Neberte nám letáky, bouří se senioři. Mluví o diskriminaci

Pavla Adamcová | rubrika: Aktuality | 7. 8. 2024 | 2 komentáře
Neberte nám letáky, bouří se senioři. Mluví o diskriminaci

Zdroj: Ioannis7 / Shutterstock.com

Důchodci protestují proti plánu ministra životního prostředí Petra Hladíka výrazně omezit distribuci slevových letáků. Sdružení Rada seniorů ČR odkazuje na aktuální průzkum, který si nechalo vypracovat u agentury Nielsen. 

Letáky využívá k výhodným nákupům stále drtivá většina seniorů, potvrzuje červencový průzkum na vzorku více než tisícovky lidí. Více než tři čtvrtiny (77 procent) seniorů starších 60 let preferují tištěné letáky před elektronickými. Ve věkové skupině nad 70 let je to dokonce 84 procent.

V letácích je nejvíce zajímají informace o slevách a akčních nabídkách, tuto možnost zvolilo 92 % dotázaných. Pro tři čtvrtiny seniorů starších 70 let důležité zachování tištěných letáků jako informačního zdroje.

„Návrh ministerstva životního prostředí na dodatečné zdanění tištěných letáků ve formě recyklačního poplatku způsobí buď jejich úbytek, nebo zvýšení spotřebitelských cen,“ tvrdí Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů ČR.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

„Po letech vysoké inflace a všeobecné drahoty by to pro seniory byla další těžká rána. Mnozí z nich stále obracejí každou korunu a tištěné letáky jsou často jejich jediným zdrojem informací o slevách a výhodných nákupech,“ dodává Desatová.

Rada seniorů připomíná, že podle údajů Českého statistického úřadu nemá přístup k počítači ani internetovému připojení stále polovina seniorských domácností. Čtvrtina seniorů starších 65 let nikdy internet nepoužila, ve věkové kategorii nad 75 let jde o každého druhého seniora.

Chytrý telefon vlastní lehce přes polovinu seniorů ve věkové kategorii 65-74 let. Nemá ho ale ani čtvrtina lidí starších 75 let. Pouze třetina majitelů chytrých telefonů ve věku 65-74 let pak stahuje aplikace, zatímco v kategorii 75+ to není ani čtvrtina uživatelů.

„Ze všech uvedených dat jednoznačně vyplývá, že alternativa v podobě online letáků či mobilních aplikací pro seniory z mnoha důvodů nepřichází v úvahu,“ zdůrazňuje Desatová.

„Pokud jim vezmete tištěný leták, v podstatě je tím odříznete od informací a sociálně diskriminujete. Když jsme ministerstvo upozorňovali na negativní sociální dopady novely, bylo nám řečeno, že na její přijetí to nemá a nemůže mít vliv. Máme to tedy chápat tak, že panu ministrovi Hladíkovi na seniorech nezáleží? Protože tento způsob komunikace prakticky nic jiného neznamená,“ říká předsedkyně rady.

S vybíráním poplatku za vyhozené komerční tiskoviny a letáky mimo jiné počítá návrh novely zákona o odpadech. Vláda by o něm měla jednat už na konci prázdnin.

Výrobci obalů v Česku musejí povinně zajistit jejich sběr a recyklaci, nebo za to někomu zaplatit. Na letáky se to zatím nevztahuje. Hladík připomíná, že v modrých kontejnerech jich ročně končí 20 tun a že tvoří až 14 procent jejich obsahu. Zavedení recyklačního poplatku pro letáky má podle něj vést k jejich dalšímu omezení a k přechodu na online propagaci.

Kromě důchodců se už proti tomuto návrhu ohradila také společnost Česká distribuční, největší distributor letáků. Označila ho za legislativní nesmysl a dodala, že leták není obal. Proti se postavily i Asociace malých a středních podniků a životnostníků nebo Asociace českého tradičního obchodu.

Obchodní řetězce sice potvrdily, že pokračují v trendu přechodu do online světa, význam tištěných letáků pro seniory je ale podle některých z nich stále značný.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+27
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Lidl a Kaufland vylepšily placení. Už nemusíte k terminálu

10. 9. 2024 | Pavla Adamcová

Lidl a Kaufland vylepšily placení. Už nemusíte k terminálu

V obchodních řetězcích Lidl a Kaufland lze nově platit za nákup přímo přes mobilní aplikaci, není už potřeba přikládat kartu nebo telefon k platebnímu terminálu.

Reklamy, které narazily. Pamatujete si na marketingové průšvihy?

10. 9. 2024 | Pavla Adamcová

Reklamy, které narazily. Pamatujete si na marketingové průšvihy?

I dobrý úmysl se může nepěkně zvrhnout a nabobtnat do netušených rozměrů. Za poslední roky si to ověřily mnohé značky včetně těch světově nejznámějších. Tady je deset příkladů, kdy... celý článek

Do Česka míří nový řetězec. Konkurence pro Pepco, Action i Kik

9. 9. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Do Česka míří nový řetězec. Konkurence pro Pepco, Action i Kik

Diskontům jako Action, Pepco nebo Kik přibude v Česku nová konkurence. Na zdejší trh se příští rok chystá německý řetězec Woolworth.

Banky rozdávají tisíce. Přehled bonusů za vyzkoušení účtu

5. 9. 2024 | Petr Kučera | 11 komentářů

Banky rozdávají tisíce. Přehled bonusů za vyzkoušení účtu

K novému účtu nabízejí peníze zdarma. A kromě toho třeba poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Kam se teď podívat,... celý článek

Nových fastfoodů se nebojíme. Burger Kingu přilákají zákazníky, věří šéf marketingu

29. 8. 2024 | Pavla Adamcová

Nových fastfoodů se nebojíme. Burger Kingu přilákají zákazníky, věří šéf marketingu

Popeyes, Five Guys nebo Wendy's. Do Česka míří další fastfoodové značky. Nebude už tu trochu těsno? „My obecně vstupy nových hráčů na český trh vnímáme celkem pozitivně,“ říká v rozhovoru... celý článek

Partners Financial Services