Ověřit svou totožnost po internetu vůči veřejné správě prostřednictvím bankovní identity už může víc než pět milionů klientů tuzemských bank. Ukazují to čerstvé statistiky od ministerstva vnitra, které bankám uděluje akreditaci pro zavedení této služby.
Číslo zahrnuje klienty ČSOB, České spořitelny, Komerční banky, Air Bank a Monety, u nichž už zároveň proběhl proces „ztotožnění“, tedy ověření elektronické identity jejich zákazníka s jeho totožností občana v základních registrech státu. Pokud je stejný člověk klientem několika bank, objeví se ve statistice víckrát – celkové číslo je tedy mírně vyšší než reálný počet lidí.
Bankovní identita funguje od začátku letošního roku pro komunikaci se státem – typicky při přihlašování do Portálu občana, na portál Moje daně, k eReceptu, k ePortálu České správy sociálního zabezpečení, při vyplnění elektronického dotazníku při sčítání lidu, při žádosti o výměnu řidičského průkazu nebo využití důchodové kalkulačky ČSSZ. Ve druhé polovině října by měla přibýt i možnost zobrazení údajů z Registru vozidel v Portálu občana.
Kolik lidí už bankovní identitu pro ověření vůči veřejné správě skutečně aspoň jednou využilo? „Pokud sečteme všechna unikátní přihlášení k online službám státu prostřednictvím bankovní identity za jednotlivé banky, pak se od začátku roku dostáváme k číslu kolem 477 tisíc,“ řekla webu Peníze.cz Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Jen za minulý měsíc to bylo zhruba 70 tisíc přihlášení. I v této statistice se stejný člověk může objevit víckrát, jestliže svou bankovní identitu využil u různých bank.
Novinka se brzy rozšíří mezi další stovky tisíc lidí. Od začátku září ji totiž svým klientům postupně zapojuje Raiffeisenbank. „Evidujeme zhruba 550 tisíc klientů, kteří jsou „způsobilí“ pro získání této služby – těm služba nastavíme automaticky. Počítáme, že k tomu dojde v průběhu září a října. O zapojení služby je budeme informovat emailem, zároveň se jim objeví v internetovém bankovnictví v záložce Nastavení,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.
Když zmiňuje klienty „způsobilé“ pro využití této nové služby, naráží na to, že podmínkou je nejen úspěšný proces ztotožnění osobních údajů s informacemi ve státním registru, ale také v minulosti provedená osobní identifikace klienta samotnou bankou. A to na její pobočce, případně prostřednictvím vyslaného kurýra. Pokud k tomu nedošlo, nemůže zatím klientovi novou službu zajistit.
Podle bank, které tuto službu nabídly už dříve, jsou nejčastějším důvodem, proč k zapojení služby u některých klientů zatím nedošlo, zastaralé osobní údaje. Banky se snaží klienty kontaktovat, aby u nich svá data případně opravili a dostavili se kvůli osobní identifikací na pobočku.
„Klienti nám neposkytli informaci, že si změnili například příjmení, nebo jim byl vystaven nový občanský průkaz,“ řekl nedávno například Martin Medek, který je v České spořitelně zodpovědný za otevřené bankovnictví. Ze zhruba dvou milionu primárních klientů spořitelny zbývalo službu zapojit asi 97 tisícům. „Předpokládáme, že do konce roku u podstatné části z nich bude možné provést příslušné ověření, aby mohli začít využívat bankovní identitu. Nemůžeme nicméně vyloučit, že zde vždy zůstane určitá skupina klientů, kteří nám nesdělí své aktuální osobní údaje a nebude možné je ověřit,“ dodal Medek.
Nezanedbatelnou skupinou, která zatím zůstává bez přístupu k této službě, jsou cizinci – včetně mnoha Slováků. „Například klientům pocházejícím ze států EU s trvalým pobytem na území ČR, kterých obsluhujeme řádově desítky tisíc, bychom rádi využití bankovní identity také nabídli. Ale není to možné kvůli tomu, že v registru obyvatel chybí záznam o jejich povolení k pobytu, takže je také nelze ztotožnit,“ vysvětlil už dříve Jakub Vlček, manažera pro bankovní identitu v Komerční bance. „Podle informací z ministerstva vnitra bude tento stav napraven 1. února příštího roku,“ řekl Vlček.
Od letošního jara rozšiřují banky využití identity (pod názvem Bank ID) pro online komunikaci se zatím zhruba třicítkou soukromých společností – tedy pro ověřování se například vůči pojišťovnám, jiným bankám, penzijním společnostem, sázkovým společnostem, dodavatelům energií a podobně. Tímto způsobem zatím mohou svou „digitální občanku“ používat klienti s identitou od České spořitelny, ČSOB, Monety a nově i Komerční banky.
Statistiku počtu přihlášení přes BankID, tedy využití identity pro online služby soukromých společností, nemá ministerstvo vnitra k dispozici.
Bankovní identitu pro online komunikaci se státem plánují svým klientům zpřístupnit i další banky. Fio a UniCredit ji podle svých dřívějších vyjádření chystají spustit ještě letos. mBank a Creditas to plánují na přelomu roku nebo začátkem toho příštího. Klienti ostatních bank si budou muset ještě počkat – například Equa se připojí až během příštího roku po sloučení s Raiffeisenbank. U Sberbank, Oberbank či Trinity ještě ani nepadlo definitní rozhodnutí.
S určitým odstupem po zpřístupnění identity vůči veřejné správě rozšiřují banky její využití i vůči soukromým společnostem. Na takové zapojení zatím čekají klienti Air Bank, až v první polovině příštího roku se přidá Raiffeisenbank.
Olga Skalková
O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem