K jogurtu dostanete skládačku, firmy zaplatí miliony

Tomáš Fránek | rubrika: Aktuálně.cz | 12. 5. 2013 | 8 komentářů
Pokud poslanci podle očekávání schválí novelu zákona o potravinách, připlatí si velcí výrobci potravin desítky milionů korun.
K jogurtu dostanete skládačku, firmy zaplatí miliony

Součástí novely, jejíž návrh v dubnu přijala vláda, je totiž přesnější definice informací, které musí výrobci uvádět na obalech. Česká republika se tak přidá k pravidlům stanoveným předpisy Evropské unie.

Novela stanoví, že velikost písma má činit alespoň 1,2 milimetru. Dosavadní zákon v tuzemsku žádné minimum nestanovil - nejde tedy o „zvětšení“, jak se občas nepřesně uvádí.

Evropská komise původně navrhovala alespoň tři milimetry, ale po tlaku členských států se požadavek zmírnil. Unijní legislativa je tak mírnější než v USA, kde musí být písmo na obalech potravin „vysoké“ alespoň 1,6 milimetru.

Novela dále stanoví, že informace musí být „snadno čitelné“, bližší podrobnosti však nakonec neuvádí – podle ministerstva se tak může stát například formou kontrastu tisku a pozadí. Na obalech také musí být zvýrazněny alergeny.

Za nedodržení informační povinnosti má podle návrhu hrozit pokuta až deset milionů korun místo dosavadních maximálně tří milionů.

Anketa

Jsou pro vás údaje na obalech potravin dostačující – co do obsahu i co do čitelnosti?

Už se to tam nevejde

Zejména největší potravinářské firmy už přemýšlejí, jak si s chystanou změnou poradí a na kolik je přijde.

ƒ„Změna jednoho designu, jichž máme řádové kolem dvě stě padesáti, vyjde na částku 100 až 150 tisíc korun. V tom jsou obsaženy poplatky za tvorbu redesignů, tiskové přípravy i ztráty z odpisu nevyhovujících obalů,“ říká mluvčí mlékárenské společnosti Madeta Marta Faktorová.

„Tyto změny nás samozřejmě budou stát úsilí týmu našich i externích odborníků, naše náklady s tím spojené jdou do milionů korun,“ očekává Marcela Mitáčková ze společnosti Hamé.

„Nejde jen o samotnou změnu obsahu na etiketách. Zvýšené náklady se týkají i grafických úprav, musíme připravit nejen papírové etikety, ale i zcela nové litografie potištění plechovek. U některých výrobků také musíme přistoupit k rozdělení etikety na českou a slovenskou, protože velikost písma nám nedovoluje v nové variantě umístit oba texty na jednu etiketu,“ upřesňuje Mitáčková.

Problémem také je, že balení některých potravin se v uplynulých letech zmenšovala. Pro výrobce tak bude problém všechny potřebné informace na tyto obaly dostat. V obchodech tak brzy mohou být k vidění netradiční řešení.

„Jde například o jogurty nebo paštiky. Tam se zvětšené nápisy prostě nevejdou, a výrobci tak připravují různé skládačky, které dají k výrobkům. Problémy mají i výrobci nápojů, uvažují o změně designu některých láhví,“ říká mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Další velké firmy zatím finanční odhady nemají, některé už své obaly začaly částečně měnit. „Některé nové obaly jsme už novým pravidlům přizpůsobili,“ říká například mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová. První výrobky se změněnými obaly už produkuje i Hamé. „Etikety některých našich produktů, například Extra džemy, máme uzpůsobeny podle této nové legislativy,“ potvrzuje Mitáčková.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 5. 2013 14:18, Kpr

Tak to těm neschopnejm firmám konečně nandali, co? Bože, jak naivní...
Stejně jako prakticky jakékoliv jiné nařízení či regulaci to zaplatí nakonec zákazníci ve vyšší ceně, horší dostupnosti, propouštěním zaměstnanců, atd.

Zobrazit celé vlákno

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 5. 2013 12:28, Pijan

Jsem měl zato, že peníze mají být prostřekem k rozvoji, nikoliv k zbohatnutí. Právě v tom je u nás rozdíl. Někdo podniká, aby se uživil, někdo chce rychle zbohatnout. Pakliže si podnikatel nastaví standarty špatně, čeká jej prostě pakárna. Buď zkrachuje, nebo rychle zbohatne, a potom... NIC. Ne nadarmo se říká, náš zákazník, náš pán, jenže zákazníci pro firmy jsou další firmy a nikoliv koncový uživatelé, kteří se musí vypořádat s obchodními praktikami řetězců. A zlobte se na mne jak chcete, jestli mi někdo zdraží jogurt o 10Kč kvůli písmu, tak je to kretén, přinejmenším

Zobrazit celé vlákno

-19
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Náhražky, barviva, aromata a strávnická gramotnost. Rozhovor s Rudolfem Náprstkem

19. 1. 2013 | Ondřej Tůma | 15 komentářů

Náhražky, barviva, aromata a strávnická gramotnost. Rozhovor s Rudolfem Náprstkem

V pokračování rozhovoru s předsedou občanského sdružení Zdravá potravina se podíváme na zoubek spotřebitelským mýtům, potravinám bez cukru, margarínům zdravějších másla a přísadám z... celý článek

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

12. 1. 2013 | Ondřej Tůma | 19 komentářů

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

„Některé koncerny sponzorují neziskové informace a na oplátku od nich získávají ‚nezávislá‘ ocenění,“ komentuje předseda občanského sdružení Zdravá potravina kvanta značek kvality a... celý článek

Testovali jsme nákup v zahraničí: Jeďte taky!

13. 12. 2012 | Michal Chleboun | 13 komentářů

Testovali jsme nákup v zahraničí: Jeďte taky!

Před několika dny jsme uskutečnili malý pokus a vydali se na cestu za nákupy ze samého středu Čech do Drážďan, abychom zjistili, co je pravdy na tom, že Němec se má – nakupuje za tvrdou... celý článek

Očima expertů: Jak ušetřit při nákupu potravin, a přitom nejíst blafy?

26. 10. 2012 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Očima expertů: Jak ušetřit při nákupu potravin, a přitom nejíst blafy?

Je vůbec možné nakupovat zdravé potraviny a zároveň ulevit svojí peněžence? Nebo si kvalitní stravování můžou dovolit pouze bohatí lidé? Zeptali jsme se předních českých odborníků na... celý článek

Pomazánkové máslo: příliš hluku kvůli tuku. Co si o tom myslíte?

25. 10. 2012 | Petra Dlouhá | 31 komentářů

Pomazánkové máslo: příliš hluku kvůli tuku. Co si o tom myslíte?

Na úvod otázka. Co je podle vás naše zaručená tradiční specialita? Chuťové pohárky, labužnické fantazie i kulinářské zážitky nechte odpočívat. A radši si prolistujete lejstra Evropské... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.