Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu
3. 11. 2024 | Petr Kučera
Česká spořitelna přidá klientům odměnu 30 procent ke každé odměně, kterou formou takzvaného cashbacku nabízejí obchodníci v jejím slevovém programu Moneyback.
Zdroj: Shutterstock
Čínské online tržiště Temu začala vyšetřovat Evropská komise. Podezírá ho mimo jiné z toho, že nereguluje prodej rizikových nelegálních produktů, které na něm jednotliví prodejci nabízejí.
„Spotřebitelské organizace identifikovaly u Temu řadu problémů, které zahrnují množství nebezpečných nebo nelegálních produktů určených pro prodej či často používané techniky ke klamání spotřebitelů,“ uvedl Fernando Hortal Foronda z Evropské spotřebitelské organizace (BEUC) s tím, že vyšetřování komise je podle něj slibným krokem, ale zatím jen jedním z prvních.
Komise uvedla, že někteří nepoctiví obchodníci, které byli dříve zablokovaní, se na tržišti objevují i nadále. Existuje podle ní také riziko, že by se platforma mohla stát návykovou díky programům odměn, což by mohlo mít negativní důsledky pro fyzickou a duševní pohodu člověka.
„Temu bere své závazky podle Zákona o digitálních službách (DSA) velmi vážně a neustále investuje do posilování našeho systému shody a ochrany zájmů spotřebitelů na naší platformě. Budeme plně spolupracovat s regulačními orgány, abychom podpořili náš společný cíl poskytovat bezpečný a spolehlivý trh pro spotřebitele,“ reagovalo na vyšetřování tiskové oddělení Temu.
V případě, že se provinění prokáže, hrozí online tržišti pokuta až ve výši šesti procent jeho celosvětových příjmů.
Na tržiště, které zaujalo právě kvůli intenzivní reklamě, velkým slevám a integraci herních prvků, by si spotřebitelé měli dát velký pozor také podle spotřebitelské organizace dTest. Ta v květnu uvedla, že Temu podle ní ve velké míře porušuje právo na ochranu spotřebitele.
„Temu nezajišťuje dostatečnou sledovatelnost prodávajících na platformě a zákazníci tak často neví, u koho nakupují,“ říká šéfka dTestu Eduarda Hekšová.
Problematické jsou podle sdružení také manipulativní praktiky, které zákazníka klamou svými doporučeními. Ten pak během nákupu utratí více, než zamýšlel. Podrobněji jsme o tom psali zde: Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest.
Čínské Temu působí na trhu od roku 2023 a jen v Evropské unii má přes 75 milionů uživatelů.
Evropská komise, která v rámci unie funguje také jako antimonopolní úřad, už takto v minulosti šetřila také společnosti AliExpress, X nebo Tiktok.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem