Ceny nemovitostí rostou a týká se to třeba i starých garáží. Podle dat realitní společnosti M&M Reality se jejich cena za poslední tři roky i zdvojnásobila.
Konkrétně na pražském trhu je nedostatek garáží velmi výrazný. „Téměř každá rodina dnes vlastní dvě auta a k tomu je třeba připočíst zavádění parkovacích zón. Poptávka po garážích a parkovacích stáních v poslední době výrazně roste a s ní i jejich ceny,“ říká Jan Martina z pražské pobočky M&M Reality.
Jako příklad uvádí staré garáže v oblasti okolo Budějovické ulice na Praze 4. Před třemi lety se jedna taková garáž prodávala za cenu okolo 250 tisíc korun, dnes za ni kupující platí i 500 tisíc korun.
Moderní alternativa ke starým řadám garáží je podle M&M Reality omezena na nové developerské projekty, které zpravidla nabízejí podzemní parkovací stání. V Praze za ně kupující zaplatí od 200 do 500 tisíc korun, podle toho, kde projekt vyrůstá.
Ani v Brně není problém prodat garáž v podstatě okamžitě. „V Brně je silná poptávka po garážích, zájem kupců vůbec neupadá, naopak. Cena starších garáží se v závislosti na velikosti a lokalitě pohybuje v rozmezí od 350 do 450 tisíc korun. Ceny parkovacích míst v novém bytovém domě se pohybují okolo 350 tisíc korun,“ popisuje Jarmila Odehnalová z brněnské pobočky M&M Reality.
Problematické parkování, nedostatek garáží na prodej a s ním související růst cen sledují také makléři v jiných městech republiky. Například v Plzni se podle Tomáše Hroudy z tamní pobočky týká problém s parkováním jak centra, tak i všech dalších městských částí a sídlišť. „Parkovacích míst je méně než automobilů. Kdykoliv máme v nabídce garáž za běžnou cenu, což dnes znamená v rozmezí od 200 do 250 tisíc korun, velmi rychle se prodá. Zájem ze strany kupců je opravdu velký,“ konstatuje Hrouda.
Ve stejném duchu hovoří Tomáš Hanauer z Ústí nad Labem, kde se vyjma takzvaných vyloučených lokalit dnes ceny starých garáží pohybují okolo 150 tisíc korun, zhruba o čtvrtinu výš než před třemi lety.
V menších městech, kde obecně neprobíhá masivní výstavba nových developerských projektů, navíc představují až 90 procent veškerých garáží právě ty staré. Jinými slovy přibývá aut, ale krytých míst k pohodlnému parkování nikoliv.
Sdílejte článek, než ho smažem