S letošní novelou zákona o elektronických komunikacích sice ubylo nevyžádaných marketingových volání, ale nezanikly úplně. Zejména senioři se stále potýkají s tím, že jim neznámý volající nabízí předem nevyžádané zboží nebo služby.
Telemarketingoví operátoři totiž bývají neodbytní a je lehké jejich nátlaku podlehnout. Lidé tak nevědomky mohou po telefonu uzavřít smlouvu, o kterou původně vůbec neměli zájem.
Podle zkušeností spotřebitelské poradny dTestu telešmejdi změnili nastavené skripty, podle kterých postupují. Nyní často volají za účelem údajného průzkumu veřejného mínění nebo na základě předem uděleného souhlasu.
„Ohroženou skupinou jsou zejména senioři. Často si rádi popovídají s volajícím, i když ho neznají,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Hovor obvykle začne jako průzkum veřejného mínění několika otázkami, které opravdu nemají „obchodní“ charakter. Po získání důvěry volanému nabídne koupi výrobku nebo služby.
„Takové volání je samozřejmě zakázanou marketingovou nabídkou. I pouhé smluvení schůzky za účelem nabídky je nedovoleným jednáním, natož pak přímá nabídka na konci „výzkumného“ hovoru“,“ zdůrazňuje Hekšová.
Telešmejd může spotřebitele zahltit velkým množstvím informací, může na něj vyvíjet nátlak a naléhat. Ojedinělá ale není ani taktika opačná. Operátor hovoru může být naopak velice milý a spotřebitel tak získá pocit, že je zcela výjimečným zákazníkem. Je třeba dát si také pozor na nabídku zaslání dárku zdarma, který ve výsledku být zdarma vůbec nemusí. Ideální je naučit se říkat ne, případně nevyžádané hovory rychle ukončit.
Spotřebitel by měl být pozorný a opatrný s volbou slov. Někdy prosté „ano“ může znamenat souhlas s uzavřením smlouvy. To se změní zřejmě až od 1. ledna 2023, pokud celým legislativním procesem projde novela občanského zákoníku.
V případě, že spotřebitel dojde k přesvědčení, že ho volající obtěžoval protiprávně, může si stěžovat u Českého telekomunikačního úřadu. Pokud spotřebitel z hovoru zjistí, že volající zpracovává jeho osobní údaje neoprávněně, je možné kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů.
redakce Peníze.CZ
Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem