Vybavit se hotovostí budou muset návštěvníci s velkou pravděpodobností i letos. Ještě měsíc před startem festivalu velká část restauratérů karty nepřijímala. A například stanové městečko, které se zřizuje na dobu fungování akce, má na oficiálním webu rovnou uvedeno, že bere pouze hotovost.
Zážitek z festivalu se snaží ještě na poslední chvíli vylepšit iniciativa Česko platí kartou, ve které nabízí karetní společnost Visa společně s poskytovateli terminálů Global Payments, ČSOB a KB SmartPay speciální podporu pro nové zájemce o terminál. Obchodníci z Karlovarského kraje mohou v červnu a červenci získat terminál nebo aplikaci pro terminál v mobilu na rok zdarma. Službu mohou ukončit třeba hned po skončení festivalu, a to bez jakýchkoliv sankcí.
Podle regionálního manažera Visa Petra Poláka je problém hlavně v tom, že čeští obchodníci neznají výhody, které jim může platba kartou poskytnout, a jsou zavalení spoustou mýtů. „Spoléhají na zastaralé nebo nepravdivé informace, které je v konečném důsledku mohou připravit o tržby a zákazníky. Proto jsme se rozhodli tyto mýty pojmenovat a vyvrátit. A zároveň nabídnout výhodné řešení do začátku,“ uvádí Polák.
Z průzkumu, který si nechala společnost Visa vypracovat, například vyplývá, že si stále více než polovina podnikatelů myslí, že poplatky za platební karty činí dvě až pět procent z tržeb. V Česku je to přitom v průměru procento. Tento mýtus bývá také nejčastější argument obchodníků směrem k zákazníkům, proč terminál nemají.
Češi přitom kartou platí velmi rádi a v bezkontaktním placení – ať už kartou, mobilem, hodinkami nebo jiným zařízením – jsou dokonce na špici v celé Evropě. „Celosvětově jsou před námi pouze Australané,“ podotýká Ondřej Holoubek z Global Payments.
Z přístupu mnohých karlovarských restauratérů a stánkařů, kteří na akci dorazí, jsou rozladění také zastupitelé města i gastro odborníci. „Jedna špatná zkušenost během festivalu vrhá špatné světlo na celé město a zbylé dny v roce,“ říká Luboš Kastner, člen představenstva Asociace malých a středních podniků ČR.
V gastronomii podle něj rozhodují přání zákazníků – a ta jsou dnes jasná. „Osm z deseti lidí chce platit digitálně a ti zbývající dva tuto možnost s největší pravděpodobností také mají. Dokonce i mezi staršími zákazníky dávají čtyři z pěti přednost digitální platbě, což je pro Karlovy Vary jako lázeňské město důležitý signál. Z toho jasně vyplývá, že přijímat platební karty a další moderní způsoby placení už není otázkou volby, ale nutností pro každého, kdo chce podnikat udržitelně a s ohledem na své zákazníky,“ dodává Kastner.
Silvie Housková
Šéfredaktorka webu Peníze.cz začínala v zahraniční redakci Radiožurnálu, odkud v roce 2014 přestoupila do zahraniční redakce Hospodářských novin, kde se věnovala především reportování o Evropské unii. Editovala web HN.cz,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem