O stárnutí obyvatelstva, rostoucím podílu obyvatel v důchodovém věku a nutných penzijních reformách již bylo napsáno poměrně hodně i na serveru Peníze.cz. Jak se ale také může projevit nepříznivý demografický trend v českém státním prasátku? Bude mít plné bříško nebo bude hladovět, zůstanou-li parametry českých veřejných financí nastaveny v dnešní podobě i pro léta příští?
V praxi se fiskální udržitelnost zjišťuje projekcemi těch oblastí, které ovlivňují budoucí vývoj veřejných financí. Projekce jsou standardně zpracovávány mezinárodními organizacemi (Evropská komise, OECD). V tuzemsku jsou v péči ministerstva financí, kde byla taková projekce poprvé vypracována v rámci projektu OECD v roce 2001, a ministerstva práce a sociálních věcí, které se zabývá pouze zmíněnou důchodovou problematikou. Podstatné je, že projekce nepředstavují prognózu, ale pouze ukazují rozsah budoucích nerovnováh, čímž významně a včas napomáhají hospodářské politice korigovat nedostatky a vyhnout se hrozícím problémům.
Projekce se skládá ze tří vzájemně propojených modulů:
• Demografické projekce
• Projekce trhu práce a makroekonomické projekce
• Fiskální projekce
Demografická projekce
Východiskem projekce byla střední varianta demografické projekce Českého statistického úřadu (ČSÚ) z roku 2000, která v době zpracování tohoto úkolu existovala pouze do roku 2030. Vývoj do roku 2050 byl extrapolován. Tato projekce ukazuje, že struktura populace se bude výrazně měnit a bude vytvářet problémy z hlediska budoucí fiskální rovnováhy a vývoje na trhu práce. Podíl starších obyvatel (nad 60 let) se více než zdvojnásobí. Naopak podíl obyvatel v produktivním věku (20-59) klesne o téměř 15 % (z 59 % na 45 %) a pokles zaznamená i podíl mladých lidí (z 23 % na 17%). V důsledku prodlužující se střední délky života se enormně zvýší demografická míra závislosti* (31,4 na 83,0 %.) a průměrné stáří populace se prodlouží o téměř 10 let.
* poměr počtu lidí v důchodovém věku (zde 60+) na počtu lidí ve věku ekonomické aktivity (zde 20-59).
Poznámka: tato projekce je v této chvíli neaktuální, protože ČSÚ a PF UK publikovaly novou, která bere v úvahu výsledky sčítání lidu a obě jsou k dispozici do roku 2070 (resp. 2065). Nové demografické projekce, které byly zveřejněny na přelomu loňského a letošního roku, přinášejí ještě pesimističtější obrázek o stárnutí populace. V budoucnu se tak dočkáme korigované fiskální projekce s pesimističtejšími výsledky.
Projekce trhu práce a makroekonomická projekce
Dopady stárnutí populace na trh práce a ekonomický růst udává následující tabulka.
Dopady stárnutí populace na trh práce a ekonomický růst |
rok |
2000 |
2010 |
2020 |
2030 |
2040 |
2050 |
Předpoklady |
|
|
|
|
|
|
Míra participace (20-64 letých) |
77,3 |
77,5 |
79,3 |
78,7 |
78,7 |
80,3 |
Míra nezaměstnanosti |
8,8 |
7,0 |
6,5 |
6,5 |
6,5 |
6,5 |
Produktivita práce (míra růstu v %) |
2,2 |
3,4 |
3,4 |
1,9 |
1,8 |
1,8 |
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
Zaměstnanost (míra růstu v %) |
-0,9 |
0,3 |
-0,5 |
-0,7 |
-1,0 |
-1,2 |
Mzdy (míra růstu v %) |
1,6 |
3,3 |
3,4 |
1,9 |
1,8 |
1,8 |
HDP (míra růstu v %) |
1,2 |
3,7 |
2,8 |
1,2 |
0,7 |
0,5 |
HDP na hlavu (míra růstu v %) |
1,3 |
3,7 |
3,0 |
1,6 |
1,4 |
1,3 |
Zdroj dat: MF ČR |
Fiskální projekce
Z pohledu stárnutí populace lze vymezit dvě kategorie vládních výdajů: Výdaje závisející na věkové struktuře obyvatelstva (důchody, výdaje na zdravotní péči, výdaje na vzdělání, dávky sociální podpory určené rodinám s dětmi) a ostatní výdaje nesouvisející s vývojem počtu a věkové struktury obyvatelstva (např. vládní investice), Zatímco projekce demograficky citlivých vládních výdajů vychází z demografické projekce, ostatní výdaje jsou .projektovány za předpokladu konstantního podílu na HDP na úrovni roku 2003. Tento předpoklad vede k tomu, že výdaje závisející na demografickém vývoji plně ovlivňují primární bilanci a veřejný dluh.
Výsledky fiskální projekce (průměrné výdaje na obyvatele jako procetní podíl na HDP na hlavu) |
|
2000 |
2005 |
2010 |
2020 |
2030 |
2040 |
2050 |
Výdaje na důchody |
|
|
|
|
|
|
|
Starobní důchody |
6,6 |
6,9 |
6,9 |
7,6 |
8,7 |
10,6 |
12,0 |
Ostatní důchody |
2,7 |
2,6 |
2,5 |
2,5 |
2,7 |
3,0 |
3,3 |
Celkem |
9,3 |
9,5 |
9,4 |
10,1 |
11,4 |
13,7 |
15,2 |
Další výdaje závislé na věku |
|
|
|
|
|
|
|
Zdravotní péče |
6,6 |
6,8 |
7,0 |
7,6 |
8,0 |
8,4 |
8,5 |
Vzdělání |
4,1 |
4,1 |
3,9 |
3,6 |
3,6 |
3,5 |
3,5 |
Zvýhodnění rodin s dětmi |
1,6 |
1,4 |
1,3 |
1,3 |
1,2 |
1,3 |
1,3 |
Celkem |
12,3 |
12,3 |
12,3 |
12,5 |
12,9 |
13,2 |
13,4 |
Výdaje závislé na věku celkem |
21,5 |
21,8 |
21,6 |
22,6 |
24,3 |
26,8 |
28,6 |
Další vládní výdaje |
20,1 |
22,6 |
22,6 |
22,5 |
22,5 |
22,5 |
22,5 |
Celkové výdaje |
41,6 |
44,4 |
44,2 |
45,1 |
46,9 |
49,4 |
51,2 |
Příjmy |
|
|
|
|
|
|
|
Příspěvky na soc. zabezpečení |
14,5 |
14,9 |
14,9 |
14,9 |
14,9 |
14,9 |
14,9 |
Další vládní příjmy |
24,9 |
24,9 |
24,9 |
24,9 |
24,9 |
24,9 |
24,9 |
Celkové příjmy |
39,3 |
39,8 |
39,8 |
39,8 |
39,8 |
39,8 |
39,8 |
Primární bilance |
-2,3 |
-4,6 |
-4,3 |
-5,3 |
-7,1 |
-9,6 |
-11,3 |
Splátky úroků z dluhu |
1,1 |
1,1 |
1,9 |
4,1 |
8,1 |
14,9 |
25,7 |
Dluh |
16,7 |
33,5 |
55,0 |
112,5 |
217,8 |
397,3 |
680,6 |
Zdroj dat: MF ČR |
Fiskální udržitelnost – projekce dluhu
Z uvedené tabulky a grafu je zřejmé, že Česká republika bude citelně zasažena stárnutím populace.
V mezinárodním srovnání se Česká republika řadí mezi jednu z nejrychleji stárnoucích zemí. Kumulativní dopad procesu stárnutí populace na trh práce a veřejné finance bude v příštích letech značný. Lze očekávat zpočátku jen mírný a později dokonce negativní růst zaměstnanosti, což se projeví velmi skromným tempem růstu HDP. Veřejné finance v ČR jsou za daného demografického vývoje a při současném nastavení parametrů fiskální politiky neudržitelné. Růst demograficky citlivých výdajů (zejména důchody a zdravotní péče) vede k růstu primárního deficitu a rychlé akumulaci dluhu. Růst veřejného dluhu je ještě zesilován nevýhodnou startovací pozicí projekce, neboť Česká republika čelila deficitním veřejným financím již v počátku projekce, v roce 2000. I kdyby byly současné veřejné finance zdravé (primární saldo vyrovnané a celkové finance dokonce přebytkové) dosáhl by vládní dluh v roce 2050 z titulu stárnutí populace 280 % HDP.
Růst výdajů, deficitu a dluhu bude rozložen v čase a bude se tak projevovat jen postupně. To může být ale nebezpečné, protože politici mohou problém bagatelizovat a odkládat jeho řešení. Pro obnovení fiskální udržitelnosti bude nutné odstranit primární deficit veřejných rozpočtů, přistoupit k parametrickým změnám důchodového systému a následně implementovat systémové reformy důchodového systému a systému zdravotní péče.
Na přípravě článku spolupracoval Ing. Aleš Krejdl, Ph.D., Ministerstvo financí ČR
Co si myslíte vy o veřejných financích České republiky?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
8. 3. 2004 11:43, Jarmila
To má něco do sebe. Člověk za socíku spúořil na penzi do státní pokladny. Ta ale byla při tzv. kupónové privatizaci, lépe řečeno obrovské rozkrádačce, rozkradená do morku kostí. Někdo holt má teď vilu na Bahamách, jiný šanci na to, že bude třít v důchodu bídu s nouzí. Kdo za to může? No jednoznačně komunisti. Nedokázali vytvořit takové zdroje, že by nám vydržely rozkrádání a privatizaci, delší než 10 let. Může za to vláda ODS, pro kterou nebylo nic svaté. Řešení je: současní důchodci beze změny. Ti, co půjdou do důchodu za 10 let: povinně spořit, ale s ohledem na plat (mohou být nezaměstnaní, bez práce...). Okamžitě zavést státní fiktivní účty, kde bude jasně uvedeno, že k dnešnímu datu mám nárok na tolik a tolik. A mladší ročníky, co jim je 30 a méně si mohou vybrat, zda do vlastního podniku a vlastního majetku (pokud si vybuduje vlastní podnik a celá jeho rodina bude žít z výnosů firmy a z kapitálu, je to jeho rozhodnutí. Kdyby ale zkrachoval, nedostane od státu ani korunu a může jít žebrat na charitu. Protože on se rozhodnul naprosto svobodně a dobrovolně) nebo do státního nebo kombinaci obou. A roli státu postupně omezovat. Ono by to mělo dopady i jinam: děti by byly rodiči tlačeny do vzdělání, firma by vychovávala dědice (to bez dětí nejde)... A kdo krade, tomu ty pazoury nemilosrdně urazit!! (ne zavřít do fešáckého kriminálu, třikrát denně ho krmit, topit mu a umožnit hrát tenis, ale zavřít ho do káznice s pracovní povinností).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 3. 2004 13:53, SedivyJ
ted uz to jen politicky prosadit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (38 komentářů) příspěvků.