Podvodníci na internetu se schovávají i za značku českého energetického obra. Reklamy na sociálních sítích nebo na Youtube lákají k investování prostřednictvím vymyšlené platformy CEZ Group Investments nebo na údajný nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který prý ČEZ vyvinul. Skupina ČEZ žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje.
„Podvodníci reklamy mají velmi do detailů rozpracované: tváří se jako seriózní novinový článek, využívají zcela smyšlená vyjádření představitelů společnosti ČEZ, fotografie z našich tiskových zpráv a záběry z reklamních videí ČEZ,“ říká Alice Horáková, mluvčí ČEZ.
„V poslední době se dokonce v reklamách objevily metody deep fake, kdy si tvůrci vyberou videozáznam s konkrétní osobou a pomocí počítačových technologií jeho či její projev přemluví. Takto falšované video pak má napomáhat vzbudit v inzerovanou službu větší důvěru. V některých podvodných článcích, které jsme zachytili, tímto způsobem zneužívají dokonce i vrcholné představitele České republiky,“ dodává Horáková.
Podvodné články a videa většinou odkazují na externí stránky, které pod příslibem nereálných zisků vyzývají uživatele k registraci. „Apelujeme proto důrazně na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby tyto stránky ignorovali, a především aby odmítli registraci a nezadávali žádné osobní údaje. Bohužel se nám již ozvalo několik desítek lidí, kteří po registraci a zaplacení vložného o své peníze přišli,“ říká Horáková.
Na webu, který se tváří jako investiční služba CEZ Group Investments, podvodníci zneužívají konkrétně jméno a fotografii místopředsedy představenstva ČEZu Pavla Cyraniho. Vkládají mu do úst následující sdělení: „Tento veřejný projekt umožní investovat všem českým občanům, protože poptávka po čisté energii roste každým dnem. Naším cílem je přilákat investory z celé země, aby společnost realizovala svou strategii a investoři měli možnost vydělat dalších 3800 až 19 700 eur měsíčně.“
Právníci společnosti ČEZ už podali několik trestních oznámení a s provozovateli internetových platforem (např. Facebook, Youtube apod.) jednají o stažení a zablokování reklam. „Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Nejlepší obranou tedy zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu,“ říká Horáková.
„Pokud tento typ podvodné reklamy zaznamenáte na sociálních sítích, budeme rádi, když na dané síti na tento příspěvek upozorníte, tj. nahlásíte jej jako podvodný. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, čímž pomůžete především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat,“ žádá mluvčí.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem