Většina prezidentských známek už je pryč. Dotisk se nechystá

Kateřina Hovorková | rubrika: Aktuality | 3. 5. 2023 10:15 aktualizováno 7. 6. 2023 15:45
Česká pošta začala 7. června s prodejem nových prezidentských známek. Za jediný den lidé vykoupili dvě třetiny z celkového nákladu.
Většina prezidentských známek už je pryč. Dotisk se nechystá

Zdroj: Kancelář prezidenta republiky

Soubor deseti poštovních známek se dá pořídit od středy 7. června na pobočkách České pošty a na jejím e-shopu. Cena je 230 korun za celý aršík, jednotlivé známky se neprodávají samostatně.

„Během prvního dne se na pobočkách k 15. hodině prodalo 62 824 aršíků. Na e-shopu České pošty si toto unikátní dílo objednalo 1541 zájemců a zakoupili 9642 aršíků. Celkový náklad aršíků je 100 tisíc kusů. Jedná se o výplatní známky, u kterých je možný dotisk. Ten aktuálně není v plánu,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. 

Autorem výtvarného návrhu je Petr Štěpán. Každá z deseti známek aršíku nese stejný portrét Petra Pavla, pokaždé ale s pozadím v jiné barvě, která se váže k nějakému místu, události nebo věci, které souvisí s českou kulturou a historií. Inspirací pro barvy byly například česká hymna, literární díla nebo tradiční řemesla. Na pozadí portrétu českého prezidenta tak lze najít barvy jako květolipová, českomotorková, babičkově malinovková, hřibově pravá, poskalinová, spodně kvašená, cibuláková, letněbouřková rozmarná, vontská špendlíková a šumněborová. 

Známky na archu jsou označené písmenem B – stojí 23 korun a lepí se listovní zásilky v takzvaném ekonomickém režimu, ve kterém má pošta do dodání až dva dny. Od července známky pošta zdraží na 27 korun a možnou dobu dodání prodlouží až na tři dny:

Těsně po uvedení do funkce prezident Petr Pavel řekl, že nevidí ve známkách prioritu a že není příznivcem toho, aby byl jeho obličej na každém rohu. Nicméně nevyloučil vydání například sběratelské série známek. Se zástupci České pošty se nakonec dohodl na vydání netradičního aršíku.

Známky jsou unikátní nejenom netradiční podobou, ale také tím, že poprvé jde o prezidentské známky bez rytiny, vytištěné metodou ofsetu. 

„Česká pošta si velmi váží toho, že může veřejnosti nabídnout oficiální známky s prezidentem republiky. Oproti předešlým známkám s prezidenty je jejich podoba inovativní a věříme, že nejen filatelisté toho provedení ocení,“ uvedl Vitík.  

Náklady na nové známky mluvčí nechtěl prozradit s tím, že jde o interní informace pošty. Nicméně už v minulosti uvedl, že právě nová forma tisku ofsetovou metodou výrobu prezidentských známek výrazně zlevní.   

Známky prezident Petr Pavel archFoto: Kancelář prezidenta republiky

Arch známek s novým prezidentem.

Česká republika je jednou z mála zemí světa, kde se nově zvolený prezident objevuje na poštovních známkách. Vůbec první známka spojená s československou státností byla vydána v roce 1923 a nesla portrét Tomáše Garrigua Masaryka; Masaryk sám se ale na známce prvně objevil o tři roky dřív, známka připomínala jeho sedmdesáté narozeniny. 

Češi jsou považováni za sběratelský národ. A pokud je určitá cenina nabízena v rámci pamětní či mimořádné události v omezeném množství, zájem budí mezi odborníky i mezi širokou veřejností. Například o únorovou výměnu tisícikorun s přítiskem připomínajícím 30. výročí československé měnové odluky byl enormní zájem. Lidé stáli před pobočkami České národní banky v mrazivém počasí dlouhé fronty. Dvě stě tisíc kusů bankovek rozebrali během dvou dní.  

Co na Hradě, to na jazyku

Hlavu státu vyobrazili už na vůbec první poštovní známce. Byla to královna Viktorie na „černé jednopennyovce“ z roku 1840. Pro monarchii přirozená volba. Kupodivu ale i zastupitelské demokracie – včetně těch, co zakazovaly šlechtické tituly jako Československo – svoje vrcholné představitele na známky dávaly. Přes sto let nemáme panovníka, ale dodneška olizujeme papírky s portréty obyvatelů Hradu. Takhle šli po sobě:

Zdroje obrázků najdete v galerii

Kateřina Hovorková

Autor článku Kateřina Hovorková

Na Peníze.cz se věnuje hlavně osobním financím a trhu práce. V médiích pracuje od 90. let. Začínala v České tiskové agentuře, později prošla redakcemi MF Dnes, iDnes, pracovala v Hospodářských novinách a na webu Aktuálně.cz.... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

29. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services