Jak reklamovat boty, abyste uspěli

Jak reklamovat boty, abyste uspěli
V Česku se nejvíc reklamují boty. Lidé si však často mylně myslí, že si u nich během dvouleté záruční doby mohou nechat opravit cokoliv. Pak bývají překvapení, že jim obchodníci reklamaci zamítnou, protože vada vznikla běžným opotřebením

Než si koupíte boty, přemýšlejte, kde a jak často v nich budete chodit. Obuv poškozenou nevhodným používáním totiž budete jen těžko reklamovat. Soudní znalecPetr Janata upozorňuje, že někdy se tzv. společenská obuv používá jako vycházková, sportovní obuv se zase občas využívá, stejně jako ta módní, k vycházkám. Běžná obuv lidem někdy nahrazuje pracovní, jenže ta by měla být vyrobena z velmi kvalitních materiálů. Důležité také je o boty řádně pečovat, impregnovat je, důkladně sušit a neprat je například v pračce.

„Zákazník by měl také od prodávajícího zjistit, z čeho je bota vyrobena a do jakého prostředí (sucho, vlhko) se hodí,“ upozorňuje Jaromír Šlágr z České kožedělné a obuvnické asociace (ČKOA). Doklad o koupi bot si asi schová každý, málokdo si ale aspoň jednou přečte příbalový leták přiložený ke koupeným botám. I proto patří boty k nejčastěji reklamovaným výrobkům.

Šlágr vidí problém v tom, že velká část spotřebitelů považuje délku záruční lhůty za stejně dlouhou jako dobu životnosti bot. Tu ale ovlivňuje řada faktorů, například jak často se používá, hmotnost toho, kdo ji nosí, jak je používána a jak se o ni pečuje. Většinu obuvi tvoří sezónní zboží, které je zpravidla „spotřebováno“ již během záruční lhůty, a není je možné reklamovat.

„Podle našich zkušeností a potvrzují to i znalci, připadá téměř polovina případů, které zákazníci reklamují jako domnělou vadu, na běžné opotřebení nebo poškození obuvi,“ říká Vlasta Mayerová z ČKOA.

Mezi oprávněné reklamace způsobené vadou materiálu patří například rozlepení svršku a spodku obuvi, popraskané šití na svršku obuvi a prasklé podešve. Pokud ovšem nebyly podešve předtím poškozeny, třeba tím, že je zákazník o něco prořízl. Může jít také o olupování povrchové úpravy, nebo praskání svrškového materiálu v místě opakovaného ohybu.

Vady jako rozlepení svršku a spodku obuvi, nebo popraskané šití na svršku obuvi, jdou ovšem podle Mayerové jednoduše opravit. Pokud tedy kupující zjistí nějaký problém, měl by boty co nejdříve reklamovat v prodejně, kde je koupil. Nebo, jak upozorňuje Šlágr, v kterékoliv prodejně, patřící prodávajícímu, která tento typ bot nabízí, případně v sídle či místě podnikání prodávajícího.

Podle Šlágra roste počet případů, kdy zákazník nemá doklad o koupi bot a odvolává se na svědectví rodinného příslušníka či kamaráda, které mu ovšem prodávající nemusí uznat.

K reklamaci není třeba krabice, v níž zákazník boty koupil. Obuv má být očištěná, suchá a hygienicky nezávadná. Hygienická závadnost je jediný důvod, kdy prodávající může reklamaci ihned odmítnout a nemusí se jí vůbec zabývat.

O reklamaci je třeba sepsat písemné potvrzení, například reklamační protokol, s přesným datem a důvodem, proč zákazník obuv reklamuje a jak si ji přeje vyřídit. Později se na protokolu objeví, kdy a jak byla reklamace vyřízena. Pokud se prodávající se zákazníkem nedohodnou na delší lhůtě, je reklamace obvykle vyřízena do třiceti dnů.

O reklamaci nerozhoduje výrobce či dodavatel obuvi, ale prodávající. Buď ji uzná a vrátí kupujícímu peníze za reklamovanou obuv, nebo mu ji v případě neodstranitelné vady vymění. Odstranitelnou vadu na vlastní základy odstraní. „Reklamaci může i zamítnout, když usoudí, že obuv byla poškozena nebo opotřebena v důsledku užívání, což je často chybně zaměňováno za vadu,“ varuje Šlágr.

Pokud zákazník s rozhodnutím prodávajícího nesouhlasí, může si nechat zpracovat znalecký posudek, a když je hotov, pokusit se boty znovu reklamovat. Seznam znalců je na serveru www.justice.cz. Tvoří ho sedmnáct soudních znalců a jeden znalecký ústav, kteří se posuzováním kvality obuvi zabývají. Jejich cílem je tedy důkladně posoudit, kdy jde o vadu materiálu a kdy se kupující o obuv špatně staral, nebo ji používal k jinému účelu, než měl a reklamace je proto neoprávněná.

Cena za znalecký posudek je individuální. Například šestice znalců ze Zlína si v současné době účtuje za soudně znalecký posudek v průměru 1 500 korun, ti pražští podle Šlágra až 6 000 korun. Posudek zpravidla platí kupující, měl by se proto včas zajímat o jeho orientační cenu. Když spor vyhraje, prodávající mu tyto peníze uhradí.

Reklamovali jste někdy boty? Jaké s tím máte zkušenosti?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+141
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 251 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 8. 2013 22:27, Roza11

Já mám velmi negativní zkušenost s reklamací bot v Humanicu.Během dvouhodinového nošení letních nazouváku na klínu jsem se třkrát zřítila k zemi a nebýt mého manžela, který mě stačil chytnout, tak bych si zřejmě přivodila i vážnější zranění, protože tato obuv absolutně nedrží nohu ve stabilní poloze.Při reklamaci jsem se setkala s neprofesionálním jednáním, neochotou, až drzostí, když mi ty samé křusky za tři dny vracela rádoby vedoucí,či co, která je posoudila tak, že na nich "nic neshledala".Ještě mi s jednoduchým úsměvem sdělila, ať si ty boty zase vemu a ať jí to podepíšu.Samozřejmě, že jsem nic nepodepisovala a budu si stěžovat u institucí k tomu určených.Já osobně, ani nikdo z mého okolí si v Humanicu už nekoupí ani tkaničky do bot!!!!!!

+221
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 12. 2012 21:26, jana nalová

budte trochu soudná ty vaše bot jsou opravdu zcela vynošené a zničené.

Zobrazit celé vlákno

-58
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (251 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

boty, reklamace

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

31. 7. 2009 | Eva Sovová | 7 komentářů

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

Neuznané reklamace a spotřebitelské spory se v Česku dají už přes rok řešit i mimosoudní cestou. Spory pomáhají urovnávat specialisté, jejichž služby jsou zdarma. V porovnání se soudním... celý článek

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

15. 5. 2009 | Věra Tůmová | 59 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy... celý článek

Reklamovat je možné i telefonát s bankou

11. 2. 2009 | Věra Tůmová | 3 komentáře

Reklamovat je možné i telefonát s bankou

Telefonáty do banky jsou zpravidla nahrávány a klienti jsou na to na začátku upozorněni. Nahrávka z call centra banky však může pomoci i klientovi, když chce reklamovat bankou poskytnuté... celý článek

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

10. 3. 2008 | Táňa Chadrabová | 6 komentářů

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele,... celý článek

Partners Financial Services