Reklamám na Českou spořitelnu se nedá utéct. A také se – aspoň podle těch reklam – nedá utéct jejím pobočkám. Jsou na každém rohu, vedou do nich každé třetí dveře. Kolikpak asi provoz těch domů stojí? Kdo ho platí? A nejsou zbytečné?
Reklama České spořitelny nás už pár měsíců „masíruje“ na internetu, v tisku i televizi. Spořitelna se postará se doslova o každého Čecha – včetně Petra Čecha, kterého v Chelsea platí tak špatně, že si musí pořídit hypotéku. Dokážou si také poradit s předčasně vyspělou holčičkou, která místo problémů ve vztazích mezi Barbie a Kenem řeší už v raném školním věku důchod. A určitě jste narazili i na chudáka Tomáše, který pracuje v České spořitelně a ráno nemůže trefit do té správné pobočky, protože jich je po tom světě zkrátka rozeseto příliš.
Je největší trouba Tomáš?
Jednoho dne se možná Tomáš mezi všemi těmi pobočkami ztratí a bídně zajde hlady někdy v zadní uličce u popelnic. Zemře ale za správnou věc: čím víc poboček mají klienti k dispozici, tím přece lépe pro ně, tím jsou služby dostupnější a oni šťastnější. Zatím ho ale ještě každý den vídáme v televizi, zatím žije – a tak se nemusíme držet pravidla, že o mrtvých jen dobře. Takže si to můžeme povědět na rovinu: Tomáš je trouba, co netrefí do práce. Jenže já mám vážné podezření, že není jediný trouba v tomhle příběhu...
Anketa
Kolikrát jste byli za poslední rok na pobočce své banky?
Nač totiž lidé dneska vlastně potřebují pobočky? Schválně, kolikrát jste za poslední rok byli na pobočce své banky? A proč? Ze své pětileté praxe vím, že klienti chodí na pobočku banky průměrně jednou ročně, a to převážně kvůli novým občanským průkazům, změně telefonu, ztrátě platební karty, nebo dokonce jenom kvůli tomu, že jim z banky zavolají, že je potřeba obnovit podpisový vzor. V době elektronického bankovnictví už zkrátka veliká část klientů v podstatě nemá k návštěvám poboček bankovních ústavů objektivní důvod. Klienti na pobočky nechodí – a tak Tomáš celou pracovní dobu nacvičuje hod buřinkou na cíl.
Zdroj: YouTube
Co se týká poboček, víc většinou znamená – víc. Pobočky a jejich chod stojí spoustu peněz. Čím víc poboček, tím víc peněz. Je to jednoduchá matematika, kterou má banka samozřejmě v malíčku – a asi proto v září roku 2010 proběhla v České spořitelně výrazná změna sazebníku poplatků: výhradně směrem vzhůru. Všechny poplatky, které se týkají úkonů spojených s pobočkovými operacemi, šly razantně nahoru. Např.: výběr hotovosti na přepážce – dnes 65 Kč (dřív 15–45 Kč), změna/zrušení trvalého příkazu – 55 Kč (dřív 30 Kč) apod. Ve skutečnosti se Česká spořitelna snaží, aby se klienti tolik propagované husté síti jejích poboček hleděli vyhnout. A ještě si za ni nechá dobře zaplatit.
Češi jsou držáci
Na rozdíl od Tomáše v práci skutečně pracuji a relaxačním aktivitám spojeným s nácvikem postřehu a přesnosti (a střídmou konzumací škodlivin) se věnuji až ve večerních hodinách a v zařízeních k tomu určených. Chodím si zkrátka občas zahrát kulečník. Jednak si u toho člověk odpočine, jednak si pěkně popovídá a občas taky něco vyslechne. Při jedné z nedávných partií seděla nedaleko našeho stolu skupinka lidí, kteří se bavili o bankách a poplatcích. Nejstarší a nejhlasitější diskutující byl horlivým zastáncem České spořitelny. Jeho mladší spolusedící se mu snažili vysvětlit své názory na banky, u kterých mají vedené své účty, a důvody, proč je tomu tak. Jenže na toho žádné argumenty neplatily, závěrem je všechny smetl se stolu prohlásiv, že „je tam každej, tak proč bych chodil jinam“.
A to je podle mě hlavní důvod, proč Česká spořitelna zůstává bankou s největší klientskou základnou. Češi jsou držáci, bojí se změn obecně, natožpak změny banky. Než by se probírali argumenty, že by jim jinde třeba bylo líp, raději je shodí pod stůl. Natož aby něco zařizovali... Ostatně sousedovic Máňa je tam taky, i strejda Richard, a to je študovanej člověk, ten si to ohlídá, dokonce i ten fotbalista v tankistický helmě je u nich. Česká spořitelna je prostě ideální banka pro – Čechy. Zůstane největší, protože je největší.
Samozřejmě jsou možné i jiné scénáře. Podle jednoho z nich se něco v národní povaze změní a přijde exodus. A nebo si – i když je to snad ještě míň pravděpodobné – ta masa klientů řekne, že když je ta banka ta veliká, určitě by i pro ně mohla taky někde najít aspoň menší výhody a udělat něco navíc.
Pobočky prostě fungují. Ve Spořce je skoro pořád plno a tvoří se frnty. Většinou důchodců ani nechápe smysl lístěčků s číslem, natož aby dokázali úřednoci vysvětlit co chtějí. Pletou se jim pojmy trvalý příkaz, inkaso. Nedivím, se že se tam ty fronty tvoří, než se něčeho doberou, tak to trvá. Na druhé straně je dobré, že se důchodci koncentrují právě tam. Takže stačí tam nebýt. :-)
+8
+-
Reagovat na příspěvek
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 2. 2011 9:37, Irena Bajčiová
Dobrý den, také se mi nelíbi reklama české spořitelni...a hlvně také proto, že si vybraly zrovna Tomáše....dělají z neho přímo blbce.! Já mám syna Tomáše a uráži mě,když vidím toho chudáka Tomáše v reklamě,jak je neschopný. Tomášové jsou podle bible nevěříci, a to znamená: že si všechno důsledne prověřují a ověřují....tak to delá můj syn Tomáš. Myslím si,že kdyby si česká sporitelna našla v kalendáři jakékoliv jméno,jeho nositele by určite také nesouhlasili. Je na škodu všech Tomášu,že nebydlíme v USA.Tam by za použití svého jména pro reklamní účely,dostály slušné peníze....a netýka seto jenom finanční instituce. Ale reklam přibýva, často také na úkor hodnotnějších programů.
Přesně to si myslí nejbohatší muž planety Warren Buffett. Investorský guru, přezdívaný "věštec z Omahy", to řekl v exkluzivním rozhovoru pro server www.bankovnipoplatky.com.
Stát nemá rozhodovat o tom, jestli stojí převod z jedné banky do jiné dvě koruny nebo deset, ale měl by zajistit dvě jiné věci – transparentnost a srovnatelnost.
Do konce února je možné vybírat z pěti favoritů nejabsurdnější bankovní poplatek roku 2010. Podle účastníků ankety dostal zatím v prvním kole nejvíce hlasů poplatek za výběr na přepážce... celý článek
Češi si často stěžují, že jsou poplatky v bankách příliš vysoké a často dokonce absurdní. Protiargument zní, že vše vyřeší konkurence. Známý investor Warren Buffett ovšem tvrdí, že... celý článek
Začátek roku přináší řadu změn v osobních účtech. Fio banka nabízí zřízení běžného účtu přes internet, UniCredit Bank, Raiffeisenbank a Poštovní spořitelna ohlásily změny sazebníků,... celý článek
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 2. 2011 8:29, Petr
Pobočky prostě fungují. Ve Spořce je skoro pořád plno a tvoří se frnty. Většinou důchodců ani nechápe smysl lístěčků s číslem, natož aby dokázali úřednoci vysvětlit co chtějí. Pletou se jim pojmy trvalý příkaz, inkaso. Nedivím, se že se tam ty fronty tvoří, než se něčeho doberou, tak to trvá. Na druhé straně je dobré, že se důchodci koncentrují právě tam. Takže stačí tam nebýt. :-)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 2. 2011 9:37, Irena Bajčiová
Dobrý den, také se mi nelíbi reklama české spořitelni...a hlvně také proto, že si vybraly zrovna Tomáše....dělají z neho přímo blbce.! Já mám syna Tomáše a uráži mě,když vidím toho chudáka Tomáše v reklamě,jak je neschopný. Tomášové jsou podle bible nevěříci, a to znamená: že si všechno důsledne prověřují a ověřují....tak to delá můj syn Tomáš. Myslím si,že kdyby si česká sporitelna našla v kalendáři jakékoliv jméno,jeho nositele by určite také nesouhlasili. Je na škodu všech Tomášu,že nebydlíme v USA.Tam by za použití svého jména pro reklamní účely,dostály slušné peníze....a netýka seto jenom finanční instituce. Ale reklam přibýva, často také na úkor hodnotnějších programů.
V diskuzi je celkem (41 komentářů) příspěvků.