Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody
29. 3. 2024 | Pavla Adamcová
Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.
Zdroj: Kancelář prezidenta republiky
Soubor deseti poštovních známek se dá pořídit od středy 7. června na pobočkách České pošty a na jejím e-shopu. Cena je 230 korun za celý aršík, jednotlivé známky se neprodávají samostatně.
„Během prvního dne se na pobočkách k 15. hodině prodalo 62 824 aršíků. Na e-shopu České pošty si toto unikátní dílo objednalo 1541 zájemců a zakoupili 9642 aršíků. Celkový náklad aršíků je 100 tisíc kusů. Jedná se o výplatní známky, u kterých je možný dotisk. Ten aktuálně není v plánu,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Autorem výtvarného návrhu je Petr Štěpán. Každá z deseti známek aršíku nese stejný portrét Petra Pavla, pokaždé ale s pozadím v jiné barvě, která se váže k nějakému místu, události nebo věci, které souvisí s českou kulturou a historií. Inspirací pro barvy byly například česká hymna, literární díla nebo tradiční řemesla. Na pozadí portrétu českého prezidenta tak lze najít barvy jako květolipová, českomotorková, babičkově malinovková, hřibově pravá, poskalinová, spodně kvašená, cibuláková, letněbouřková rozmarná, vontská špendlíková a šumněborová.
Známky na archu jsou označené písmenem B – stojí 23 korun a lepí se listovní zásilky v takzvaném ekonomickém režimu, ve kterém má pošta do dodání až dva dny. Od července známky pošta zdraží na 27 korun a možnou dobu dodání prodlouží až na tři dny:
Těsně po uvedení do funkce prezident Petr Pavel řekl, že nevidí ve známkách prioritu a že není příznivcem toho, aby byl jeho obličej na každém rohu. Nicméně nevyloučil vydání například sběratelské série známek. Se zástupci České pošty se nakonec dohodl na vydání netradičního aršíku.
Známky jsou unikátní nejenom netradiční podobou, ale také tím, že poprvé jde o prezidentské známky bez rytiny, vytištěné metodou ofsetu.
„Česká pošta si velmi váží toho, že může veřejnosti nabídnout oficiální známky s prezidentem republiky. Oproti předešlým známkám s prezidenty je jejich podoba inovativní a věříme, že nejen filatelisté toho provedení ocení,“ uvedl Vitík.
Náklady na nové známky mluvčí nechtěl prozradit s tím, že jde o interní informace pošty. Nicméně už v minulosti uvedl, že právě nová forma tisku ofsetovou metodou výrobu prezidentských známek výrazně zlevní.
Česká republika je jednou z mála zemí světa, kde se nově zvolený prezident objevuje na poštovních známkách. Vůbec první známka spojená s československou státností byla vydána v roce 1923 a nesla portrét Tomáše Garrigua Masaryka; Masaryk sám se ale na známce prvně objevil o tři roky dřív, známka připomínala jeho sedmdesáté narozeniny.
Češi jsou považováni za sběratelský národ. A pokud je určitá cenina nabízena v rámci pamětní či mimořádné události v omezeném množství, zájem budí mezi odborníky i mezi širokou veřejností. Například o únorovou výměnu tisícikorun s přítiskem připomínajícím 30. výročí československé měnové odluky byl enormní zájem. Lidé stáli před pobočkami České národní banky v mrazivém počasí dlouhé fronty. Dvě stě tisíc kusů bankovek rozebrali během dvou dní.
Hlavu státu vyobrazili už na vůbec první poštovní známce. Byla to královna Viktorie na „černé jednopennyovce“ z roku 1840. Pro monarchii přirozená volba. Kupodivu ale i zastupitelské demokracie – včetně těch, co zakazovaly šlechtické tituly jako Československo – svoje vrcholné představitele na známky dávaly. Přes sto let nemáme panovníka, ale dodneška olizujeme papírky s portréty obyvatelů Hradu. Takhle šli po sobě:
Zdroje obrázků najdete v galerii
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem