Chtěli byste vlastní Albert nebo Billu? Franšízy má v Česku jediný velký řetězec

Pavla Adamcová | rubrika: Když se řekne | 13. 10. 2025
U sousedů běžná věc, u nás zatím skoro tabu. Zahraniční potravinové řetězce v Česku nechtějí svou značku pustit z rukou a své prodejny si spravují zásadně samy, bez franšízantů. Teď se ale objevila první výjimka. Mělo by to zákazníky zajímat?
Chtěli byste vlastní Albert nebo Billu? Franšízy má v Česku jediný velký řetězec

Zdroj: Open AI

Obchodní řetězec Albert provozuje některé ze svých supermarketů v Česku jako franšízy. Tyto prodejny tak už nespravuje přímo společnost Albert Česká republika, ale samostatní provozovatelé, zjistil web Peníze.cz letos v září.

Změna proběhla v tichosti, společnost odmítá zveřejnit více informací. Kolik ze zhruba 350 tuzemských prodejen Albert ve franšízovém režimu funguje, kdy řetězec tento model zavedl a zda bude franšízy dál rozvíjet, tiskové oddělení řetězce přes opakované dotazy neuvedlo.

Albert tímto krokem vybočil z řady – nikdo z jeho přímé konkurence v Česku zatím franšízy přímo pod značkou nevyužívá. 

Anketa

Vadilo by vám, kdyby vaše oblíbené supermarkety byly franšízy?

Hojně je naopak používají české sítě jako Brněnka, Eso Market nebo Coop. „Nemáme přesná čísla o počtu franšízových prodejen, nicméně tento a podobné modely využívají v nějaké formě prakticky všechny sítě sdružené v Asociaci českého tradičního obchodu,“ potvrzuje její předseda Pavel Březina.

Podle něj jde většinou o volnější typy spolupráce, které mají v základu částečné společné nákupy od dodavatelů a část propagace, třeba letákové akce. „V našem oboru se však neuplatňují přísně striktní požadavky na franšízanty, jaké jsou typické například pro řetězce s rychlým občerstvením. Obchody se totiž více přizpůsobují místním podmínkám, často se partnery stávají již existující prodejny,“ vysvětluje Březina.

Výhoda pro zákazníka i obchodníka je podle Březiny hlavně v možnosti nabídnout příznivější ceny a tím lépe konkurovat právě velkým zahraničních řetězcům. „Volnější formy spolupráce, které jsou typické pro český nezávislý maloobchod, pochopitelně neumožňují plné sjednocení charakteru prodejen či nabídky dalších služeb. Zákazník tak může být více překvapen odlišnostmi v nabídce v prodejnách vystupujících pod stejným brandem,“ podotýká předseda asociace.

Řetězce si střeží image

U franšíz je provozní a investiční zátěž majitele značky částečně přenesena na lokálního partnera, který si prostor obvykle pronajímá nebo vlastní sám a financuje úvodní investici do zařízení. Značka mu pak poskytuje know-how, logistiku a marketing, zatímco franšízant platí podíl z obratu.

„Tento model často urychluje expanzi a umožňuje efektivnější využití kapitálu – zejména díky nižším mzdovým a administrativním nákladům na straně franšízantů. Nicméně může nést riziko rozdílné kvality řízení provozoven, a to z důvodu zkušeností a přístupu jednotlivých franšízantů,“ popisuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Velké zahraniční řetězce proto zpravidla provozují svoje prodejny přímo, financují jejich výstavbu i vybavení a drží dlouhodobé nájemní smlouvy, často v rámci širšího portfolia. „Tento model zajišťuje plnou kontrolu nad konceptem, sortimentem i provozem,“ říká Kotrbáček.

Zavedení franšíz tak může být pro Albert krokem, který nese i riziko. Řetězec sice pro web Peníze.cz uvedl, že pro zákazníky v tom není oproti původnímu modelu rozdíl, ti ale změnu zaznamenali právě kvůli náhlému výkyvu v kvalitě poskytování služeb.

Prioritu udržet kontrolu nad prezentací značky potvrzují oslovené řetězce. „Společnost Lidl v České republice své prodejny formou franšízy neprovozuje. Všechny prodejny jsou provozovány přímo společností Lidl, což nám umožňuje udržovat jednotný standard kvality, cenové politiky a zákaznického servisu napříč celou sítí. Tento model aktuálně měnit neplánujeme,“ říká za Lidl Iveta Barabášová.

Všechny své české prodejny si spravují sami i ostatní hráči: Kaufland, Globus, Tesco (s výjimkou sítě malých obchodů Žabka) nebo Penny. „V České republice Billa provozuje celkem 286 prodejen a prozatím žádná z nich není v modelu franšízy. O případném zavedení modelu do ČR bychom s předstihem informovali,“ doplňuje mluvčí řetězce Dana Bratánková.

V zahraničí běžný model

Bratánková nicméně podotýká, že model franšíz provozuje skupina Rewe, pod kterou Billa spolu s Penny patří, úspěšně v Německu a několik posledních let také v Rakousku. 

Ostatně podobně to v zahraničí mají prodejny Albert, které patří k nadnárodní skupině Ahold Delhaize. Ta v minulých letech zavedla franšízy u přibližně třetiny nizozemských obchodů Albert Heijn.

Franšízový model se v západní Evropě podle Kotrbáčka z Cushman & Wakefield osvědčil hlavně v menších městech, předměstích a lokálních komunitách, kde hraje velkou roli osobní znalost zákazníků a flexibilita provozu.

„Třeba v Belgii se takové jednotky často otevírají v regionech, kde je silná lokální identita a jiné jazykové prostředí – například francouzské řetězce typu Intermarché rostou ve Valonsku, zatímco nizozemské značky jako Albert Heijn či Jumbo expandují hlavně ve Flandrech,“ popisuje expert: „V Nizozemsku původně franšíza pomáhala pokrývat oblasti, kde řetězce neměly dostatečné lokální zázemí nebo znalost trhu, dnes je však součástí strategické expanze i v městských oblastech.“

Franšízy na vzestupu

Franšízový model podnikání je podle odborníků na vzestupu i v Česku a trvá už víc než 10 let. „Zájem o franšízy je jak ze strany českých podnikatelů, tak i zahraničních značek, které vnímají český trh jako atraktivní prostor pro expanzi. Český franšízový sektor zaznamenal v první polovině roku 2025 více než 8500 nových podnikatelských vstupů,“ uvádí analytik společnosti PwC Dominik Kohout.

Největší zájem je podle něj tradičně o oblasti gastronomie, služeb, vzdělávání, realit a retailu. „Značky jako Mail Boxes Etc., Original Barber Shop nebo Five Guys plánují desítky nových poboček, což potvrzuje dynamiku trhu,“ dodává Kohout.

U zahraničních řetězců s potravinami je zatím situace mnohem méně jasná. Z jakého důvodu Albert franšízy využívá a proč změnu nekomunikuje, zůstává bez vyjádření. Současný, případně budoucí potenciál franšíz u těchto velkých prodejců nechce komentovat ani Svaz obchodu a cestovního ruchu, který tyto řetězce sdružuje. Podle jeho prezidenta Tomáše Prouzy k tomu nemá dostatek dat.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Od snubáků po Nintendo: Google ukázal, po čem lidé v roce 2025 nejvíc touží

10. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Od snubáků po Nintendo: Google ukázal, po čem lidé v roce 2025 nejvíc touží

Technologický gigant Google přišel na začátku listopadu s letošním přehledem Google Holiday 100. Jedná se o stovku položek, které v období od května do září 2025 zaznamenaly ve vyhledávání... celý článek

Chcete balík radši jinam, nebo riskovat zpoždění? Zásilkovna dá vybrat

9. 11. 2025 | Petr Kučera

Chcete balík radši jinam, nebo riskovat zpoždění? Zásilkovna dá vybrat

Zásilkovna reaguje na množící se stížnosti ohledně zpoždění zásilek nebo nechtěná přesměrování na jiná výdejní místa. Novinka má vylepšit situaci alespoň u Z-boxů.

Sezona slev startuje. Praktický návod, jak nenaletět a utrácet s rozumem

6. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Sezona slev startuje. Praktický návod, jak nenaletět a utrácet s rozumem

Black Friday, vánoční svátky, povánoční výprodeje – hlavní sezona slev se blíží. Ani populární Black Friday už dávno neznamená jen jediný den, obchodníci výprodeje spouští dlouhé týdny... celý článek

Lidl testuje obchod na kolech. S dodávkou objíždí zapadlé vesnice

2. 11. 2025 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Lidl testuje obchod na kolech. S dodávkou objíždí zapadlé vesnice

Obchodní řetězec Lidl spustil v Maďarsku první mobilní obchod zvaný Lidl na čtyřech kolech. V upravené dodávce objíždí jeho zaměstnanci menší obce v odlehlých oblastech.

Kde Češi nejvíc platí kartou v cizině? Chorvatsko to není, zjistila banka

29. 10. 2025 | Pavla Adamcová

Kde Češi nejvíc platí kartou v cizině? Chorvatsko to není, zjistila banka

Bezhotovostní platby Čechů v cizině letos v červenci a srpnu vzrostly meziročně o víc než desetinu.

Partners Financial Services