Obchodní plán je pro obchodování na finančních trzích životně důležitý. Jeho součástí je seznam strategií, trhů a obchodních instrumentů, které budeme obchodovat. Mít takový plán je na první pohled naprostou samozřejmostí. Jenže řada obchodníků si ho přesto nesestavuje, a proto nakonec při obchodování neuspěje. A když obchodníci plán mají, bývá nereálný, nebo se jím neřídí, což rovněž vede k prodělkům. Dobrý obchodní plán obsahuje následující:
- Všechny naše cíle v oblasti obchodování
- Náš názor na trhy
- Jakým způsobem budeme řídit riziko
- Seznam obchodních strategií
- Seznam trhů, na nichž chceme obchodovat
- Záznamy o obchodech, strategiích a sledování výkonnosti
1.Všechny cíle v oblasti obchodování
Určíme si cílovou částku zhodnocení portfolia za rok. Stanovíme si procentuální částku, které chceme dosáhnout a naším cílem je bezchybné dodržování takto nastaveného plánu. To vyžaduje plné nasazení, koncentraci a samozřejmě neustálé vzdělávání a získávání nových informací. Jak poznáme, že dosahujeme dobrých výsledků? Velmi jednoduše - podíváme se, jaké roční zhodnocení dosáhly hlavní indexy a porovnáme je s naším výsledkem. Jestliže jsme dosáhli vyššího zhodnocení, nebo nižší ztráty než indexy, naše obchodování opčních strategií má pozitivní a očekávané výsledky. Pokud jsme nedosáhli lepšího zhodnocení než indexy, tak je někde chyba. V tom případě je nutné zpětně projít a zanalyzovat obchody, abychom se těchto chyb příště vyvarovali.
2.Náš názor na trh
Tato část obchodního plánu zahrnuje naše smýšlení o trhu. Je nutné si stále uvědomovat, že trhy se mění a tomu je neustále přizpůsobovat názor na strategie v portfoliu. Nezapomeňte také, že u opcí využíváme také velkou finanční páku, která znásobuje zisky, ale také velmi zvyšuje riziko ztráty.
3. Jakým způsobem budeme řídit riziko
Řízení peněz je nejdůležitější část našeho plánu. Jeho zvládnutí v podstatě určí rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými tradery. Řízení peněz (tzv. money management) musí být zvládnuté před započetím obchodování reálných peněz a všechny obchodní strategie v našem portfoliu musí být dokonale otestovány (např. použitím softwaru OptionVue, kde jsou nasimulované reálné tržní podmínky). K řízení peněz je možné přiřadit i zvládnutí psychologie a přístupu každého tradera k obchodování.
4. Seznam obchodních strategií
Strategie pro pravidelný příjem (income strategie), které obchodujeme každý měsíc – Iron Condor, Calendar, Butterfly, Covered Call
Strategie spekulativní, kde vycházíme z předpokládaného směru podkladového aktiva nebo volatility – Call, Put, Vertikální spready, Long Straddle,
Strategie, kterými obchodujeme vyhlašování výsledků společností – Long Straddle, směrový Calendar, směrový Butterfly
Uvedené strategie rozdělíme do portfolia. Naše portfolio může být konzervativní, protože hlavní důraz klademe na dosahování rovnoměrných výsledků. Skladba portfolia se mění se situací na trhu. Při volatilním období se navyšuje částka vložená do spreadů, které se obchodují krátkodobě. Ve stabilnějším období zase navyšujeme podíl kapitálu do neutrálních strategií až na 85 procent. Pro každého obchodníka je však nezbytně nutné, aby se zamyslel nad vlastním plánem a vlastními strategiemi. Pokud nalezne pro sebe vhodné rozložení strategií a kapitálu a bude dodržovat plán, výsledek bude určitě stát za to.
5. Seznam trhů, na nichž chceme obchodovat
Na spekulativní strategie, mezi které patří např. obchodování vyhlašování výsledků, potřebujeme podkladová aktiva a trhy s velkou volatilitou (akcie APPLE, GOOGLE, VISA, MASTERCARD, baidu). Pro neutrální strategie zase volíme akcie nebo indexy s nižší volatilitou ( indexy S&P 500, Russel 2000, , či akcie IBM, Wal-Mart Stores, Coca-Cola, McDonald’s).
6. Záznamy o obchodech, strategiích a sledování výkonnosti
Vedení záznamů o obchodech je kritickou součástí obchodního plánu. Deník pomáhá odhalit silné a slabé stránky obchodníka. V něm musí být provedeny záznamy o veškerých vstupech a výstupech z obchodů, data provedených obchodů, o jaké obchody šlo a s jakým výsledkem. Nevedení obchodního deníku znamená, že zpětně nemůžeme odhalit chyby, protože si nikdo nemůže pamatovat, jaké obchody provedl před měsícem nebo dvěma. Bez znalosti historie nemá obchodování žádný řád.
Studování strategií, trhů, obchodování, přípravy obchodního plánu a jeho neustálé úpravy v závislosti k tržním podmínkám, je nikdy nekončící proces. I když vytváření a vedení obchodní plánů vypadá na první pohled velmi složitě a nudně, je to v podstatě rutina, bez které bude vaše obchodování chaotické jen s malou nadějí na dobré výsledky.
Sdílejte článek, než ho smažem