Zabavení bez náhrady a citelná finanční ztráta – to vás může čekat, když se zjistí, že je vaše auto kradené. Že jste v životě neukradli ani čokoládu a za své auto jste poctivě zaplatili? Smůla. Jakmile se zjistí, že je auto kradené, budete se s ním muset rozloučit. Poputuje přímou čarou k původnímu majiteli. A peníze vám nikdo nevrátí.
Změna by měla nastat až v roce 2014, kdy vstoupí v platnost nový občanský zákoník. Pak by se měl spotřebitel začít těšit větší ochraně. Pokud se totiž prokáže, že jste kradenou věc koupili opravdu v dobré víře, vracet ji muset nebudete. Podle nových pravidel totiž kupec bude moci věc získat do vlastnictví i od člověka, kterému nepatří.
O auto přijdete, ale pokuty se bát nemusíte
Ale zpět do přítomnosti. Kromě toho, že dnes musíte kradené auto vrátit, teoreticky by vám mohla hrozit také pořádná pokuta. Pokud totiž vaše auto nemá identifikační údaje v souladu s údaji v registru silničních vozidel – což je u kradených aut docela běžné – dopouštíte se přestupku, za který může být podle českých zákonů udělena pokuta až ve výši pěti milionů korun. Podle odborníků se ale jako podvedený kupec hrůzostrašné pokuty bát nemusíte. „Takto vysokou pokutu může dostat pachatel, kterému je prokázáno úmyslné pozměňování identifikátorů vozidla. Za posledních pět let ale neznáme případ, kdy by k takovému pokutování pachatele došlo. Pokutu ovšem v žádném případě nemůže dostat podvedený kupující,“ říká předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.
A co vás čeká, když se ukáže, že vaše auto má identifikátory pozměněné? „Takové vozidlo policie zabaví a podrobí expertize. Každý případ pak individuálně posuzuje státní zástupce. Ve většině případů auto bývá vráceno původnímu majiteli. Když se potvrdí pozměnění identifikátorů, ale nelze už zjistit jejich původní hodnoty, může se stát, že se vozidlo současnému majiteli ponechá. Ale pouze v případě, že ho kupoval opravdu v dobré víře,“ popisuje Zbyněk Veselý.
Po českých silnicích jezdí až 500 tisíc kradených aut
Podle údajů společnosti Cebia v České republice platí, že čtvrtina odcizených vozidel je vyvezena do zahraničí, další čtvrtina je demontována na náhradní díly a zbylá polovina kradených aut je u nás po menší či větší úpravě znovu uvedena do provozu. Na českých silnicích se údajně pohybuje až pět set tisíc vozidel, která byla nic netušícím lidem prodána s falešnými doklady nebo s padělanými identifikátory! Největší riziko, že koupíte auto s kriminálním původem, je podle odborníků v malých autobazarech bez zázemí a při nakupování přes inzerát.
Nepodceňujte důkladnou kontrolu
Dřív než ojetinu koupíte, pořádně si ji proklepněte. Krok číslo jedna zní: zkontrolujte základní identifikátory vozidla. „Podle identifikátorů poznáte, zda kupujete vůz s parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu, a zda opravdu kupujete vozidlo, které je v něm uvedeno. Může se totiž stát, že koupíte vozidlo dovezené ze zahraničí jako havarované, ze kterého byly použity doklady, vyříznuta část plechu s vyraženým VIN a identifikační štítky,“ vysvětluje Zbyněk Veselý. Běžná praxe zlodějů aut totiž funguje tak, že vyříznutá část se pak umístí do auta ukradeného třeba v Česku, které se pak přihlásí na doklady ze zahraničí.
Nejdůležitějším ukazatelem, který byste si měli prověřit, je VIN kód, který je v podstatě jakýmsi „rodným číslem automobilu“. Zásadní je, aby odpovídal údajům uvedeným v technickém průkazu. A kde přesně ho najdete? „Většinou je vyražený v motorovém prostoru (například na krytu tlumiče), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém je VIN kód vyražen,“ doporučuje Zbyněk Veselý. Jak se originální VIN liší od toho přeraženého, si můžete prohlédnout na ilustračních obrázcích. Stále víc automobilů má VIN kód umístěn také pod čelním sklem, kde ho lze měnit a falšovat jen složitě.
Výjimkou nejsou ani auta omlazená o šest let
Skutečný rok výroby vozidla si můžete ověřit podle kódů, které najdete například na bezpečnostních pásech vozidla, sedadlech, klimatizaci, alternátoru, ABS nebo na sklech – pokud tedy nebyla měněná. Překontrolovat si skutečný rok výroby se rozhodně vyplatí. „Kouzlení“ se stářím vozidla mají totiž prodejci aut spolu s přetáčením tachometru skutečně v oblibě. Podle společnosti Cebia nejsou výjimkou ani auta omlazená o šest let. Podvodům nahrála změna zákona v roce 2001, který způsobila, že se u nás přestal evidovat a zjišťovat skutečný rok výroby vozidla. Nahrazen byl datem první registrace auta a datem první registrace v České republice. „U individuálních dovozů a v případě duplikátů technických průkazů tak vznikl obrovský prostor pro omlazování vozidel. Reálná hodnota auta je přitom na přesném určení roku výroby přímo závislá,“ říká Zbyněk Veselý. Za stokorunu si můžete rok výroby vozidla ověřit také v on-line systému ROKVY. Vzhledem k výši investice do nového vozu se to rozhodně vyplatí.
Další důležitá věcička, kterou byste neměli zapomenout zkontrolovat, je typový štítek vozidla, na kterém také mimo jiné najdete již zmiňovaný VIN. „Nejčastěji ho najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Opět zkontrolujte všechny údaje a porovnejte je s technickým průkazem. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že s vozidlem není něco v pořádku, ať už jde o jeho původ, nebo předchozí havárie,“ upozorňuje Zbyněk Veselý. Auto bez typového štítku vám registrační místo navíc vůbec nemusí přihlásit.
Další položkou na vašem kontrolním seznamu by mělo být číslo a typ motoru. „Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru,“ doplňuje Zbyněk Veselý. Zjištěné údaje opět porovnejte s údaji uvedenými v technickém průkazu. Od roku 2001 už v něm musí být povinně uveden pouze typ motoru, u starších aut se uvádělo i výrobní číslo. Důkladně prověřte, jestli s číslicemi vyraženými v motoru někdo nemanipuloval a jestli není upravená razná plocha čísla motoru. „Pokud zjistíte, že je číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo je razná plocha upravovaná, auto rozhodně nekupujte,“ doporučuje odborník.
Tolik seznam položek, které byste neměli zapomenout zkontrolovat.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 4. 2012 14:22, Pavel
Není snad povinností školeného technika STK tyto skutečnosti ověřit při každé kontrole, kterou si draze platím? Jak má genetik, učitelka nebo IT odborník poznat jestli byl VIN kód vyměněn i s klusem plechu na kterém je vyražen? Podle stejného klíče bych autorovi poradil aby si vždy zjistil jestli ta injekce co u doktora dostává má správné složení a zda software, které si kupuje obsahuje ten správný zdrojový kód.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.