Určitě tam jsou všechna čísla správně? A nenapsal jsem náhodou místo čtyř dvojek jenom tři? Podobné otázky se nám často honí hlavou, když zadáváme odchozí platbu. A pak znovu a s větší intenzitou vteřinu poté, co peníze konečně pošleme. Někteří si číslo účtu pro jistotu několikrát kontrolují, jiní mávnou rukou – kdyby tam byla chyba, půjde to určitě snadno a rychle vyřešit s bankou.
Když ale budete mít smůlu a náhodný příjemce vašich peněz bude dělat drahoty, můžete se jich nakonec dočkat až po soudu. „Při zadávání platebního příkazu prostřednictvím internetového bankovnictví je poměrně snadné udělat chybu v čísle účtu příjemce. Nejlepší způsob, jak této situaci předejít, je nespěchat a před odesláním zadané údaje pečlivě zkontrolovat,“ radí mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Splést se ale může každý, takže si pojďme ukázat, jak v takovém případě postupovat.
Do kdy můžete transakci zrušit?
Pokud jste při zadávání účtu příjemce udělali chybu v některém čísle nebo jste naopak jednu nebo víc číslic zapomněli napsat, máte vysokou šanci, že se vám peníze vrátí bez jakéhokoli urgování, respektive že z účtu ani neodejdou. Číslo účtu musí totiž vyhovovat požadavkům České národní banky, nikdy není libovolné. Možná víte, že každé rodné číslo musí být dělitelné jedenácti – podobné, jenže o dost složitější pravidlo platí i pro čísla bankovních účtů. „Když klient zadá takové číslo účtu příjemce, které nevyhoví automatické kontrole formátu, v našem internetovém bankovnictví mu okamžitě vyskočí upozornění a platbu ani nelze zadat,“ vysvětluje Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny.
Když se ale spletete tak šikovně, že chybně zadané číslo účtu kontrolnímu výpočtu vyhoví, nebude transakci nic bránit a v den splatnosti peníze odejdou z vašeho konta.
Když si chybu uvědomíte včas, můžete zadanou platbu v internetovém bankovnictví zrušit či upravit. Možné je to ale jen u transakcí, které mají nastavené datum splatnosti až na další den nebo na později. Jestliže jste tedy platbu zadali během pracovní doby ve všední den a splatnost nijak neodkládali, odeslání už se nepodaří zabránit. Můžete sice ještě zkusit rychle kontaktovat svou banku s tím, aby platební příkaz zkusila stornovat, šance je ale malá.
Přesto není důvod k panice. Je totiž dost pravděpodobné, že i když byla transakce po formální stránce správně, zadaný účet ve skutečnosti neexistuje. V takovém případě se vám peníze automaticky vrátí do dvou až tří pracovních dnů.
Banka jako prostředník
Můžete mít ale smůlu a zaměněním číslic při zadávání platby opravdu poslat peníze na existující cizí účet. Nebo pravděpodobněji: například si ze seznamu příjemců plateb, které už v internetovém bankovnictví máte, vyberete nesprávného nebo opíšete číslo z nesprávné stránky poznámkového bloku a tak podobně…
To, že peníze odešly, ještě neznamená, že nikdy nepřijdou zpátky. Jen jim budete muset pořádně pomáhat. Nejprve ve spolupráci se svojí bankou: ta sice nemá pravomoc omylem odeslané peníze převést zpátky, může ale fungovat jako užitečný prostředník. „Pokud peníze odešly na jiný účet vedený u Air Bank, pošleme příjemci e-mail a zprávu do internetového bankovnictví, a požádáme ho o vrácení platby na účet odesílatele. Jestliže odešly na účet vedený u jiné banky, sami ji kontaktujeme a požádáme o pomoc při řešení. Dotyčná banka pak musí kontaktovat svého klienta a požádat ho o vrácení částky, která mu přišla na účet,“ vysvětluje tiskový mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.
A podobný postup je běžný i u dalších bank. V praxi to tedy bude vypadat tak, že vyplníte formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků. Vaše banka pak žádost bezplatně odešle bance příjemce, do které jste peníze omylem poslali. Ve většině případů majitel účtu na upozornění reaguje a peníze vrátí zpět.
Někdy se ale stane, že žádost banky zůstane bez odezvy. Pokud vám peníze nepřijdou zpátky na účet do dvou až tří týdnů od odeslání první žádosti, budete muset ve své bance vyplnit další formulář, ve kterém žádáte banku příjemce peněz o poskytnutí jeho identifikačních údajů. Banka vám pak musí podle § 38, odst. 6 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, i bez souhlasu majitele účtu sdělit jeho jméno, datum narození a adresu trvalého bydliště. Banka si za poskytnutí informací účtuje poplatek 250 korun plus DPH 21 procent.
Sejdeme se u soudu
Víc už pro vás banka ale nemůže udělat a další vymáhání peněz je zcela ve vaší režii. Snažte se proto podle získaných údajů co nejrychleji zkontaktovat majitele účtu, na který jste omylem peníze poslali. Jestliže odmítne peníze vrátit nebo se vám bude záměrně vyhýbat, nezbyde vám nic jiného než právní cesta. Ve většině případů, které dojdou takhle daleko, ale podle lidí z bank pořád stačí pohrozit žalobou pro bezdůvodné obohacení. Pokud by totiž došlo na soud, žalovanému hrozí, že kromě vrácení peněz bude muset platit také náklady na vašeho právního zástupce.
Když jde o stokoruny, poměrně často se stává, že člověk nakonec rezignuje a peněz se vzdá, než by kontaktoval právníka. A tak se o peníze častěji perou ti, kterým se jedná o vyšší částky. Většinou úspěšně. Situaci ale může nepříjemně zkomplikovat, když platba skončí na obstaveném účtu dlužníka v exekuci. Ten automaticky „vysává“ exekutor a riziko, že se peníze poškozenému nevrátí nebo spíš že se k němu dostanou až po nepříjemných průtazích, tak výrazně narůstá.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 3. 2015 0:03, Petr
Jaký jste ročník? Rodné číslo opravdu musí být dělitelné 11ti, ale neplatí to u starších ročníků. Nevím, od kterého roku je to přesně, ale vím, že moje babička (94 let) ho ještě neměla.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 3. 2015 11:34, Václav
Článek jsem přestal číst v momentě, kdy bylo v textu zmíněno, že každé rodné číslo musí být dělitelné 11. Jal jsem se to vyzkoušet a zjistil jsem, že moje není - vychází cca 7.641 na 8, tedy žádné celé číslo. Článek tímto pro mě stratil serióznost.
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.