Tomáš Prouza: ČNB? Česká národní bezzubá!

Tomáš Prouza | rubrika: Komentář | 18. 7. 2011 | 4 komentáře
Tomáš Prouza: ČNB? Česká národní bezzubá!
Je hezké, že v ČNB existuje odbor ochrany spotřebitele. Jen je škoda, že je v podstatě neviditelný a nikdo neví, k čemu vlastně je. Prostoru pro aktivitu má přitom víc než dost.

Z dnešního rozhovoru s Markétou Svatošovou z odboru ochrany spotřebitele ČNB se zdá, že se věci mění k lepšímu. Když si před necelými třemi lety stěžovala jedna klientka na firmu, která ji se životní pojistkou nechala podepsat i směnku na první dva roky pojistného, odpověděl jí odbor ochrany spotřebitele, že jde o praktiku, která není v rozporu se zákonem, a že se tedy věcí nebude dále zabývat. Buďme tedy rádi, že aspoň v této oblasti změnila ČNB názor.

Jenže tím seznam pozitiv v podstatě končí. Chlubit se šarádou na téma Poštovní spořitelna je smutné, protože v tomto případě místo ochrany spotřebitele šlo spíše o snahu nalézt bič, pomocí kterého pár jedinců mohlo prosadit svůj názor, pro nějž příliš opory v zákoně nebylo. A pokud těmito dvěma případy výčet úspěchů odboru ochrany spotřebitele končí, je to hodně smutná statistika.

Ochráncem z donucení

Velkou částí rozhovoru se nese mantra my bychom rádi, ale nemůžeme. Přitom kdyby ČNB chtěla, mohla se již dávno domluvit s ministerstvem financí na změně zákona, aby dostala do ruky mocnější nástroje. Nic takového se ale nikdy nestalo, protože pak by ČNB přibylo práce – a je přece pohodlnější mít práce málo a vymlouvat se na špatnou legislativu. To ovšem není chyba řadových pracovníků ČNB, kteří se snaží pohybovat se v předem daném prostředí, jde spíše o institucionální nechuť vrchních představitelů ČNB věnovat se opravdové ochraně spotřebitele.

ČNB totiž dostala do vínku ochranu spotřebitele „násilím“ a v podstatě proti své vůli, navíc podivně polovičatým způsobem (což ostatně i Markéta Svatošová v dnešním rozhovoru zmiňuje s odkazem na různé spotřebitelské pravomoci ČNB v různých oblastech finančního trhu). Proto nikdy ochrana spotřebitele nedostala v ČNB dostatečný prostor ani zdroje a centrální banka se ani nesnažila udělat ve svých pravomocích pořádek a začít hrát při ochraně spotřebitele opravdu účinnou roli.

Tři pravidla pro účinnou obranu spotřebitele

Co především ČNB chybí? Zejména dostatečné pravomoci a odvaha. Pravomoci bohužel nikdy nechtěla, řadu změn na trhu by ale mohla prosadit i bez nich. Stačilo by být mnohem důraznější ve veřejném vystupování, nahlas říkat, co se ČNB nelíbí, a vysvětlovat proč. Rozumné firmy jsou obvykle schopny změnit své chování – a ty nerozumné by měla umět ČNB rychle dostat z trhu.

Často by stačilo na ně upozornit média, která by se už o rozšíření dané informace mezi lidi postarala. Jenže k takovému postupu je potřeba odvaha jít do konfliktu – a konfliktům se ČNB vždycky vyhýbala (i když obvykle se jim vyhýbá i druhá strana, zejména většina bank raději změní své plány, než by šla do sporu s regulátorem – i v případech, kdy už je postup ČNB za hranicí jejích zákonných pravomocí). A jsme zase zpátky u pohodlí – místo toho, aby ČNB spolupracovala s médii, která chtějí informovat o pochybných a agresivních praktikách, je jednodušší se schovat za fráze o mlčenlivosti o probíhajících řízeních.

Anketa

Měla by ČNB dostat silnější pravomoci pro ochranu spotřebitele?

Zkušenosti ze světa ale ukazují, že pokud má být ochrana spotřebitele skutečně efektivní, musí plnit tři kritéria:

  • pokrývat celý trh stejnými pravidly, aby neexistovaly skuliny
  • jasně a nahlas říkat, jaké praktiky už jsou za hranou, a tvrdě je trestat
  • jmenovat ty, kteří pravidla překračují, a důrazně před nimi varovat

ČNB bohužel ani jedno z těchto kritérií neplní. A zdá se, že ani nemá zájem, což je pro oběti finančních žraloků obrovská škoda.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Peníze vám nevrátíme, ale hlídáme ty, kteří s nimi hospodaří

18. 7. 2011 | Světlana Rysková | 3 komentáře

Peníze vám nevrátíme, ale hlídáme ty, kteří s nimi hospodaří

Buďte opatrní. Když jednou podepíšete smlouvu, je těžké prokazovat, že jste se stali obětí nekalé obchodní praktiky, říká Markéta Svatošová, vrchní inspektorka samostatného odboru ochrany... celý článek

Kdo se bojí finančního arbitra?

12. 7. 2011 | Tomáš Prouza | 1 komentář

Kdo se bojí finančního arbitra?

Od července posílily pravomocí finančního arbitra. Nově bude rozhodovat i spory klientů s investičními společnostmi a zastání se konečně dočkají také klienti pochybných úvěrových firem.... celý článek

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: proč jde stát na ruku nejsilnějšímu hráči?

21. 6. 2011 | Tomáš Prouza | 1 komentář

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: proč jde stát na ruku nejsilnějšímu hráči?

Lidové noviny otiskly první velký rozhovor s Vladimírem Mrázem po jeho odchodu z čela Kooperativy a Hospodářské noviny rozhovor s Pavlem Řehákem, ředitelem České pojišťovny. Oba rozhodně... celý článek

Tomáš Prouza: Má stát regulovat bankovní poplatky?

8. 2. 2011 | Tomáš Prouza | 11 komentářů

Tomáš Prouza: Má stát regulovat bankovní poplatky?

Stát nemá rozhodovat o tom, jestli stojí převod z jedné banky do jiné dvě koruny nebo deset, ale měl by zajistit dvě jiné věci – transparentnost a srovnatelnost.

Tomáš Prouza: Jak se dohled ČNB dokázal vyhnout odpovědnosti

18. 1. 2011 | Tomáš Prouza | 8 komentářů

Tomáš Prouza: Jak se dohled ČNB dokázal vyhnout odpovědnosti

ČNB zvedla poplatky za registraci pojišťovacích zprostředkovatelů na pětinásobek. Chce tak omezit počet těch, kteří tuto činnost nevykonávají. Proč raději nepřinutí firmy, aby odhlásily... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.