Na úřad online. Snadné ověření přes banku už funguje pěti milionům lidí

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 23. 9. 2021
Aspoň jednou už bankovní identitu jako „digitální občanku“ skutečně využilo skoro půl milionu lidí.
Na úřad online. Snadné ověření přes banku už funguje pěti milionům lidí

Zdroj: Bankovní identita

Ověřit svou totožnost po internetu vůči veřejné správě prostřednictvím bankovní identity už může víc než pět milionů klientů tuzemských bank. Ukazují to čerstvé statistiky od ministerstva vnitra, které bankám uděluje akreditaci pro zavedení této služby.

Číslo zahrnuje klienty ČSOB, České spořitelny, Komerční banky, Air Bank a Monety, u nichž už zároveň proběhl proces „ztotožnění“, tedy ověření elektronické identity jejich zákazníka s jeho totožností občana v základních registrech státu. Pokud je stejný člověk klientem několika bank, objeví se ve statistice víckrát – celkové číslo je tedy mírně vyšší než reálný počet lidí.

Bankovní identita funguje od začátku letošního roku pro komunikaci se státem – typicky při přihlašování do Portálu občana, na portál Moje daně, k eReceptu, k ePortálu České správy sociálního zabezpečení, při vyplnění elektronického dotazníku při sčítání lidu, při žádosti o výměnu řidičského průkazu nebo využití důchodové kalkulačky ČSSZ. Ve druhé polovině října by měla přibýt i možnost zobrazení údajů z Registru vozidel v Portálu občana.

Kolik lidí už bankovní identitu pro ověření vůči veřejné správě skutečně aspoň jednou využilo? „Pokud sečteme všechna unikátní přihlášení k online službám státu prostřednictvím bankovní identity za jednotlivé banky, pak se od začátku roku dostáváme k číslu kolem 477 tisíc,“ řekla webu Peníze.cz Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Jen za minulý měsíc to bylo zhruba 70 tisíc přihlášení. I v této statistice se stejný člověk může objevit víckrát, jestliže svou bankovní identitu využil u různých bank.

Novinka se brzy rozšíří mezi další stovky tisíc lidí. Od začátku září ji totiž svým klientům postupně zapojuje Raiffeisenbank. „Evidujeme zhruba 550 tisíc klientů, kteří jsou „způsobilí“ pro získání této služby – těm služba nastavíme automaticky. Počítáme, že k tomu dojde v průběhu září a října. O zapojení služby je budeme informovat emailem, zároveň se jim objeví v internetovém bankovnictví v záložce Nastavení,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Když zmiňuje klienty „způsobilé“ pro využití této nové služby, naráží na to, že podmínkou je nejen úspěšný proces ztotožnění osobních údajů s informacemi ve státním registru, ale také v minulosti provedená osobní identifikace klienta samotnou bankou. A to na její pobočce, případně prostřednictvím vyslaného kurýra. Pokud k tomu nedošlo, nemůže zatím klientovi novou službu zajistit.

Podle bank, které tuto službu nabídly už dříve, jsou nejčastějším důvodem, proč k zapojení služby u některých klientů zatím nedošlo, zastaralé osobní údaje. Banky se snaží klienty kontaktovat, aby u nich svá data případně opravili a dostavili se kvůli osobní identifikací na pobočku.

„Klienti nám neposkytli informaci, že si změnili například příjmení, nebo jim byl vystaven nový občanský průkaz,“ řekl nedávno například Martin Medek, který je v České spořitelně zodpovědný za otevřené bankovnictví. Ze zhruba dvou milionu primárních klientů spořitelny zbývalo službu zapojit asi 97 tisícům. „Předpokládáme, že do konce roku u podstatné části z nich bude možné provést příslušné ověření, aby mohli začít využívat bankovní identitu. Nemůžeme nicméně vyloučit, že zde vždy zůstane určitá skupina klientů, kteří nám nesdělí své aktuální osobní údaje a nebude možné je ověřit,“ dodal Medek.

Nezanedbatelnou skupinou, která zatím zůstává bez přístupu k této službě, jsou cizinci – včetně mnoha Slováků. „Například klientům pocházejícím ze států EU s trvalým pobytem na území ČR, kterých obsluhujeme řádově desítky tisíc, bychom rádi využití bankovní identity také nabídli. Ale není to možné kvůli tomu, že v registru obyvatel chybí záznam o jejich povolení k pobytu, takže je také nelze ztotožnit,“ vysvětlil už dříve Jakub Vlček, manažera pro bankovní identitu v Komerční bance. „Podle informací z ministerstva vnitra bude tento stav napraven 1. února příštího roku,“ řekl Vlček.

Anketa

Už jste se ověřili přes bankovní identitu jinde než v bance?

Od letošního jara rozšiřují banky využití identity (pod názvem Bank ID) pro online komunikaci se zatím zhruba třicítkou soukromých společností – tedy pro ověřování se například vůči pojišťovnám, jiným bankám, penzijním společnostem, sázkovým společnostem, dodavatelům energií a podobně. Tímto způsobem zatím mohou svou „digitální občanku“ používat klienti s identitou od České spořitelny, ČSOB, Monety a nově i Komerční banky.

Statistiku počtu přihlášení přes BankID, tedy využití identity pro online služby soukromých společností, nemá ministerstvo vnitra k dispozici.

Bankovní identitu pro online komunikaci se státem plánují svým klientům zpřístupnit i další banky. Fio a UniCredit ji podle svých dřívějších vyjádření chystají spustit ještě letos. mBank a Creditas to plánují na přelomu roku nebo začátkem toho příštího. Klienti ostatních bank si budou muset ještě počkat – například Equa se připojí až během příštího roku po sloučení s Raiffeisenbank. U Sberbank, Oberbank či Trinity ještě ani nepadlo definitní rozhodnutí.

S určitým odstupem po zpřístupnění identity vůči veřejné správě rozšiřují banky její využití i vůči soukromým společnostem. Na takové zapojení zatím čekají klienti Air Bank, až v první polovině příštího roku se přidá Raiffeisenbank.

Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz a speciální přílohy HN. Ráda tráví čas s rodinou... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Česká Expobank je na prodej, potvrdil majitel

21. 10. 2021 | Petr Kučera

Česká Expobank je na prodej, potvrdil majitel

Ruská Expobank jedná o prodeji svých poboček v Česku, Srbsku a Lotyšsku. Novinářům to řekl Igor Kim, její hlavní akcionář a předseda představenstva.

Expobank opět vylepší spoření. Láká i na další výhody

18. 10. 2021 | Petr Kučera | 4 komentáře

Expobank opět vylepší spoření. Láká i na další výhody

Expobank od pondělí 25. října zvýší úrokovou sazbu na Neo účtu na 1,4 % z dosavadních 0,75 % ročně. Na vyšší úrok dosáhnou automaticky dosavadní i noví klienti, a to na celý vklad bez... celý článek

Banky zrychlují i platby v eurech. Okamžitě ale nepřijdou

18. 10. 2021 | Olga Skalková

Banky zrychlují i platby v eurech. Okamžitě ale nepřijdou

Za jak dlouho přijde SEPA platba? Které banky dokážou převést eura ještě ve stejný den a do kdy je potřeba takovou transakci zadat? A kdy začnou fungovat okamžité platby v eurech?

Spořitelna uklidí George. Limity na kartě nastavte včas

15. 10. 2021 | Petr Kučera | 76 komentářů

Spořitelna uklidí George. Limity na kartě nastavte včas

Česká spořitelna upozorňuje klienty, že od pátku 15. října od 23:30 do sobotního odpoledne proběhne plánovaný podzimní úklid systému George. Jedná se o pravidelnou plánovanou odstávku,... celý článek

První banka spouští Sign. Smlouvu podepíšete jednoduše online

12. 10. 2021 | Olga Skalková

První banka spouští Sign. Smlouvu podepíšete jednoduše online

Klienti České spořitelny dostanou jednodušší a levnější alternativu ke klasickému digitálnímu podpisu. Novinka staví na bankovní identitě. Na podzim se přidají i další velké banky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.