PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 29. 10. 2009 | 2 komentáře
PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát
Zablokujete-li kartu kvůli ztrátě, nebudete za to od listopadu nic platit. To je jedna ze změn, které se dotknou majitelů i vydavatelů platebních karet díky novému Zákonu o platebním styku, který platí od 1. listopadu 2009.

Ztratíte-li od listopadu platební kartu, získáte v případě zneužití karty pár výhod, které dříve nebyly. Díky novele zákona o platebním styku se budete podílet na případné škodě vzniklé zneužitím karty jen do určité omezené výše a to do 150 euro za transakci. Musíte ovšem včas zablokovat kartu. Na rozdíl od dosavadní praxe vás toto ale nebude stát už ani korunu.

Připravili jsme pro vás průvodce formou otázek a odpovědí, který vám pomůže se v nových pravidlech lépe zorientovat.

Co mám dělat, když ztratím kartu?

Pokud ztratíte kartu nebo vám ji ukradnou či zneužijí, jste jako její majitelé povinni toto okamžitě bez prodlení nahlásit bance. Nahlásit zmizení karty můžete nejrychleji prostřednictvím telefonní linky klientského servisu, na které lze volat většinou nonstop. Volání na tyto linky bývá zdarma. Ztrátu lze ohlásit u některých bank a nebankovních vydavatelů karet rovněž na internetu. Takovou službu nabízí prostřednictvím internetové aplikace například společnost Cetelem. Můžete zajít kvůli ztracené kartě i přímo na pobočku banky, a to do jakékoliv členské banky, která vydává karty dané karetní asociace (MasterCard, Visa atd.). „Doporučujeme navíc ztrátu nahlásit i na policii,“ upozorňuje ještě Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Do kdy musím ztrátu či krádež karty nahlásit?

Lhůta, kterou banky uznávají pro „neprodlené nahlášení ztráty karty“, se mezi bankami i nebankovními společnostmi liší. V úvěrových společnostech Home Credit a Cetelem, které patří k největším tuzemským vydavatelům karet, považují za bezodkladné nahlášení pouze do 24 hodin. Zákon ovšem dobu pro nahlášení ztráty karty nijak přesně nevymezuje. Jednodenní lhůta proto neplatí všude. Kupříkladu v ČSOB je prodloužená na dva dny, respektive na 48 hodin. Komerční banka uznává za včasné nahlášení ztráty/krádeže karty nejvíce tři obchodní dny od ztráty/krádeže. „Po uplynutí této lhůty a pokud v oznámení o ztrátě karty klientovi nebránily závažné důvody (pobyt v nemocnici atd.), je situace hodnocena jako nedodržení Podmínek pro vydávání a používání platebních karet ze strany klienta,“ zdůrazňuje mluvčí banky Monika Klucová. Raiffeisenbank, Česká spořitelna, mBank a Poštovní spořitelna dobu pro ohlášení ztráty karty neomezují, ale stanovují ji individuálně.

Co mě bude stát blokace karty kvůli ztrátě či krádeži?

Nebude vás to stát ani korunu. Novela zákona ruší poplatky za blokaci karty. Doposud klienti většiny bank platili za stoplistaci několikasetkorunový poplatek dle typu karty. V České spořitelně to bylo 200 korun u elektronické karty, 500 korun u embosované (karta s plastickým - reliéfním písmem, která umožňuje i offline platby přes tzv. žehličku). V jiných bankách činil poplatek za blokaci i několik tisíc korun (Komerční banka, ČSOB až 2000 korun za vybrané karty). V Raiffeisenbank tento poplatek klienti neplatí už od letošního července.

Kolik mne bude stát po oznámení o ztrátě vydání nové karty?

Poplatek za blokaci karty sice zmizí, klienti většiny bank ale musí počítat s poplatky za vydání náhradní karty. Třeba Česká spořitelna si bude i nadále účtovat 100 korun za elektronickou kartu a 200 korun za embosovanou kartu. Komerční banka 130 či 250 korun a v ČSOB to bude 250 korun či 500 korun v expresním režimu za duplikát. Nově zavádí tento poplatek GE Money Bank, náhrada ztracené karty přijde klienta na 150 korun. Vydání nové karty k osobnímu účtu mKonto bude i nadále pro klienty mBank zdarma.

Co se stane, když zloděj mojí ukradenou kartou zaplatí?

Pokud jste si kartu nepojistili proti zneužití, s největší pravděpodobností zaplatíte při zneužití karty zlodějem určitou spoluúčast. Záležet bude na tom, zda zloděj bude mít k dispozici i vaše PIN ke kartě. Pokud si jej například píšete přímo na kartu, či na papírek uložený v peněžence, budete mít nejspíš problém dokázat bance, že jste měli kartu dobře zabezpečenou a drželi jste se podmínek pro používání karet. Jen těžko dosvědčíte, že jste dostatečně zajistili ochranu bezpečnostních prvků karty, když zloděj prokazatelně využije váš PIN. V takových situacích škodu uhradíte celou.

Banky také rozlišují, zda se jedná o autorizovanou (transakce se souhlasem klienta – zpravidla s PIN či podpisem) či neautorizovanou platbu (transakce bez souhlasu klienta). V případě neautorizované platební transakce bude záležet na tom, kdy neautorizovanou platební transakci nahlásíte. Pokud transakce vznikla před nahlášením ztráty karty, ponesete ztrátu maximálně do 150 euro na každou takovou platební transakci. To je proti dosavadní praxi rozdíl. Doposud si některé banky za spoluúčast za zneužití karty před nahlášením ztráty účtovaly až 4500 korun, vše nad tuto sumu hradila banka (UniCreditBank, Česká spořitelna). Limit se v tomto případě týkal ale všech transakcí. V Komerční bance a ČSOB škodu vzniklou před nahlášením ztráty karty platili klienti celou sami.

Budou se tedy všechny banky chovat ohledně spoluúčasti 150 eur při zneužití stejně?

Zatím ne. Některé se budou řídit precizním výkladem zákona a naúčtují vám spoluúčast 150 euro za každou neautorizovanou transakci.

Krádež karty a její zneužití „šikovným“ zlodějem se vám tak kvůli novému zákonu může oproti dosavadní situaci prodražit. Využije-li zloděj vaší kartu k velkému nákupu třeba v počítačovém obchodě či hypermarketu, limit 150 euro vás ochrání. Ne však v případě, že zloděj s kartou zaplatí na více místech. Pak se spoluúčast bude u většiny bank počítat u každé jednotlivé platby.

Některé tuzemské banky (Komerční banka, Česká spořitelna) si ale toto znevýhodnění uvědomují a dobrovolně určují pro klienty limit 150 euro, který platí pro součet všech neautorizovaných a klientem reklamovaných transakcí. O podobné strategii nad rámec zákona uvažují nyní prý i v mBank a UniCredit Bank. Změna zákona potěší klienty České spořitelny i kvůli tomu, že bude spoluúčast při zneužití karty pro ně navíc o něco nižší než dosud, kdy si zde účtovali částku ve výši 4500 korun (k 27.10.2009 cca 173 euro).

Co když někdo z rodiny zná můj PIN, ale peníze z účtu vybere bez mého souhlasu?

V takovém případě budete mít smůlu a banka vám žádnou škodu vzniklou zneužitím karty neuhradí. Prozrazením PIN další osobě jste totiž porušili Podmínky pro vydávání a používání platebních karet. Banky jsou přitom většinou schopné relativně snadno zjistit, zda kartu zneužil někdo z vaší rodiny.

Stejně tak se budete podílet na všech škodách v plném rozsahu i v případě různých typů podvodného jednání či úmyslné nebo hrubé nedbalosti, protože tím porušíte bezpečnostní pravidla pro používání karet. To ovšem platilo i nyní.

Bude mi pojištění proti zneužití karty k něčemu i po 1. listopadu, kdy začne platit nový Zákon o platebním styku?

Pojištění by se vám rozhodně mělo vyplatit i po 1.listopadu. Jste jím totiž chráněni i pro období před nahlášením ztráty karty. Riziku zneužití platební karty, k němuž došlo více jak 48 hodin před nahlášením ztráty, lze totiž podle expertů nejúčinněji zabránit jedině pojištěním ztráty a krádeže karty. Některé banky kvůli tomu nabízejí pojistky držitelům karet rovnou při sjednání karty a to bezplatně. Kupříkladu v Raiffeisenbank, již několik let automaticky a zdarma dávají ke každé embosované kartě pojištění proti zneužití karty. Klient je tím chráněn při zneužití karty až do výše 10 tisíc korun.

Co když jsem za kartu zaplatil roční poplatek, ale v průběhu roku ji chci rušit?

Banka či nebankovní společnost vydávající platební karty by vám měla vyplatit proporciální (odpovídající) část ročního poplatku za dobu, od kdy kartu zrušíte. Místo ročních poplatků za karty tak řada bank přechází na měsíční vyúčtování poplatku za kartu (například Volksbank).

Jak se změny ohledně karet dotknou podnikatelů?

Nový zákon zvýhodňuje především občany a fyzické osoby, kterými jsou drobní podnikatelé s maximálně deseti zaměstnanci a obratem či bilanční sumou roční rozvahy do dvou milionů euro (takzvaní mikropodnikatelé). Podnikatelé s více zaměstnanci či vyšším obratem musí stále většinou hlásit ztrátu karet do 48 hodin. Platí pro ně také většinou i jiné poplatky. I pro ně ale platí bezplatná blokace karty.

Anketa

Dostali jste od své banky dostatek informací ohledně novinek, které přináší nový zákon pro držitele platebních karet?

Týká se změna zákona i karet vydaných nebankovními společnostmi?

Ano. Týká se to jak karet vydaných bankami, tak i karet, které vydal některý z nebankovních subjektů (Home Credit, Cetelem atd.).

Když se některé poplatky díky novému zákonu ruší, nebudou si banky účtovat kvůli tomu vyšší poplatky jinde?

Od listopadu mění řada tuzemských bank své sazebníky. Je tedy možné, že se objeví i nějaké nové či vyšší poplatky. Připouští to ostatně i banky samy. Nový poplatek, který dosud v sazebníku banka neměla, zavádí například GE Money. Od listopadu budou její klienti platit za duplikát ztracené či ukradené karty. Jinde, jako například v LBBW, se zvýší poplatky za karty a klienti budou nově platit i poštovné. Kvůli měsíčnímu rozpočítání se nepatrně se zdraží poplatek za vedení karty například v Poštovní spořitelně.

Jak vás banky upozornily na změny, které se vás budou díky novele zákona od listopadu týkat? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Podepsali jste ručení k úvěru? Hlídejte si dlužníka!

21. 9. 2009 | Věra Tůmová | 9 komentářů

Podepsali jste ručení k úvěru? Hlídejte si dlužníka!

Pokud jste před lety pomohli známému či kamarádovi a zaručili jste se mu za úvěr, může se z vás snadno v nynější recesi stát dlužník. Stačí, aby známý či kamarád ztratil práci a přestal... celý článek

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

14. 9. 2009 | Věra Tůmová | 28 komentářů

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Desatero jak snadno změnit banku

26. 2. 2008 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Desatero jak snadno změnit banku

Banky změní své chování vůči klientům jen tehdy, když budou cítit, že o ně mohou snadno přijít, tvrdí experti. V Česku se však ke změně banky odhodlá jen málokdo. Přitom nejde zase... celý článek

Bankovní doklady hned nevyhazujte, můžete je potřebovat

18. 2. 2008 | Věra Tůmová | 3 komentáře

Bankovní doklady hned nevyhazujte, můžete je potřebovat

Výpis z účtu dostává do schránky stále ještě většina klientů tuzemských bank. Při vyřizování na přepážce dostanou další doklad. Za pár let to je pěkná kupa. Někdo vše vyhazuje, jiný... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services