Platby v e-shopech se zjednoduší. Vynecháte čísla z karty

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 20. 1. 2022 | 7 komentářů
Češi dostanou novou možnost, jak zaplatit na internetu. Díky službě Click to Pay odpadne opisování čísel z karty.
Platby v e-shopech se zjednoduší. Vynecháte čísla z karty
Služba už funguje v zahraničí, letos zamíří do Česka.
Zdroj: Mastercard

Kartová asociace Mastercard plánuje letos v Česku spustit nový způsob placení v e-shopech pod názvem Click to Pay. Služba už od října 2019 funguje v USA a od loňska v sedmi evropských zemích – Španělsku, Nizozemsku, Velké Británii, Itálii, Švédsku, Švýcarsku a Irsku.

Hlavní výhodou pro spotřebitele má být jednodušší a rychlejší platba. Nebudou muset opisovat čísla z platební karty – ukážou se jim automaticky během transakce. Podobné ukládání čísla karty už lidem nabízejí některé velké e-shopy, kteří si mohou dovolit individuální řešení – mnohdy však přitom narážejí na nedůvěru klientů.

Služba Click to Pay teď takovou možnost rozšíří pro další obchodníky, pro které byl vývoj vlastního řešení nákladnější. Novinka vychází z jednotného standardu Secure Remote Commerce organizace EMVCo, který slibuje stejnou úroveň zabezpečení i pohodlí jako při platbě kartou v kamenných obchodech. Řešení je nezávislé na použitém zařízení, operačním systému, aplikaci či internetovém prohlížeči.

Mastercard začne službu v Česku brzy testovat s vybranými bankami a obchodníky, kteří ji chtějí podporovat mezi prvními. Jejich konkrétní jména – kromě ČSOB, která je jedním z partnerů projektu – však zástupci společnosti nezveřejnili.

Spotřebitelé se budou moct registrovat do služby Click to Pay buď přímo na webu Mastercard, nebo přes elektronické bankovnictví – ČSOB jim to u svých karet umožní. „Následně se karta automaticky tokenizuje – vytvoří se její digitální kopie určená výhradně pro Click to Pay,“ vysvětluje Luděk Slouka, ředitel produktového managementu ve společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

V e-shopech pak klient při placení zvolí možnost Click to Pay – to, že ji obchod podporuje, pozná podle loga této služby. Půjde o grafiku s obrázkem zdvojených šipek, vedle kterých nichž značka mezinárodní karetní společnosti, jejíž kartu při takovém placení klient může využít.

„Zákazník zvolí platbu pomocí nabídnuté karty uložené ve službě Click to Pay. Pro větší přehlednost služba nabídne i obrázek dané karty poskytnutý bankou, jež ji vydala. Uživatele nová služba rozpozná podle zařízení používaného k online nákupu. Tímto uživatelům zcela odpadá nutnost zadávat číslo karty či další údaje,“ dodává Slouka.

Členem zmíněné organizace EMV, která připravila standard nové služby, je vedle Mastercardu a dalších společností také Visa. Dá se tedy očekávat, že služba začne v Česku fungovat i pro majitele karet této značky.

Obchodníkům má nová služba přinést větší počet dokončených nákupů. Z průzkumu asociace Mastercard totiž vyplynulo, že každý pátý klient považuje opisování údajů z karty za časově příliš náročné. Pro zhruba stejný podíl (18 procent) je pak komplikací, že v okamžiku nákupu často nemá přímo u sebe peněženku s platební kartou. Téměř polovina respondentů (48 procent) na řešení Click to Pay nejvíc oceňuje zrychlení a zjednodušení plateb. To nakonec poznají i obchodníci, jak potvrzují dosavadní čísla z USA.

V Česku podle dat společnosti Mastercard stoupl objem plateb na internetu (obrat sektoru e-commerce) loni 33 procent, zatímco předloni to bylo o 29 procent. Potvrzuje se, že přechod dalších lidí na internetové nákupy v době uzavření kamenných obchodů během pandemie nebyl jednorázovým výkyvem, ale trvalou změnou chování. Konkurenční Visa zatím tyto výsledky za loňský rok nezveřejnila.

Počtem vydaných karet je Mastercard lídrem trhu v Česku. Podle Sdružení pro bankovní karty dosáhl podíl karet vydaných pod její značkou koncem roku 2020 téměř 57 procent, zatímco konkurenční Visa měla necelých 39 procent trhu. Celkový počet vydaných karet v Česku přesáhl 13 a půl milionu. Čerstvější statistiku ke konci loňského roku zatím sdružení nezveřejnilo.


Fotogalerie: Nová nákupní centra

Navzdory koronaviru v Česku dál vznikají zcela nová nebo zrekonstruovaná obchodní centra. Prohlédněte si je ve fotogalerii.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 1. 2022 16:31, Matěj

Sám jsi mimo, Oto :)

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 1. 2022 12:32, Ota

clanek je mimo. Eshopu se to netyka, protoze ty vyuzivaji platebni brany bank a jejich smluvnich partneru.

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Pošta se pouští do rozvozu potravin. Doručí nákup z COOPu

4. 12. 2024 | Pavla Adamcová

Pošta se pouští do rozvozu potravin. Doručí nákup z COOPu

Česká pošta otestuje rozvoz potravin pro obchodní řetězec COOP. Zatím jde o pilotní projekt, který potrvá půl roku a cílí pouze na mikroregion Hlinecko, konkrétně na 25 obcí. 

Vybrat si konkrétní hodnoty bankovek už můžete i z bankomatů Fio

4. 12. 2024 | Petr Kučera

Vybrat si konkrétní hodnoty bankovek už můžete i z bankomatů Fio

Bankomaty Fio banky nově umožňují, aby si lidé při výběru zvolili, z jakých hodnot bankovek ho chtějí poskládat. Volba skladby bankovek je ode dneška dostupná na všech bankomatech sítě... celý článek

Nachytali vás taky? Podívejte se na triky e-shopů během Black Friday

2. 12. 2024 | Jakub Balada

Nachytali vás taky? Podívejte se na triky e-shopů během Black Friday

Přísnější pravidla pro poutání slev platí už skoro dva roky. Ve většině velkých českých e-shopů už na klamavé praktiky nenarazíme, některé ale se slevami kouzlí dál. A mnohem horší... celý článek

Tyto značky mají Češi nejradši. Žebříčku kraluje supermarket

2. 12. 2024 | Pavla Adamcová

Tyto značky mají Češi nejradši. Žebříčku kraluje supermarket

Českým spotřebitelům je nejbližší značka Lidl. Ukázal to průzkum agentury Ipsos. Obchodní řetězec získal 7,1 bodu z deseti, přičemž desítka znamená nejpozitivnější očekávání.

Chaos kolem Black Friday. Ten pravý letos teprve přijde

27. 11. 2024 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Chaos kolem Black Friday. Ten pravý letos teprve přijde

Tradiční slevová akce letos zákazníkům poněkud popletla hlavu. A nejen jim – zmást se nechala třeba i samotná Česká obchodní inspekce. Který termín je ten pravý a co si během nákupů... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services