„Cash only“ v hlavní roli festivalu ve Varech? Bezhotovostní mise začíná

Silvie Housková | rubrika: BrandInsight | 17. 6. 2025 | 4 komentáře
Největší rozruch na loňském ročníku filmového festivalu v Karlových Varech nerozpoutaly celebrity ani filmy, ale nenápadné cedulky ve výlohách restaurací a stánků s nápisem „Cash only“. Tisíce filmových fanoušků, kteří se sjeli z celé republiky i ciziny, tak místo programu kin řešily, kde je nejbližší bankomat.
„Cash only“ v hlavní roli festivalu ve Varech? Bezhotovostní mise začíná

Zdroj: Shutterstock

Vybavit se hotovostí budou muset návštěvníci s velkou pravděpodobností i letos. Ještě měsíc před startem festivalu velká část restauratérů karty nepřijímala. A například stanové městečko, které se zřizuje na dobu fungování akce, má na oficiálním webu rovnou uvedeno, že bere pouze hotovost. 

Zážitek z festivalu se snaží ještě na poslední chvíli vylepšit iniciativa Česko platí kartou, ve které nabízí karetní společnost Visa společně s poskytovateli terminálů Global Payments, ČSOB a KB SmartPay speciální podporu pro nové zájemce o terminál. Obchodníci z Karlovarského kraje mohou v červnu a červenci získat terminál nebo aplikaci pro terminál v mobilu na rok zdarma. Službu mohou ukončit třeba hned po skončení festivalu, a to bez jakýchkoliv sankcí.

Podle regionálního manažera Visa Petra Poláka je problém hlavně v tom, že čeští obchodníci neznají výhody, které jim může platba kartou poskytnout, a jsou zavalení spoustou mýtů. „Spoléhají na zastaralé nebo nepravdivé informace, které je v konečném důsledku mohou připravit o tržby a zákazníky. Proto jsme se rozhodli tyto mýty pojmenovat a vyvrátit. A zároveň nabídnout výhodné řešení do začátku,“ uvádí Polák.

Z průzkumu, který si nechala společnost Visa vypracovat, například vyplývá, že si stále více než polovina podnikatelů myslí, že poplatky za platební karty činí dvě až pět procent z tržeb. V Česku je to přitom v průměru procento. Tento mýtus bývá také nejčastější argument obchodníků směrem k zákazníkům, proč terminál nemají.

Češi přitom kartou platí velmi rádi a v bezkontaktním placení – ať už kartou, mobilem, hodinkami nebo jiným zařízením – jsou dokonce na špici v celé Evropě. „Celosvětově jsou před námi pouze Australané,“ podotýká Ondřej Holoubek z Global Payments.

Z přístupu mnohých karlovarských restauratérů a stánkařů, kteří na akci dorazí, jsou rozladění také zastupitelé města i gastro odborníci. „Jedna špatná zkušenost během festivalu vrhá špatné světlo na celé město a zbylé dny v roce,“ říká Luboš Kastner, člen představenstva Asociace malých a středních podniků ČR.  

V gastronomii podle něj rozhodují přání zákazníků – a ta jsou dnes jasná. „Osm z deseti lidí chce platit digitálně a ti zbývající dva tuto možnost s největší pravděpodobností také mají. Dokonce i mezi staršími zákazníky dávají čtyři z pěti přednost digitální platbě, což je pro Karlovy Vary jako lázeňské město důležitý signál. Z toho jasně vyplývá, že přijímat platební karty a další moderní způsoby placení už není otázkou volby, ale nutností pro každého, kdo chce podnikat udržitelně a s ohledem na své zákazníky,“ dodává Kastner.

Mýty o placení kartou

Mýtus: 6 z 10 obchodníků se domnívá, že jejich tržby zůstanou po zavedení terminálu stejné nebo se sníží.
Realita: Podniky, které v minulosti zavedly terminál, uvádějí průměrný nárůst prodeje o 20 %.

Mýtus: Více než polovina podniků odhaduje poplatky za platební karty na 2 až 5 % z tržeb.
Realita: Průměrný poplatek za platbu kartou účtovaný acquirery v Česku se pohybuje kolem 1 %.

Mýtus: 1 ze 3 podnikatelů si myslí, že platí poplatek i při výběru zálohy na kartu.
Realita: Při výběru zálohy poplatek neplatíte.

Mýtus: Třetina podnikatelů se domnívá, že získání peněz na účet trvá 7 až 30 dní.
Realita: Prostředky mohou být připsány již následující pracovní den.

Mýtus: Až třetina podniků se domnívá, že zákazníci stále dávají přednost hotovosti.
Realita: 8 z 10 českých zákazníků dnes raději platí kartou, telefonem nebo chytrými hodinkami.

Mýtus: Téměř polovina prodejců se domnívá, že starší zákazníci dávají přednost hotovosti.
Realita: 78 % českých zákazníků ve věku 54 až 65 let preferuje digitální platby.

Peníze BrandInsight: Partnerem článku je Visa

Silvie Housková

Autor článku Silvie Housková

Šéfredaktorka webu Peníze.cz začínala v zahraniční redakci Radiožurnálu, odkud v roce 2014 přestoupila do zahraniční redakce Hospodářských novin, kde se věnovala především reportování o Evropské unii. Editovala web HN.cz,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

18. 7. 2025 | Ivana Sladkovská, Petr Kučera

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

Od března 2026 bude možné zaplatit kartou, mobilní aplikací nebo třeba okamžitou platbou přes QR kód ve všech obchodech a provozovnách služeb na Slovensku. Počítá s tím nový zákon o... celý článek

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

15. 7. 2025 | Petr Kučera

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

Proč se Albert jmenuje právě takhle? Jaký je rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem? Pamatujete si na Delvitu? Které řetězce mají společného majitele? Vyzkoušejte si kvíz.

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

11. 7. 2025 | Pavla Adamcová

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

Módní e-shopy Zalando a About You oznámily dokončení už dříve avizovaného sloučení. „Společně pokryjí větší podíl evropského trhu s módou a životním stylem,“ potvrdilo tiskové oddělení... celý článek

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

11. 7. 2025 | Radim Zelený

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

Mladí Češi jsou s penězi obezřetní. Při dražších nákupech je často trápí výčitky svědomí a cítí se frustrovaní, pokud si nemohou něco dovolit. To jsou výsledky dubnového průzkumu mezi... celý článek

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

9. 7. 2025 | Petr Kučera

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

Na každých tisíc obyvatel České republiky připadá letos třicet platebních terminálů, což je mírně pod evropským průměrem. Vyplývá to z analýzy společností Global Payments a Mastercard. celý článek

Partners Financial Services