Největším e-shopem v Česku podle výše tržeb i nadále zůstává Alza, která u nás podle odhadu webu CzechCrunch loni prodala zboží za téměř 35,9 miliardy korun. Druhý je online supermarket Rohlík, ten přesáhl hranici 17 miliard korun. Třetí skončil i letos prodejce elektroniky Datart s tržbami ve výši 11,3 miliardy korun.
Z tuzemských zástupců se pak do největší desítky vypracoval už jen online prodejce parfémů a kosmetiky Notino, meziročně z těchto pozic vypadly značky Mall a CZC.
Do první desítky se naopak nově dostalo čínské Temu, jehož tržby zůstaly jen v těsném závěsu za Datartem. Na českém trhu se prosadili i další zahraniční hráči včetně módních e-shopů – Shein a Zalando a také online tržiště Allegro a AliExpress.
Do největší desítky za loňský rok se dostala i americká automobilka Tesla. Z českých e-shopů se v té druhé desítce objevuje například lékárna Dr. Max, online supermarket Košík, portál Aukro a elektroprodejce Mironet.
Pořadí | E-shop | Tržby (2024) |
1. | Alza | 35,9 miliardy korun |
2. | Rohlík | 17,4 miliardy korun |
3. | Datart | 11,3 miliardy korun |
4. | Temu | 10,9 miliardy korun |
5. | Shein | 8,2 miliardy korun |
6. | Allegro | 7,6 miliardy korun |
7. | Notino | 5,2 miliardy korun |
8. | Tesla | 5 miliard korun |
9. | Zalando | 4,3 miliardy korun |
10. | AliExpress | 4,2 miliardy korun |
Zdroj: CzechCrunch |
Českou e-commerce tvoří skoro 50 tisíc obchodníků. První stovka těch největších loni prodala zboží dohromady za bezmála 200 miliard korun.
„Platí, že podobně jako v předchozích letech česká e-commerce prochází výraznými změnami. Mezi největší e-shopy se stále více derou původem zahraniční hráči včetně Temu, Sheinu, AliExpressu či Allegra. Právě ty díky velkým investicím do marketingu nahrazují menší zdejší obchodníky, kteří nedokáží tento tlak ustát,“ uvedl Peter Brejčák, analytik a redaktor CzechCrunche.
Nicméně podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni Češi na internetu utratili dohromady 228 miliard korun – z toho na českých e-shopech 194 miliard, což je meziročně víc o pět procent.
Autoři vycházejí z veřejně dostupných dat včetně účetních závěrek či dalších medializovaných informací. Mezi další datové zdroje patří ukazatele jako návštěvnost webů a její vývoj, pozice ve vyhledávačích či například vývoj počtů recenzí e-shopů i prodávaných produktů. E-shopy jsou seřazené podle výše tržeb online čistě v České republice, zahraniční trhy se nepočítají.
Na žebříčku spolupracuje CzechCrunch s analytickou společností BizMachine. Výběr e-shopů konzultoval také s APEK a nákupním rádcem Heureka. Autoři uvádějí, že se jedná o kvalifikovaný odhad, a měl by proto být brán informativně. Firmy často přesné statistiky a data nekomunikují či nekomentují, oproti reálnému stavu tak může dojít k určitým odchylkám.
Kompletní žebříček Top 100 e-shopů – včetně filtrování podle kategorií – najdete na webu CzechCrunch.cz.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem