ČSOB a Poštovní spořitelna změní přímé bankovnictví i ceník

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 14. 1. 2021 | 12 komentářů
ČSOB udělá na jaře další krok k úplnému spojení se svou dříve samostatnou značkou Poštovní spořitelna. Sjednotí internetové bankovnictví, chystá i novou mobilní aplikaci. Zároveň změní ceny některých služeb na pobočkách – většinou je zdraží.
ČSOB a Poštovní spořitelna změní přímé bankovnictví i ceník
Současná podoba ČSOB Smartbankingu.
Zdroj: ČSOB

Předloni se sjednotila obsluha na pobočkách, od loňského listopadu se sloučily sazebníky i obchodní podmínky „modré“ ČSOB a „červené“ Poštovní spořitelny do jednoho dokumentu. Poslední fáze přijde letos: společné internetové bankovnictví.

Podle zatím jen základních informací pro klienty není jasné, jestli půjde pouze o přechod Poštovky do dosavadního internetbankingu ČSOB (v přehledu změn píše banka o jeho vylepšení), nebo jestli vznikne zcela nový internetbanking (jak naznačují nové obchodní podmínky, které začnou být účinné 1. dubna).

„V době od účinnosti podmínek bude probíhat převod klientů ze služeb Elektronického bankovnictví Poštovní spořitelny a ČSOB Elektronického bankovnictví na nové služby ČSOB Elektronického bankovnictví,“ uvádějí nové obchodní podmínky. Pro společný produkt pak používají jinou zkratku než pro dosavadní internetbanking ČSOB. Další podrobnosti zjišťujeme od mluvčího banky, doplníme je později.

Změna každopádně neproběhne plošně hned k 1. dubnu, ale má být postupná a konkrétní klienti se o ní prý včas dozvědí.

Nová identita

I kdyby šlo jenom o vylepšenou podobu jejich dosavadního internetbankingu, čeká i na klienty ČSOB přinejmenším jedna změna. Místo dosavadního jména a hesla se nově začnou přihlašovat prostřednictvím ČSOB Identity. Tu si někteří dobrovolně aktivovali už dřív – zatím byla potřeba hlavně pro multibanking (přístup k účtu prostřednictvím jiných bank) a nově i pro ověření při přístupu na Portál občana a podobné služby. Do samotného internetbankingu – tedy ke svému účtu – však i klienti s aktivovanou Identitou dál vstupovali s dřívějšími přihlašovacími údaji.

„V první polovině roku plánujeme postupný přechod retailových klientů k službám ČSOB Identity. Tím dojde k nahrazení stávajícího způsobu přihlašování do internetového a mobilního bankovnictví,“ říká mluvčí Patrik Madle. Část klientů, kteří si aktivovali Identitu už dřív, si tedy nebude muset dál pamatovat dvě různá přihlašovací jména a hesla. Nově začne být přihlašování k účtu pomocí Identity povinné pro všechny klienty – takže ti zbývající si ji budou muset nejdříve aktivovat. To sice jde jednoduše prostřednictvím dosavadního internetbankingu, jenže podmínky pro heslo jsou komplikovanější: přinejmenším devět znaků a musí jít o kombinaci malých a velkých písmen s čísly nebo speciálními znaky (u dosavadního přihlášení k účtu stačí i heslo tvořené pěti čísly).

Konec jedné Ery

  • Značka Poštovní spořitelna funguje od roku 1991, ČSOB ji získala v roce 2000 při převzetí IPB.
  • V roce 2010 se ČSOB pokusila značku Poštovní spořitelna omladit, měl ji postupně nahradit název Era. Kampaň stavějící hlavně na herečce Evě Holubové však mladší klienty nepřilákala, zvláště když měli na výběr z konkurence zcela nových bank – v čele s podobně znějící Air Bank. Změnu nepřijali ani starší klienti, kteří dávali přednost právě „tradiční české značce“ Poštovní spořitelna. V roce 2017 se tedy Poštovní spořitelna naplno vrátila k původnímu názvu.
  • Pod modrou barvou a vlastní značkou poskytovala ČSOB služby na svých pobočkách, pod červenou – se značkou Poštovní spořitelna – nabízela mírně pozměněnou nabídku na pobočkách České pošty či ve speciálních finančních centrech. V roce 2017 se ČSOB podařilo prodloužit smlouvu se státní poštou na další desetileté období.
  • ČSOB v lednu 2019 oznámila, že značku Poštovní spořitelna postupně utlumí, protože dál nechce tříštit síly. Sloučení má především ušetřit náklady. Banka nebude dál muset vést oddělené systémy, dělat odlišný marketing či zavádět různé pobočky.
  • Na podzim 2019 banka sjednotila obsluhu, takže klienti mohou využít „modré“ i „červené“ pobočky.
  • Od července 2020 začala banka klientům Poštovní spořitelny vedle jejího červeného loga zobrazovat i modré logo ČSOB na pobočkách, na webu, v internetovém a mobilním bankovnictví či ve výpisech. 
  • V listopadu 2020 dostaly obě značky společný ceník i obchodní podmínky.
  • Od dubna se postupně sjednotí i internetové bankovnictví.

ČSOB je spolu s Českou spořitelnou první, kdo umožnil klientům, aby se díky bankovní identitě snadno dostali k online službám státu, především ke zmíněnému Portálu občana. U ČSOB se už tak mohou přihlásit všichni klienti, kteří si doteď sjednali ČSOB Identitu. Kdo si ji teprve nově aktivuje, může při prvním přihlášení k Portálu občana narazit na několikaminutové zdržení: stát ho musí nejdříve „zaregistrovat“, tedy porovnat jeho totožnost se státními registry. O novince, která výhledově nabídne i ověření vůči soukromým společnostem (dodavatelům energie, telekomunikačním operátorům, e-shopům, sázkovým společnostem a podobně), jsme podrobně psali na začátku ledna.

Nové mobilní bankovnictví

Pro chytré telefony chystá ČSOB zcela nové mobilní bankovnictví pod názvem ČSOB Smart, které nahradí stávající ČSOB Smartbanking. „Bude rychlejší, přehlednější a přinese i pár zajímavých novinek,“ píše zatím bez bližších podrobností.

V mobilních aplikacích se objeví i virtuální asistentka Kate, která pomůže sjednat třeba cestovní pojištění nebo připomene konec platnosti karty.

Hlavní změny v sazebníku

ČSOB včetně Poštovní spořitelny od 1. dubna zruší poplatek za změnu limitu platební karty pro platby na internetu a pro transakce na poště. V praxi to pomůže lidem, kteří si změní limit osobně na pobočce ČSOB nebo České pošty, případně telefonicky. Poplatek 25 Kč za takovou změnu přitom banka zavedla teprve od loňského listopadu.

Aby to nebylo tak jednoduché: Poplatek 25 Kč na změnu limitu platební karty pro platby u „kamenných“ obchodníků nebo pro výběry z bankomatu bude ČSOB účtovat dál. Samozřejmě jenom v případě, když takovou změnu chcete provést na pobočce, na poště nebo telefonicky. Naopak přes internetové nebo mobilní bankovnictví jsou jakékoliv změny limitů na kartě bez poplatku – na tom se nic nemění.

Klienti od 58 let (s nastaveným zvýhodněním na Plus Kontu) budou mít od dubna zdarma odchozí úhrady zadané platební kartou na poště. Cílem je snazší obsluha jejich účtu.

Na druhou stranu pro všechny klienty zdraží poplatky za transakce, které se jinak dají vyřídit zdarma v internetovém a mobilním bankovnictví. Jde o:

  • výběr hotovosti na pobočce ČSOB (zdražení z 80 na 100 Kč),
  • odchozí úhrady zadané dokladem na pobočce ČSOB nebo telefonicky (z 75 na 95 Kč), přes sběrný box (z 60 na 75 Kč) a dokladem na poště (z 40 na 60 Kč),
  • odchozí úhrady kartou na poště (z 25 na 30 Kč, kromě zmíněného zvýhodnění pro klienty od 58 let),
  • vklad hotovosti provedený třetí osobou na účet (z 100 na 125 Kč).
Zdroj: Shutterstock

Ozveme se, kdyby něco!

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a přineseme vám další důležité aktuality a praktické rady. 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Autorsky se zaměřuje na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ještě víc než paragrafy ale miluje média. Byl šéfredaktorem České informační agentury... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+28
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 1. 2021 10:50, Jarda

Citace - Michal / 14.01.2021 10:19

No už je na čase, aby s tím internetovým bankovnictvím něco udělali. S vývojem se zastavili někdy před 5 lety.


ČSOB má úplně nový internetový bankovnictví od poloviny roku 2017. Nebyl to žádnej revoluční skok, ale není pravda, že by s tím pět let nic nedělali :)

Zobrazit celé vlákno

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 1. 2021 10:47, Marie

A jak se banka nově bude bránit vykrádání účtu.Přesně-důchod mám 8600 který mi chodí na účet.Takže tam skoro nikdy nic není.Náhodou jsem v lednu zjistila šest plateb které jsem neprovedla na celkovou částku 2500 odešlo z Bruselu.Hlásila jsem bance hned dokud to bylo blokované na účtu.Nemohli PRÝ udělat nic až když to odešlo.Odešel debet.Tak moc prázdný účet mám.Do Bruselu nemohu v žádném případě.JSEM V ŠOKU JAK MÁLO JE BANKA PŘIPRAVENA NA PODOBNÉ AKCE HEKRŮ.HLAVNĚ KDYŽ SE ZDRAŽUJE A NUTÍ SENIORY K ÚČTŮM.

-11
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Na úřad poprvé přes banku. Vyzkoušeli jsme novinku

5. 1. 2021 | Petr Kučera | 7 komentářů

Na úřad poprvé přes banku. Vyzkoušeli jsme novinku

K Portálu občana se nově přihlásíte přes internetové bankovnictví. Ověření přes takzvanou bankovní identitu spustily jako první ČSOB a Česká spořitelna. Hodně klientů však má zatím... celý článek

Spořitelna má nové karty. Podívejte se, co vás čeká

16. 12. 2020 | Petr Kučera | 14 komentářů

Spořitelna má nové karty. Podívejte se, co vás čeká

Česká spořitelna mění po více než pěti letech vzhled svých platebních karet. Od druhé poloviny listopadu je klientům vydává výhradně v novém designu. Další podrobnosti a fotky najdete... celý článek

Moneta spouští nový internetbanking. Takhle vypadá

16. 12. 2020 | Petr Kučera | 1 komentář

Moneta spouští nový internetbanking. Takhle vypadá

Moneta Money Bank zprovoznila nové internetové bankovnictví. Přinese lepší a rychlejší obsluhu, zjednoduší odesílání plateb a sjednotí ovládací prvky. 

Ověření při platbě kartou vylepší i ČSOB. Opisování SMS končí

16. 12. 2020 | Petr Kučera | 6 komentářů

Ověření při platbě kartou vylepší i ČSOB. Opisování SMS končí

Ani klienti ČSOB už nebudou muset přepisovat SMS kódy při placení kartou na internetu, typicky v e-shopech. Od ledna jim banka nabídne ověřování přes mobilní aplikaci ČSOB Smart klíč.  celý článek

Musíte na pobočku. Banky komplikují zrušení účtu

13. 10. 2020 | Petr Kučera | 16 komentářů

Musíte na pobočku. Banky komplikují zrušení účtu

Je to záhada. Přes všechny inovace a digitalizace vám většina bank nedokáže zrušit účet online. Koronavirová omezení náhle mizí a cesta na pobočku prý vůbec není zbytečná.

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.