnictví v záložce Nastavení,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Když zmiňuje klienty „způsobilé“ pro využití této nové služby, naráží na to, že podmínkou je nejen úspěšný proces ztotožnění osobních údajů s informacemi ve státním registru, ale také v minulosti provedená osobní identifikace klienta samotnou bankou. A to na její pobočce, případně prostřednictvím vyslaného kurýra. Pokud k tomu nedošlo, nemůže zatím klientovi novou službu zajistit.

Podle bank, které tuto službu nabídly už dříve, jsou nejčastějším důvodem, proč k zapojení služby u některých klientů zatím nedošlo, zastaralé osobní údaje. Banky se snaží klienty kontaktovat, aby u nich svá data případně opravili a dostavili se kvůli osobní identifikací na pobočku.

„Klienti nám neposkytli informaci, že si změnili například příjmení, nebo jim byl vystaven nový občanský průkaz,“ řekl nedávno například Martin Medek, který je v České spořitelně zodpovědný za otevřené bankovnictví. Ze zhruba dvou milionu primárních klientů spořitelny zbývalo službu zapojit asi 97 tisícům. „Předpokládáme, že do konce roku u podstatné části z nich bude možné provést příslušné ověření, aby mohli začít využívat bankovní identitu. Nemůžeme nicméně vyloučit, že zde vždy zůstane určitá skupina klientů, kteří nám nesdělí své aktuální osobní údaje a nebude možné je ověřit,“ dodal Medek.

Nezanedbatelnou skupinou, která zatím zůstává bez přístupu k této službě, jsou cizinci – včetně mnoha Slováků. „Například klientům pocházejícím ze států EU s trvalým pobytem na území ČR, kterých obsluhujeme řádově desítky tisíc, bychom rádi využití bankovní identity také nabídli. Ale není to možné kvůli tomu, že v registru obyvatel chybí záznam o jejich povolení k pobytu, takže je také nelze ztotožnit,“ vysvětlil už dříve Jakub Vlček, manažera pro bankovní identitu v Komerční bance. „Podle informací z ministerstva vnitra bude tento stav napraven 1. února příštího roku,“ řekl Vlček.

Anketa

Už jste se ověřili přes bankovní identitu jinde než v bance?

Od letošního jara rozšiřují banky využití identity (pod názvem Bank ID) pro online komunikaci se zatím zhruba třicítkou soukromých společností – tedy pro ověřování se například vůči pojišťovnám, jiným bankám, penzijním společnostem, sázkovým společnostem, dodavatelům energií a podobně. Tímto způsobem zatím mohou svou „digitální občanku“ používat klienti s identitou od České spořitelny, ČSOB, Monety a nově i Komerční banky.

Statistiku počtu přihlášení přes BankID, tedy využití identity pro online služby soukromých společností, nemá ministerstvo vnitra k dispozici.

Bankovní identitu pro online komunikaci se státem plánují svým klientům zpřístupnit i další banky. Fio a UniCredit ji podle svých dřívějších vyjádření chystají spustit ještě letos. mBank a Creditas to plánují na přelomu roku nebo začátkem toho příštího. Klienti ostatních bank si budou muset ještě počkat – například Equa se připojí až během příštího roku po sloučení s Raiffeisenbank. U Sberbank, Oberbank či Trinity ještě ani nepadlo definitní rozhodnutí.

S určitým odstupem po zpřístupnění identity vůči veřejné správě rozšiřují banky její využití i vůči soukromým společnostem. Na takové zapojení zatím čekají klienti Air Bank, až v první polovině příštího roku se přidá Raiffeisenbank.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

18. 4. 2024 | Petr Kučera

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

Moneta Money Bank spouští možnost plateb na telefonní číslo – takzvanou platbu na kontakt. Klientům tak nově stačí znát pouze telefonní číslo příjemce místo čísla jeho bankovního účtu. celý článek

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

12. 4. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

Raiffeisenbank od 20. dubna změní pro většinu klientů způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Cílem je vyšší zabezpečení přístupu k účtu.

UniCredit rozšiřuje Bank ID. Prokážete se i firmám

10. 4. 2024 | Petr Kučera

UniCredit rozšiřuje Bank ID. Prokážete se i firmám

Klienti UniCredit Bank mohou nově využívat bankovní identitu také pro online ověření vůči soukromým společnostem – například pojišťovnám, telefonním operátorům a dalším.

Partners Financial Services