Na ověření přes bankovní identitu dosáhnou další statisíce lidí

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 16. 8. 2021 | 15 komentářů
Snadný přístup k veřejné správě nabídne od září šestá banka, do konce roku by se měly přidat ještě přinejmenším další dvě. Ověření klientů vůči firmám zatím umožňují tři banky, zapojilo se 24 společností.
Na ověření přes bankovní identitu dosáhnou další statisíce lidí

Zdroj: Shutterstock

Snadné ověření při přístupu k online službám veřejné správy se brzy rozšíří pro další statisíce Čechů. Možnost využít bankovní identitu už postupně od začátku letošního roku pro své klienty zavedly Česká spořitelna, ČSOB, Moneta, Air Bank a Komerční banka. Jako další se přidá Raiffeisenbank. „Službu plánujeme zprovoznit od 1. září,“ potvrzuje mluvčí Petra Kopecká.

Raiffeisenbank bude novinku zprovozňovat postupně, do dvou měsíců by ji měli získat všichni. „Termín oznámíme jednotlivým klientům v internetovém či mobilním bankovnictví. V první fázi jim umožníme přístup do online aplikací státní správy. V první polovině roku 2022 pak plánujeme využití bankovní identity i pro ověřené přihlášení do online aplikací třetích stran – například ke společnostem prodávající elektřinu, plyn, k mobilním operátorům, poskytovatelům internetu či pro různé e-shopy,“ upřesňuje Kopecká.

Další dvě bankyFio a UniCredit – už dříve zveřejnily, že bankovní identitu k ověření vůči státu plánují spustit během třetího čtvrtletí. Jejich mluvčí teď sice nechtějí být konkrétnější, ale nepotvrdili ani posunutí termínu. V horizontu měsíců by služba měla být dostupná i pro klienty mBank a Creditas.

„Rádi bychom s prvními službami v rámci bankovní identity začali na začátku příštího roku,“ říká mluvčí mBank Kristýna Dolejšová. Banka Creditas podle své mluvčí Lucie Brunclíkové předpokládá spuštění služby „na přelomu letošního a příštího roku“. Klienti dalších menších bank si budou muset ještě počkat. U Equa bank využijí novinku až po přechodu k Raiffeisenbank během příštího roku. U Sberbank, Oberbank či Trinity zatím definitivní rozhodnutí nepadlo.

Bankovní identita, jejíž standard vznikl v rámci České bankovní asociace, umožní klientům ověřit totožnost online stejně snadno jako při přihlašování do internetového bankovnictví, a to bez dalších nákladů a zařizování. Vzorem jsou fungující systémy ze zahraničí, hlavně ve Skandinávii.

Za prvních šest měsíců zapojily banky tuto službu celkem 3,5 milionům klientů, vyplývá z dat České bankovní asociace. Aspoň jednou ji zatím využilo něco málo přes desetinu z nich. Zájem však roste – i díky tomu, že postupně přibývají další možnosti využití.

„Pokud sečteme všechna unikátní přihlášení k online službám státu prostřednictvím bankovní identity za jednotlivé banky, pak se od začátku roku nyní dostáváme k číslu 406 tisíc,“ upřesňuje Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra. To je zhruba čtyřikrát víc než před třemi měsíci.

Zdroj: Shutterstock

Anketa

Už jste se ověřili přes bankovní identitu jinde než v bance?

Bankovní identitu lze využít třeba při online podání daňového přiznání, sčítání lidu, potvrzení o očkování, výpisu z bodového hodnocení řidiče, z rejstříku trestů nebo živnostenského rejstříku. Od června přibyla dlouho očekávaná možnost požádat o výměnu řidičského průkazu.

„Lidé mají z Portálu občana a na spolupracujících portálech státní správy přístup k více než 360 službám,“ říká Malá. A přidává další příklady: očkovací portál, eRecept, důchodová kalkulačka, portál Celní správy, registrace pilotů a provozovatelů dronů, kontrola tachometru nebo Dluhopisy Republiky. „V průběhu září budou na Portálu občana zpřístupněny údaje z registru vozidel. Lidé si tak snadno ověří, kdo je vlastníkem vozidla,“ dodává k dalšímu rozšíření nabídky.

Celkový počet služeb je podle Malé orientační, protože zahrnuje pouze spolupracující portály státní správy. „Při započtení služeb i na ostatních nenapojených portálech s portály obcí a krajů je počet přístupných služeb přes bankovní identitu mnohem vyšší,“ říká.

Vaše banka už ji umí, přesto máte smůlu

Ani v bankách, které tuto službu nabízejí, však není dostupná úplně všem klientům. „Nejčastějším důvodem je, že klient nám neposkytl aktuální osobní údaje, změnil si například příjmení nebo mu byl vystaven nový občanský průkaz,“ vysvětluje Martin Medek, který je v České spořitelně zodpovědný z otevřené bankovnictví. Podmínkou využívání služby totiž je ztotožnění údajů klienta s daty v příslušném státním registru (NIA). Když jsou odlišné, banka klientovi službu nemůže zajistit.

Rozdílná je i rychlost zapojování služby jednotlivým klientům. Česká spořitelna uvádí, že ze zhruba dvou milionu primárních klientů ji zbývá zapojit asi 97 tisíc lidí. „Předpokládáme, že do konce roku u podstatné části z nich bude možné provést příslušné ověření, aby mohli bankovní identitu začít využívat. Nemůžeme nicméně vyloučit, že zde vždy zůstane určitá skupina klientů, kteří nám nesdělí své aktuální osobní údaje a nebude možné je ověřit,“ očekává Medek.

V ČSOB může bankovní identitu pro ověření mimo samotnou banku využívat zhruba půl milionu klientů, což je zhruba třetina ze všech. „Zbývajícímu asi milionu klientů bychom službu chtěli zavést do konce listopadu. Ne všichni ale zřejmě splní potřebné podmínky pro její zřízení,“ říká mluvčí Patrik Madle.

Komerční banka, u níž je novinka zatím dostupná více než 60 procentům klientů, říká, že stovky tisíc dalších zatím pro ni nesplňují podmínky. Nezanedbatelnou skupinu mezi nimi tvoří cizinci – včetně mnoha Slováků. „Například klientům pocházejícím ze států EU s trvalým pobytem na území ČR – kterých obsluhujeme řádově desítky tisíc – bychom rádi využití bankovní identity také nabídli. Ale není to možné kvůli tomu, že v registru obyvatel chybí záznam o jejich povolení k pobytu, takže je nelze ztotožnit,“ vysvětluje Jakub Vlček, manažer pro bankovní identitu v Komerční bance. Podle informací z ministerstva vnitra bude tento stav napraven k 1. únoru 2022, dodává.

Banky tvrdí, že aktivně oslovují klienty, aby si údaje aktualizovali. V některých případech je to však obtížné. „Například se nám nedaří kontaktovat klienty, kteří si kdysi založili studentské konto a jejich kontaktní údaje jsou zastaralé,“ upřesňuje Michal Teubner, mluvčí Komerční banky. Podle něho všichni klienti ani bankovní identitu mít nemohou. „Máme například i mnoho dětských kont, přitom u dětí se s touto službou nepočítá,“ vysvětluje.

Na případu klienta České spořitelny, který je webu Peníze.cz znám, se však ukazuje, že rychle nemusí proběhnout zapojení nové služby ani tehdy, když jsou jeho údaje aktuální. Možnost využívat bankovní identitu (k ověření mimo banku) mu spořitelna oznámila až minulý týden.

Podle Komerční banky jsou případy klientů, kteří zatím nezískali bankovní identitu, přestože splňují podmínku pro ztotožnění svých údajů s údaji ve státním registru, spíš výjimečné „Jde o jednotky klientů,“ tvrdí Vlček. Každopádně se lidem vždy vyplatí zkontrolovat, zda služba, kterou banka nabízí, je pro ně skutečně funkční, aby nebyli zklamaní, když ji budou prvně potřebovat.

BankID zatím zapojilo 24 firem

První banky od června nabízejí ověření přes bankovní identitu i vůči firmám. Typicky jde o pojišťovny, dodavatele energií, telekomunikační společnosti, e-shopy nebo sázkové společnosti. Zároveň i samotné banky začínají uznávat identitu klientů jiných bank, pokud si chtějí sjednat nějakou službu.

„Přihlašování ke službám firem přes BankID mohou už od června využívat klienti České spořitelny, ČSOB, a Monety. Její využívání pro své klienty chystají v nejbližších týdnech Air Bank a Komerční banka,“ říká Jan Blažek, člen představenstva společnosti Bankovní identita, která zajišťuje službu pod názvem BankID pro využití ve firmách.

„Další banky jako jsou Fio, mBank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank se pak budou zapojovat ke konci letošního roku a na začátku roku 2022. Předpoklad je, že od příštího roku bude mít BankID spuštěné deset největších bank v Česku, které mají kolem 5,5 milionu klientů,“ věří Blažek.

Ověření prostřednictvím BankID zatím nabízí 24 firem – například Generali Česká pojišťovna, Simplea pojišťovna, Sazka, penzijní společnost České spořitelny, Golem Finance nebo Hypo na míru. „Na zavedení v průběhu září a října se aktuálně připravuje 21 společností,“ dodává Blažek.

Firmy, které už využívají Bank ID:

  • Power Exchange Central Europe – parc4u.cz
  • Apollo Line
  • Digital Solutions – digisign.cz
  • Gapa group
  • Hypo na míru
  • Victoria-Tip
  • Casino Kartáč Group
  • Česká spořitelna – penzijní společnost
  • Nubeo Technologies 
  • Digital factory – signi.cz
  • Wultra
  • Simplea pojišťovna
  • Wood & Company Financial Services
  • Sefira
  • Sazka
  • Finbricks
  • Golem Finance
  • Česká spořitelna
  • Paradise Casino Admiral
  • Naevia Estate
  • EzConvey 
  • Synot Tip
  • Generali Česká pojišťovna
  • Upvest

Firmy, které využití Bank ID připravují:

  • Exchange
  • Rowan Legal, advokátní kancelář
  • MOD Play
  • Pražská plynárenská
  • Pillow pojišťovna
  • Creamfinance Czech
  • Komerční banka
  • Efekta obchodník s cennými papíry
  • Moneta Money Bank
  • Československá obchodní banka
  • Air Bank
  • CRIF - Czech Credit Bureau
  • Salve finance
  • Xixoio
  • mBank
  • Signosoft
  • 69Games
  • MallPay
  • ČEZ ICT Services
  • Fortuna Game
  • Koperativa pojišťovna

Zdroj obou přehledů firem: oficiální web Bank ID, stav k 16. srpnu

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz a speciální přílohy HN. Ráda tráví čas s rodinou... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 8. 2021 19:08, Tonka

Poštovní spořitelna mi nenabídla jinou možnost přihlášení do účtu než přes tuhle novinku, se kterou nesouhlasím, tudíž tam končím.

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 8. 2021 16:37

Správně by to mělo jít jenom přes mobil. Každý normální člověk mobil umí používat.

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Poštovní spořitelna se přebarví. Skřítka nahradí chameleon

26. 5. 2022 | Olga Skalková | 4 komentáře

Poštovní spořitelna se přebarví. Skřítka nahradí chameleon

ČSOB završí propojování dříve samostatných značek, které začala před třemi lety.

Na úřad online. Bankovní identitu už použilo přes 1,1 milionu lidí

25. 5. 2022 | Olga Skalková | 2 komentáře

Na úřad online. Bankovní identitu už použilo přes 1,1 milionu lidí

Službu BankID, tedy digitální prokazování totožnosti přes bankovní identitu, využilo v Česku alespoň jednou 1,1 milionu lidí pro vstup na portály veřejné správy. Vedle toho ji přes... celý článek

Příjem v eurech už nemá zkomplikovat hypotéku v Česku

24. 5. 2022 | Olga Skalková | 1 komentář

Příjem v eurech už nemá zkomplikovat hypotéku v Česku

Banka Creditas, známá především díky lepším úrokům na spoření oproti většině konkurentů, hledá další možnosti, jak růst. Prostor mimo jiné vidí v produktech, které by mohli využít takzvaní... celý článek

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

16. 5. 2022 | Olga Skalková | 10 komentářů

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

Od roku 2013 ubyla v Česku víc než čtvrtina bankovních poboček. A čeká se další pokles – přinejmenším kvůli spojení dosavadních konkurentů.

Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

4. 5. 2022 | Olga Skalková | 34 komentářů

Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

Skoro každá chce být digitálním lídrem. Když ale přijde na rušení účtu, najednou je elektronické bankovnictví k ničemu. Nezměnily to ani dva roky s covidem.

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.