Boty za dvacku nikde, kontakty za miliony u Reeboku. Kde končí omyl a začíná byznys?

Petr Paseka | rubrika: Komentář | 11. 6. 2025
V kauze Reebok, která se jako lavina rozšířila napříč českým internetem, jsme byli svědky situace, kdy se na e-shopu nadnárodní značky kvůli technické chybě objevily extrémně nízké ceny. Češi uspořádali na inkriminovaný e-shop masový nálet a před odstraněním chyby stihli provést desetitisíce (alespoň podle čísel objednávek, která sdíleli na sociálních sítích) objednávek.
Boty za dvacku nikde, kontakty za miliony u Reeboku. Kde končí omyl a začíná byznys?

Zdroj: darksoul72 / Shutterstock.com

Zboží se samozřejmě nedočkali. Společnost má totiž obchodní podmínky nastaveny způsobem, který ji před důsledky podobné chyby automaticky chrání. Kolegyně advokátka Veronika Odrobinová (a dřívější praxe v podobných případech) navíc poukazuje na fakt, že pohroma v podobě vyřizování tisíců prodělečných objednávek by firmu nečekala, ani kdyby obchodní podmínky správně ošetřené neměla.

Jenže zatímco boty nikdo nedostal, osobní údaje firma získala. A tady začíná skutečný problém.

Formálně může společnost tvrdit, že lidé zadali své údaje dobrovolně a někteří možná dokonce zaškrtli souhlas se zpracováním osobních údajů pro marketingové účely. Jenže reálně byl tento „souhlas“ motivovaný jedinou věcí – a sice možností nakoupit za směšně nízké ceny. Bez této chyby by drtivá většina lidí na e-shop vůbec nepřišla, natož aby sdílela své jméno, adresu, telefon či e-mail.

To vyvolává zásadní otázku: Může být takový souhlas považován za platný, pokud byl získán za podmínek, které by bez chyby nikdy nenastaly? Právo v tomto případě hovoří jasně – ANO. Etický pohled by ale podle mě měl křičet NE. Lidé mohou samozřejmě udělený souhlas odvolat – ale kdo to skutečně udělá?

A co když souhlas získán nebyl?

Změnilo by situaci, kdyby se ukázalo, že nikdo z tisíců zájemců o levné zboží souhlas neudělil? Právně ano. V takovém případě by totiž firma osobní údaje k marketingovým účelům využívat nemohla. Jak ale chcete takový zákaz ověřit?

Společnost nepotřebuje hned posílat newslettery nebo textové zprávy, aby informace zúročila. Už samotný fakt, že si v určitém regionu konkrétní počet lidí objednal určitý typ produktu, skrývá obrovský obchodní a marketingový potenciál. Takové informace poskytují cennou zpětnou vazbu o poptávce napříč lokalitami, demografickými skupinami i produktovými kategoriemi – tedy vstupy, které jsou klíčové pro efektivní cílení kampaní.

Neříkám, že tato data získala diskutovaná firma zcela zdarma. Každá chyba v sobě nese negativní konotaci – tedy i risk, že za ni společnost zaplatí vlastní reputací. Přesto se domnívám, že případ vytvořil podhoubí pro vznik velmi nebezpečného „marketingového precedentu“.

Asi nejsem jediný, koho při sledování toho obrovského mediálního dosahu kauzy napadlo, že simulace podobné chyby má potenciál získat rozsáhlý dataset, jehož nabytí klasickou cestou (standardní marketingovou kampaní) by stálo stovky tisíc nebo spíš miliony korun.

Tato situace ukazuje, jak nejasná je hranice zákonnosti v digitálním světě. Jak tedy donutit společnosti, aby ji nepřekračovaly? Lze spoléhat na jejich morálku, nebo potřebujeme přísnější legislativu a kontrolní mechanismy?

Petr Paseka

Autor článku Petr Paseka

Marketingový ředitel Grant Thornton. Pracovní kariéru nastartoval v redakci nových médií České televize, poté vedl tým sociálních sítí v mediálním domě Economia. Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+36
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

18. 7. 2025 | Ivana Sladkovská, Petr Kučera

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

Od března 2026 bude možné zaplatit kartou, mobilní aplikací nebo třeba okamžitou platbou přes QR kód ve všech obchodech a provozovnách služeb na Slovensku. Počítá s tím nový zákon o... celý článek

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

15. 7. 2025 | Petr Kučera

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

Proč se Albert jmenuje právě takhle? Jaký je rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem? Pamatujete si na Delvitu? Které řetězce mají společného majitele? Vyzkoušejte si kvíz.

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

11. 7. 2025 | Pavla Adamcová

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

Módní e-shopy Zalando a About You oznámily dokončení už dříve avizovaného sloučení. „Společně pokryjí větší podíl evropského trhu s módou a životním stylem,“ potvrdilo tiskové oddělení... celý článek

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

11. 7. 2025 | Radim Zelený

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

Mladí Češi jsou s penězi obezřetní. Při dražších nákupech je často trápí výčitky svědomí a cítí se frustrovaní, pokud si nemohou něco dovolit. To jsou výsledky dubnového průzkumu mezi... celý článek

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

9. 7. 2025 | Petr Kučera

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

Na každých tisíc obyvatel České republiky připadá letos třicet platebních terminálů, což je mírně pod evropským průměrem. Vyplývá to z analýzy společností Global Payments a Mastercard. celý článek

Partners Financial Services