Sportovní značka Rebook se českým zákazníkům po e-mailu omlouvá za chybu, kdy jim o víkendu na svém e-shopu u zboží v akci nepřepočítala cenu v eurech na koruny.
Více jsme o tom psali zde: Reebok za babku. E-shop naúčtoval koruny místo eur, Češi využili chaosu.
„Kvůli neočekávané systémové chybě byla vaše objednávka stornována. Velmi se za to omlouváme a skutečně litujeme zmatku, který to mohlo způsobit,“ píše zákaznická podpora v e-mailu, který obdržela i redakce webu Peníze.cz. Klientský servis Rebooku rozesílá tuto reakci plošně, tedy i na ne uplně související dotazy (například kdy bude na e-shopu znovu dostupný přepočet na českou měnu) a dotazy novinářů.
Zaplacená částka má být lidem vrácena celá na účet, a to použitou platební metodou do několika dní. Podle některých zákazníků Reebok přidává jako omluvu poukaz na desetiprocentní slevu na nákup.
Foto: ReSpolečnost zároveň po nedělní 22. hodině z nabídky webu zcela stáhla možnost přepnutí do české, bulharské a rumunské měny a pro tyto regiony nastavila platbu v eurech.
Experti tento krok značky vesměs očekávali. „Z pohledu práva je řešení kauzy Reebok jednoznačné – zjevně chybně zlevněné produkty zůstanou na skladech prodejce, zákazníci s nimi počítat nemohou,“ říká advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton Veronika Odrobinová.
„České právo se v první řadě ptá, zda došlo k uzavření kupní smlouvy. Nabídka podnikatele na webu se přitom považuje za závaznou, ledaže si vyhradí jinak. Reebok ve svých obchodních podmínkách pro podobné situace výslovně uvádí, že objednávka zákazníka je pouze nabídkou koupě a ke skutečnému uzavření dochází až odesláním zboží. Do té doby si e-shop vyhrazuje právo objednávky odmítnout,“ vysvětluje expertka.
Připomíná ale, že situace není vždy tak jasná jako v případě Reeboku. „V jaké situaci by byl podnikatel, který příslušnou klauzuli v obchodních podmínkách nemá? I pokud by smlouva vznikla, například u e-shopů s jednostupňovým uzavřením, přichází v úvahu její neplatnost pro takzvaný právní omyl. Pokud jedna strana jednala v omylu o rozhodující okolnosti – zde ceně – a druhá strana o tom věděla nebo musela vědět, smlouva je neplatná,“ podotýká Odrobinová.
Z pohledu prodejce je podstatné, že při koupi produktu za zjevně chybnou cenu nevzniká automaticky povinnost zboží dodat. To si pojistí i ve správně nastavených obchodních podmínkách. „Podobné nároky již byly předmětem mnoha sporů před tuzemskými soudy – ty se ve shodě s odbornou veřejností a stanovisky ČOI vyjádřily k nárokům spotřebitelů odmítavě. Z českých e-shopů podobnou situaci řešila Alza nebo CZC, zákazníkům byla v obou případech zaslána omluva a vráceny peníze,“ připomíná advokátka.
Při zjevné chybě v ceně – ať už způsobené lidským omylem nebo technickou závadou – nemá podle ní spotřebitel právní nárok chybu využít ve svůj prospěch. „Ochrana spotřebitele není bezmezná a kauza Reebok dokládá, že prodejce se nemusí bát, že by vlivem zjevné chyby v ceně přišel o zboží, obzvlášť, pokud má dobře nastavené obchodní podmínky,“ uzavírá Odrobinová.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem