Nemovitosti v Česku loni opět výrazně zdražily. Ukazují to data HB Indexu, v němž Hypoteční banka sleduje odhady tržních cen. Výchozí hodnotou indexu – 100 bodů – je stav k 1. lednu 2010.
Ceny bytů však rostly méně než v předchozích letech. Loni meziročně stouply o 7,9 procenta, zatímco v roce 2018 o 10,8 procenta a v roce 2017 dokonce o 11,9 procenta.
Od roku 2010 vzrostly ceny bytů o 51,4 procenta, tedy víc než o polovinu. Ještě výrazněji než v Praze (o 53 %) zdražily v Brně (o 65,5 %). Naopak nejméně – o 19,7 % – stouply od roku 2010 ceny v Ústeckém kraji.
„Vysoké ceny mění strukturu nabídky ve prospěch menších bytů. Dlouhodobě tak klesá výměra bytů, u kterých je kladen větší tlak na správnou optimalizaci prostor,“ říká Petr Němeček, ředitel nemovitostního odboru Hypoteční banky.
Banka hlásí, že průměrná tržní cena bytů v posledním čtvrtletí loňského roku rostla nižším tempem než ve třetím čtvrtletí – o 2,1 procentního bodu. Tempo růstu cen by podle Němečka mělo dál zpomalovat, v některých regionech už budou ceny stagnovat.
Nejdražší byty jsou dlouhodobě v Praze, průměrná cena novostavby se tam pohybuje kolem 107 000 korun za metr čtvereční.
Tržní ceny rodinných domů loni meziročně stouply o 8,7 procenta. To je víc než v roce 2018 (7,2 %) i v roce 2017 (7,5 %). Od roku 2010 zdražily rodinné domy o 40,4 procenta.
„Trendem posledních let je přesun poptávky z městských bytů do rodinných domů za městem. To potvrzuje i aktivita developerů, kteří staví převážně řadové rodinné domy ve Středočeském kraji či okolí Brna a Plzně. Větší zájem zaznamenáváme u starších rodinných domů, u nichž se noví majitelé pouštějí do rekonstrukce,“ říká Němeček.
Pozemky meziročně zdražily o 8,3 procenta, což je víc než v předchozích dvou letech. V roce 2018 stouply ceny pozemků meziročně o 7,9 %, v roce 2017 dokonce jenom o 4,4 %. Oproti roku 2010 zdražily pozemky už skoro o dvě třetiny (63,5 %), tedy výrazněji než byty i rodinné domy.
„Poptávka po pozemcích dlouhodobě přesahuje nabídku, nejdražším typem jsou pak malé pozemky do 500 metrů čtverečních ve městech a přilehlých lokalitách. Cenu nejvíce ovlivňuje dopravní dostupnost, dosah služeb a přístup k veřejným inženýrským sítím,“ říká Němeček.
Sdílejte článek, než ho smažem