Bankovní identitu pro jednoduché ověření při online komunikaci s veřejnou správou mohou začít využívat i první klienti Raiffeisenbank. Službu jim banka zpřístupní postupně během září a října.
„Ti klienti, kterým byl vydán RB klíč a zároveň jsme je v minulosti fyzicky ztotožnili na pobočce banky, se nemusí nikde registrovat a bankovní identitu získají automaticky. Budou se tak moci napřímo přihlásit na Portál občana a další online služby stejně jako do internetového bankovnictví, tedy s využitím svého klientského čísla a RB klíče,” říká mluvčí Petra Kopecká.
„Klienti, kteří mají RB klíč, ale nebyli ztotožněni na pobočce, musí některou navštívit a fyzické ztotožnění pro aktivaci služby provést tam. Výjimku z tohoto pravidla představují cizinci dlouhodobě žijící v ČR na základě některého z pobytových povolení. Těm bude banka schopna služby bankovní identity nabízet až od února 2022, kdy budou moci získat elektronicky čitelný osobní doklad (pobytové povolení),“ upřesňuje mluvčí.
Bankovní identita od začátku letošního roku funguje pro komunikaci se státem – typicky při přihlašování do Portálu občana, na portál Moje daně, k eReceptu, k ePortálu České správy sociálního zabezpečení, při vyplnění elektronického dotazníku při sčítání lidu, při žádosti o výměnu řidičského průkazu nebo využití důchodové kalkulačky ČSSZ.
Jako první ji v lednu spustily Česká spořitelna a ČSOB, pak se přidaly Moneta, Air Bank a Komerční banka. O tom, že právě Raiffka se od září přidá jako šestá, jsme na webu Peníze.cz psali v polovině srpna v článku o dalším rozvoji této služby.
Bankovní identita, jejíž standard vznikl v rámci České bankovní asociace, umožní klientům ověřit totožnost online stejně snadno jako při přihlašování do internetového bankovnictví, a to bez dalších nákladů a zařizování. Vzorem jsou fungující systémy ze zahraničí, hlavně ve Skandinávii.
Od letošního jara rozšiřují banky využití identity (Bank ID) pro online komunikaci s některými soukromými společnostmi – tedy pro ověřování se například vůči pojišťovnám, jiným bankám, penzijním společnostem, sázkovým společnostem, dodavatelům energií a podobně. Tímto způsobem zatím mohou svou „digitální občanku“ používat klienti s identitou od České spořitelny, ČSOB, Monety a nově i Komerční banky. Brzy by se měla přidat Air Bank. Raiffeisenbank tuto fázi plánuje spustit až během první poloviny příštího roku.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem