Samoobslužné pokladny pod dozorem. V cizině přiznávají krádeže, u nás je ticho

Obliba samoobslužných pokladen podle průzkumů roste. S tím ale přibývá i případů, kdy si na nich zákazníci zboží „zapomenou pípnout“. I kvůli tomu už řetězce na Západě začaly tento typ nákupů postupně omezovat. Jak je to v Česku?
Samoobslužné pokladny pod dozorem. V cizině přiznávají krádeže, u nás je ticho

Zdroj: frantic00 / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny jsou už standardním vybavením naprosté většiny řetězců. A podle letošního průzkumu pro britský server The Grocer i oblíbeným – v Británii je preferuje 54,2 procenta z tisícovky dotázaných, zatímco ty s lidskou obsluhou jen 29,8 procenta.

Podobné výsledky ukázal loňský průzkum i v Česku – podle něj vnímají samoobslužné pokladny v obchodě jako pozitivum tři čtvrtiny oslovených lidí.

„V poměrně krátké době se možnost samoobslužného odbavení nákupu dostala z nuly na běžnou normu – a teď je to aktivní volba řady zákazníků,“ říká Lucia Juliano, vedoucí výzkumu společnosti Toluna Harris Interactive, která průzkum pro The Grocer zpracovala.

Ze zmíněného průzkumu ale vyplynul ještě jeden zásadní poznatek – na samoobslužných pokladnách už někdy opomnělo namarkovat alespoň jednu položku skoro 40 procent respondentů, přičemž není jasné, zda šlo o záměr.

„Překvapilo nás, že 37 procent (respondentů) připustilo, že nenaskenovali některou položku, mezi největšími provinilci byli hlavně muži a lidé pod 35 let,“ říká Juliano: „Dá se to svést na uživatelskou nebo systémovou chybu, chybějící kódy nebo prostě spěch?“

Matt Hopkins, docent v oboru kriminologie na Univerzitě v Leicesteru, je vůči výsledku skeptičtější. „Přesun k samoobslužnému skenování a placení vytvořil zcela nový typ zlodějů," říká pro The Grocer. „Vytvořilo to příležitosti pro lidi, kteří by na krádež jinak ani nemysleli,“ domnívá se Hopkins. 

Na Západě tyto „omyly“ začaly být jedním z důvodů, proč obchodníci samoobslužné pokladny, které jim měly primárně snížit náklady, zase postupně omezují a částečně se vrací k lidské obsluze. 

Například americký řetězec Dollar General loni podle amerického serveru NBC News oznámil, že samoobslužné pokladny omezí na 1200 místech. Řetězec Five Below začal pracovat na jejich odstranění v „nejvíce riskantních“ lokalitách. Pro podobný krok se loni rozhodl také Target, Walmart nebo Amazon. 

Krádeže jsou v Česku tabu

U nás je to naopak – samoobslužných pokladen tady dál přibývá. A prodejci si je vychvalují i přesto, že od zákazníků často schytávají také kritiku – ať už třeba za zmatky, kdy je k markování zboží nutné přivolat obsluhu, nemožnost opustit obchod bez naskenování papírové účtenky (kterými se má dle současného trendu udržitelnosti spíš šetřit) nebo za namátkové kontroly. 

Právě zkušenost s namátkovou kontrolou si nedávno odnesl z nábytkářského řetězce IKEA pan Jan, když se mu při placení na samoobslužné pokladně rozsvítil displej s nápisem: „Zaměstnanec IKEA je na cestě, aby vám pomohl. Byl/a jste vybrán/a k namátkové kontrole“.

Anketa

Prošli jste někdy samoobslužnou pokladnou bez namarkování zboží?

„Kdyby tam aspoň nebyla tahle chucpe hláška, byla tam místo toho nějaká omluva, paní by přišla, řekla dobrý den, zeptala se, jestli nám nevadí, že by nám koukla do tašky, a pak omluvila se za tu situaci s tím, že u nás samozřejmě vše v pořádku, ale že lidi kradou, tak jsou nuceni tohle dělat,“ popisuje muž svůj nákupní zážitek s tím, že místo toho se obsluha bez pozdravu začala prohrabovat v taškách a se slovy „v pořádku" zase odešla.

Systém, který pomáhá eliminovat chyby nebo snahy o podvádění při využívání samoobslužných pokladen, IKEA podle svých slov průběžně vylepšuje. „Jeho součástí jsou kromě monitorování kamerami i namátkové kontroly náhodně vybraných nákupů,“ potvrzuje regionální mluvčí IKEA Petr Šašek. 

Jak ale zákaznici podvádějí, jak se mění počet krádeží v čase a jaký úspěch mají podobné kontroly v jejich zachycení, mluvčí IKEA na dotaz webu Peníze.cz neuvedl. Stejně jako další obchodníci, které redakce oslovila. „Další podrobnosti k tématu z bezpečnostních důvodů nemůžeme sdělovat,“ vysvětluje Šašek.

Podobné namátkové kontroly na samoobslužných pokladnách praktikují také obchodní řetězce s potravinami. „Na prodejnách může docházet k namátkovým kontrolám, kdy je zákazník požádán o předložení účtenky a ověření obsahu nákupu. Kontrolu provádí buď zaměstnanec prodejny nebo pracovník bezpečnostní agentury. Tyto kontroly slouží jako prevence a mají přispět k férovému nakupování všech zákazníků,“ popisuje praxi Penny Marketu Martina Dvořáková.

Bez dalších podrobností ale ujišťuje, že většina zákazníků využívá tento typ placení za nákup zodpovědně.

Hlídač, kamery i brány

„V rámci odbavení nákupu u samoobslužné pokladny máme nastaveny efektivní kontrolní mechanismy. Například systém namátkou vybírá kontrolní nákup,“ potvrzuje Renata Maierl, mluvčí řetězce Kaufland, který pokladny zavedl už v roce 2017.

„Dále jsou v zóně samoobslužných pokladen bezpečnostní brány, kdy zákazník musí pro jejich opuštění naskenovat účtenku. Tyto brány máme od počátku, co jsme začali samoobslužné pokladny na našich prodejnách instalovat,“ pokračuje Maierl s tím, že momentálně má řetězec samoobslužné pokladny s kontrolní vahou už na 141 prodejnách z celkových 145. 

Na bezpečnostní brány přitom zákazník v tuzemských obchodech narazí také čím dál častěji. „Proti krádežím se bráníme pomocí elektronických bran a elektronické ochrany zboží, které detekují případně odcizené zboží,“ popisuje mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková. Německý řetězec začal na tuzemském trhu zavádět samoobslužné pokladny jako jeden z posledních, v roce 2022.

„Prodejny jsou dále monitorovány kamerovým systémem, který slouží k odhalování a prevenci krádeží i k dohledu nad bezpečností. Pravidelně školíme personál prodejen i pracovníky ostrahy také na předcházení krádeží,“ pokračuje Froschová Stehlíková.

Nejčerstvějším zlepšovákem je rozpoznávání zboží na pokladně pomoci umělé inteligence, novinku otestoval řetězec Albert. „Tento systém využívá kameru umístěnou nad pokladní váhou k identifikaci nebaleného pečiva, ovoce a zeleniny. Díky umělé inteligenci systém okamžitě rozpozná, o jaký produkt se jedná, a nabídne tuto volbu pokladní na obrazovce k potvrzení správnosti,“ popisuje ředitel komunikace Albert Jiří Mareček.

„Díky dlouholetému využívání těchto pokladen a neustálému zlepšování technologie a zrychlování odezvy evidujeme u zákazníků ve většině případů kladnou zpětnou vazbu. Ta se odráží také v rostoucím počtu zákazníků, kteří je využívají,“ dodává Mareček s tím, že samoobslužné pokladny má už většina prodejen Albert.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 4. 2025 10:24, Fogyn

Samoobslužné pokladny už také nemám rád. Nejsem placený zaměstnanec marketu, proč mám pro něj pracovat počítáním si útraty? A jako blbý chlap mnohdy nerozliším název sedlácký, selský nebo chalupářský. Ještě tak ručním skenerem si načtu zboží a u pokladny bezhotovostně zaplatím. A nastane problém: "Váš nákup byl vybrán ke kontrole, vyčkejte příchodu našeho zaměstnance." Tak čekám, pak přiběhne uštvaná paní s omluvou, všechno naskenuje podruhé, potvrdí správnost a běží k dalším čekajícím na kontrolu. Že někteří kradou! Jenže ta poslední kontrola nákupu byla už 9. v nepřetržité řadě!!! Tedy žádná nahodilá prověrka, ale rutina. Není pak pro nakupující i zaměstnance marketu jednodušší a rychlejší klasická pokladna s obsluhou?

+22
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 4. 2025 23:48, Jenda_

Mě by zajímalo, jestli když se zaváděly samoobsluhy (oproti starým obchodům, kde byl prodavač za pultem a zboží vám podával), tak také lidi říkali věci jako "Nejsem placený zaměstnanec marketu, proč mám pro něj pracovat vyhledáváním a skládáním si zboží sám?".

Co se týče kontrol a problémů - ono hodně záleží v jakém konkrétním obchodě nakupujete. Možná se to bude lišit i podle konkrétní pobočky a budou mít různé revize HW a SW.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Velký retrokvíz: Jak si pamatujete české a československé bankovky?

23. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Velký retrokvíz: Jak si pamatujete české a československé bankovky?

Denně jste je měli v rukou. Znáte je jistě i po letech nazpaměť. Však jste dost možná každou z těch bankovek třikrát otočili, než byla utracena. A my jsme je teď otočili počtvrté, pěkně... celý článek

E-shopoví šmejdi dostali pokuty za víc než 15 milionů. Jak je poznat a nenaletět

23. 4. 2025 | Pavla Adamcová

E-shopoví šmejdi dostali pokuty za víc než 15 milionů. Jak je poznat a nenaletět

Vypadají jako běžné e-shopy. Navíc nabízejí výrazně nižší ceny než konkurence a superrychlé doručení. Jenže když zaplatíte předem – a ono to většinou ani jinak nejde – nastane několikatýdenní... celý článek

Moneta spustí nový věrnostní program, nahradí bene+

22. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Moneta spustí nový věrnostní program, nahradí bene+

Moneta Money Bank v červnu spustí nový věrnostní program nazvaný Odměny. Vyplývá to z oznámení klientům a zveřejněných smluvních podmínek.

Prodejní doba na Velikonoce: Jak jsou otevřené obchody

15. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Prodejní doba na Velikonoce: Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Jak budou mít obchody otevřeno v roce 2025?

Platební prsten jen za korunu. mBank znovu láká na slevu

6. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Platební prsten jen za korunu. mBank znovu láká na slevu

mBank spustila další akci, která má podpořit placení prstenem. Nabízí možnost získat platební prsten Niceboy One za symbolickou korunu místo standardních 1999 korun.

Partners Financial Services