Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

Jana Divinová | rubrika: Když se řekne | 16. 8. 2022 | 1 komentář
Koupit letenku s předstihem se obvykle vyplatí. Když pak opravdu poletíte. Změna termínu nebo vrácení letenky něco stojí a u nejlevnějších lístků nebývají vůbec možné.
Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

Zdroj: Shutterstock

Typická situace – na začátku roku si koupíte letenku na srpen. Už někdy v březnu ale víte, že bohužel v srpnu nikam letět nemůžete. Jenže letenku nejde vrátit a změna na jiný termín buď není možná, nebo je zpoplatněná. A poplatky můžou vyšplhat tak vysoko, že se vyplatí nechat letenku propadnout a koupit novou. U letenky za pár stovek propadnutí ani moc nezamrzí, jindy jde ale o tisíce nebo i desítky tisíc korun.

Existuje sice možnost pojistit si storno letenky, ale pak musíte prokazovat závažné důvody, proč nemůžete letět. A ne vždy pojišťovna vidí závažnost toho kterého důvodu stejně jako vy.

Letenky se většinou nakupují na dálku. Při nakupování po internetu nebo telefonu spotřebitele chrání zákon, díky kterému má právo do 14 dnů bez udání důvodu od nákupu odstoupit. Jenže i kdybyste se dozvěděli, že nemůžete letět, do těch dvou neděl, letenky mají výjimku. Jestli je můžete vrátit nebo vyměnit, rozhodujou jen letecké společnosti. A vy jako spotřebitel tady většinou taháte za kratší konec.

Za láci se platí

U nejlevnějších tarifů nízkonákladových aerolinek obvykle není možné letenku vrátit, ale ani změnit termín letu. To jde u flexibilních tarifů. Pak si ale musíte připlatit. Pro představu: u Ryanairu vás letenka na příští březen z Prahy do Barcelony v nejlacinější verzi jen s malým kabinovým zavazadlem vyjde na 590 korun, ve flexibilním tarifu s bezplatnou změnou termínu si dopravce účtuje třikrát víc – 1886 korun.

Smartwings, největší česká nízkonákladovka, nabízí letenku z Prahy do Barcelony se dvěma zavazadly v březnu za 9500 korun. Jde o tarif Plus, druhý nejlevnější u společnosti, má být kompromisem mezi cenou a kvalitou. Lístek není možné vrátit a změna je zpoplatněna. V rezervačním systému dopravce uvádí, že za změnu bude chtít částku od 1560 korun + případný rozdíl v jízdném. U dražších tarifů Smartwings nabízejí změnu termínu zdarma a zrušení s poplatkem za storno.

Únos
Zdroj: Shutterstock

Nezapomeňte cestovní pojištění!

Řekla vám kartářka, šéf nebo rodina, že vás čeká cesta? Bude se hodit cestovní pojištění. Stojí pár korun, ale když se něco stane, může mít hodnotu milionovou.

Srovnáme i sjednáme

Rádi pomůžeme s porovnáním cestovka, aby vyhovovalo vašim potřebám, a přitom bylo levné. A budete-li chtít, rovnou ho tu můžete za pár minut online sjednat.

U tradičních leteckých společností bývají podmínky o něco výhodnější. Většinou je možné letenku změnit u všech tarifů, někdy i zdarma, a v některých případech ji lze i zrušit. Ceny letenky přitom můžou být srovnatelné s cenami takzvaných nízkonákladových aerolinek.

České aerolinie například umožňují změnu letenky u nejdražších tarifů zdarma, u levnějších za poplatek 1560 korun. V tom nejdražším tarifu umožňují i vrácení peněz – ovšem se stornopoplatkem minimálně 1560 korun.

Podobně to funguje i u Lufthansy, jedné z největších leteckých společností. Ta umožňuje změnu termínu odletu u všech tarifů. U toho nejlevnějšího je to za poplatek 70 eur (cca 1700 Kč) plus možný rozdíl v ceně letenky, u dvou dražších zdarma. Vrácení letenky umožňuje jen u nejdražšího flexibilního tarifu.

Některé společnosti při rušení letenky nenabízejí peníze, ale jen kredit na nějaký let v budoucnosti. To samozřejmě ocení spíš pravidelnější cestovatelé, ne sváteční turisti.

Ke cti leteckým společnostem slouží, že většinou lidem umějí vyjít vstříc v těch nejvážnějších životních situacích a mnohé jsou ochotné na požádání vrátit peníze například v případě úmrtí nejbližšího člena rodiny.

Smlouva je smlouva

V Evropské unii platí nařízení o právech cestujících v letecké dopravě, které spotřebitelům garantuje práva v případě zpoždění nebo zrušení letu. „Tento zákon pochází z roku 2004 a nyní je zjevně značně zastaralý. Evropská komise navrhla jeho aktualizaci v roce 2013, ale od té doby se spíš zasekává-odkládá v Radě ministrů,“ připouští Andrew Canning z tiskového oddělení Evropské spotřebitelské organizace (BEUC). Covidová pandemie a omezení cestování prý ukázaly, jak moc je aktualizace nařízení opožděná. Zejména pokud jde o skutečné vymáhání práv spotřebitelů.

Evropské nařízení ale řeší jen ty případy, kdy za zrušení nebo změnu může letecká společnost. A podle oslovených odborníků Evropská unie zatím nezvažuje, že by nějak jinak nastavovala pravidla pro případy, že letenku bude chtít cestující vrátit nebo změnit.

Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci má na věc jasný názor. „Smlouvy se mají dodržovat a před jejich uzavřením se musí nejen podnikatel, ale i spotřebitel či cestující zamyslet nad tím, zda je reálné ji dodržet, zda nemůže být její plnění v budoucnu nějak ohroženo, a případně za jakých podmínek od smlouvy půjde odstoupit,“ vysvětluje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Místopředsedkyně Evropského parlamentu a členka jeho výboru pro ochranu spotřebitelů Dita Charanzová připomíná, že cestující má aspoň zákonné právo na vrácení zaplacených daní nebo letištních poplatků, což se může hodit, když si koupíte opravdu drahou letenku. „Pokud si navíc letenku koupíte u cestovky v rámci jednoho balíčku i s hotelem, máte možnost požádat o vrácení peněz za přiměřený poplatek,“ radí Charanzová.

Angelos
Zdroj: Shutterstock

Ježíšku, já se ukliknul

Některé aerolinky umožňují změnit letenku bez poplatků pár hodin po rezervaci. Kdyby se člověk spletl. Podle Dity Charanzové, členky europarlamentního výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, která se zabývá i právy cestujících v letecké dopravě, bychom se měli inspirovat za oceánem. „Americká legislativa umožňuje provést rezervaci a nechat klientovi ještě 24 hodin, než prodejce zprocesuje zaplacení. Člověk má celý den na to, aby si když tak rozmyslel nákup nebo i našel levnější let,“ říká Charzanová.

Letadlo není autobus

Patrik Vasa z cestovní kanceláře Pelikán tvrdí, že podmínky aerolinek nejsou nějak zvlášť přísné. „Vypravit letadlo je neporovnatelně dražší a komplikovanější než vypravit autobus nebo vlak,“ říká. „Letecké společnosti dělají letový plán rok dopředu a ladí ho podle obsazenosti. Když třeba cestující zruší letenku měsíc až dva před odletem na méně vytížené lince v zimní sezóně, už se nemusí podařit jeho místo znovu prodat.“

Kdyby tedy aerolinky byly nuceny vyjít s rušením a změnami letenek cestujícím víc vstříc, musely by letenky být dražší, aby pokryly ztrátu za neobsazená místa a vynahradily leteckým společnostem vysokou míru nejistoty.

Zas oceníme servis

Předseda Asociace leteckých společností ČR Richard Santus tvrdí, že covid udělal mezi leteckými společnostmi nemilosrdnou čistku. Kdo nedostával podporu, zahynul nebo se musel zásadně transformovat. Konkurence v letecké dopravě je teď nižší, poptávka veliká a aerolinky musí hlídat každou korunu.

„Logická reakce přeživších aerolinek je zvýšení cen a tvrdé všeobecné obchodní podmínky, které mimo jiné umožňují bez náhrady rušit lety na poslední chvíli, když se ukáže, že by nebyly rentabilní,“ říká Santus. Cestující podle něj v tuhle chvíli prakticky nemají dovolání. Ovšem prý jen přechodně. „Ten stav nebude trvat věčně – dřív nebo později se budou nově vznikající nebo rozrůstající se společnosti snažit uspokojovat poptávku,“ spoléhá Santus na sílu konkurence.

Zásadním kritériem při nákupu letenky se podle něj znovu stane nejen cena, ale i klientský servis. „Troufám si říci, že v některých případech se vrátí na úroveň před boomem lowcostů,“ říká Richard Santus. 

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, rozhodli poslanci

10. 4. 2024 | Petr Kučera

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, rozhodli poslanci

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš... celý článek

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek