Už jen dle ohlasu nejvíce "potrefených hus" ano. Těmi nejvíce potrefenými husami mám na mysli některé výrobce a prodejce především oděvů a obuvi. Novela totiž říká, že tato záruční lhůta se bude vztahovat jen na výrobní vady zboží, ne na opotřebení způsobené běžným používáním. Možná máte vlastní zkušenosti s reklamacemi obuvi nebo oděvů, kde někteří obchodníci by nejraději považovali za vadu opotřebením i to, když si vezmete holinky do kaluže…Mě osobně se snad ještě nikdy nestalo, že by mi obuv vydržela dva roky. Nejsem sice právník, ale prasklé podrážky, rozpárané švy a podobné vady mi nepřijdou jako závady způsobené opotřebením.
V každém případě tato novela výrazně posílí práva zákazníků při reklamačním řízení. Podstatnou změnou bude i "obrácení" volby nápravy vad. Dosud se zákazník musel smířit s tím, že reklamace chvíli potrvá (do 30 dnů by měla být vyřízena), a o způsobu nápravy rozhodoval v podstatě prodávající. Nově to má být přesně naopak, zákazník si sám zvolí, zda chce opravu reklamované věci nebo si zvolí výměnu zboží. Může se i rozhodnout, že od kupní smlouvy odstoupí, a to když nedojde k odstranění vady. Jsou i oblasti, kde tato novela výrobcům ani prodejcům nijaké problémy nezpůsobí, především v elektronice se dvouletá záruční doba stává pomalu standardem už nyní. Ostatně, platí-li ustanovení o dvouleté záruční lhůtě v Evropské unii, proč by to mělo být jinak právě u nás? Firmy, kterým by toto mělo přinést zásadní potíže, nebudou na našem trhu chybět – jen by to znamenalo, že z pultů zmizí podřadné zboží.
Co si si prodloužení záruční lhůty myslíte? Budou ji obchodníci dodržovat? Podělte se s ostatními o své názory!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 6. 2002 16:30, pivko
jenze v USA je taky zarucni doba kratsi, vetsinou byva tri mesice. pokud je delsi, je to vysledkem konkurence mezi prodejci. ja vidim to prodlouzeni zaruky jako dvojsecnou zbran, u nekterych vyrobku to asi pomuze, problemy nastanou ale predevsim u obuvi a textilu, kde je dvouleta pouzitelnost daleko za hranici jejich moznosti a to casto i u relativne draheho zbozi. podle meho nazoru pribude obchazeni zakona a protipravne neuznanych reklamaci, s tim, ze se budou obchodnici spolehat, ze kvuli relativne malym castkam se nebude vyplacet zahajovat soudni spor.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 6. 2002 10:21, PB
Víte, on stánkový prodej tohoto typu je kapitola sama pro sebe. ČOI v případěch, které popisujete může zasahovat. Dělá to ale velmi málo. V případě že takový stánkař opakovaně porušuje předpisy, může taky jako podnikatel skončit. Pokud se ale zeptáte lidí, kteří u Větnamců nakupují, tak vám řeknou, že ty stánkaře chtějí a nevadí jim, že se ničím neřídí a nelze nic reklamovat. Takže to vidím spíš jako problém těch kupujících.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.