Navštívili jsme „ruský Lidl“ v Česku. Mere brzdí expanzi

Jana Divinová | rubrika: Co se děje | 16. 3. 2022 | 36 komentářů
Diskontní řetězec Mere před rokem ohlásil velké plány na další rozvoj v Evropě. První dvě prodejny otevřel loni i v Česku. Teď se z některých trhů stahuje.
Navštívili jsme „ruský Lidl“ v Česku. Mere brzdí expanzi
Mere Příbram
Zdroj: Jana Divinová

Ruský řetězec Svetofor, který v Evropě působí pod značkou Mere, pozastavuje plánovanou expanzi ve Velké Británii. Zavírá jediný tamní obchod v Prestonu, otevřený loni v srpnu. Na začátku března o tom informoval web The Grocer.

Svetofor chtěl původně otevřít ve Spojeném království až 300 obchodů během deseti let. Komplikace přišly hned na začátku. Největší problémy byly s hledáním dodavatelů, a to ještě před letošním útokem na Ukrajinu.

Řetězec Mere nakupuje zboží jenom v případě, že ho dokáže prodat o 20 až 30 procent levněji než Aldi nebo Lidl. Kromě toho musí dodavatelé doručovat své zboží do obchodů sami a jsou placeni pouze za to, co se prodá. Neprodané zásoby musí znovu vyzvednout. Výsledkem této politiky byly prázdné police v Prestonu.

Podobná situace nastala i v Belgii. Obchod v Opwijku se sice otevřel, ale podle bývalého ředitele Jean-Claude De Gheesta tam nebyly žádné produkty. Objevily se zprávy také o problémech ve Španělsku nebo se vstupem na francouzský trh.

Mere je levný

Do Česka vstoupil Mere loni v srpnu, kdy otevřel první dvě prodejny – větší v Mostě a menší v Příbrami. Na českém trhu plánoval mít kolem padesáti prodejen. Třetí se měla otevřít letos na jaře. Zda se otevře a jak situace na Ukrajině ovlivní další expanzi v Česku, se nepodařilo zjistit, protože řetězec s novináři nekomunikuje.

Příbramská prodejna při naší pondělní návštěvě nepůsobila, že by měla nějaké problémy s dodavateli nebo zákazníky. Od podlahy po strop byla plná zboží, další pracovníci obchodu pilně doplňovali.

MereFoto: Jana Divinová

Uvnitř prodejny.

Uvnitř prodejny to vypadá podobně, jako když kdysi do Česka vstupovaly diskontní řetězce jako Lidl (ten se mezitím posunul od diskontu ke klasickému supermarketu). V Mere najdeme dlouhé řady palet se zbožím, které leží přímo v krabicích.

Prodává se tu hlavně jídlo, drogerie a potřeby pro domácnost. Ceny jsou vytištěny na žlutých papírech o velikosti A4 a nalepeny přímo na krabicích. Místo ledniček je na konci prodejny místnost oddělená gumovými dveřmi, vedle ní najdeme i několik mrazniček.

Příbramský Mere si ani v pondělí ráno nemůže stěžovat na nezájem zákazníků. Parkoviště bylo sice poloprázdné, uvnitř prodejny však během 15 minut nakoupily přinejmenším dvě desítky zákazníků. V devět hodin to byli převážně senioři.

Řetězec láká hlavně na extrémně nízké ceny – ty jsou výsledkem minimálních marží a omezování nákladů. Dodavatelé doručují zboží přímo do prodejen, které tak slouží zároveň jako sklady. Nízkým cenám pomáhá také absence marketingu.

MereFoto: Jana Divinová

Ruské bonbony Slavjanka.

Ceny v Mere není úplně jednoduché porovnat, protože sortiment je oproti běžným tuzemským supermarketům často odlišný. Dá se to ale třeba u rozinek: půlkilové balení se v Mere prodává za 31,90 koruny, u jiných velkých řetězců za něj obvykle zaplatíme kolem 50 korun.

Další srovnatelnou položkou je koření, které v porovnání s běžnými supermarkety vyjde až extrémně levně. Například 100 gramů bobkového listu stojí v Mere zhruba dvacet korun, zatímco v řetězci Tesco koupíme za podobnou cenu jenom tři gramy.

Samostatnou kategorií jsou v Mere sladkosti, které v příbramské prodejně tvoří velkou část sortimentu. Například kilogramové balení čokoládových bonbonů s náplní tu prodávají za 111 korun. Zaujaly nás i zavařeniny různého druhu, jejichž obvyklá cena je v Mere dvacet korun.

Velmi levná je také drogerie. Ze sortimentu, který najdete i v běžných marketech, jsme porovnali půllitrový sprchový gel Palmolive: Mere ho prodává ze 43 korun, jinde je běžná cena vyšší o pár korun, často i desítek korun.

MereFoto: Jana Divinová

Sušenky z Ukrajiny.

Levně se dají v Mere koupit i masné výrobky – jenže množství masa, které se v mnoha z nich nachází, je nezvykle nízké i na Česko. Cena tak pravděpodobně odpovídá kvalitě.

Zboží je často ve větších baleních a vyrábí se většinou v zemích bývalého Sovětského svazu – kromě Ruska tu najdeme výrobky z Ukrajiny, Litvy, ale i Polska.

Místo rozvoje ústup?

Řetězec Svetofor (Semafor) se sídlem v ruském Krasnojarsku byl založen v roce 2009 a má celkem 3200 poboček – kromě Ruska hlavně v Bělorusku a Střední Asii. První pobočku mimo bývalý Sovětský svaz otevřel v roce 2018 v Rumunsku.

Dnes je síť Mere zastoupena také v Německu (od startu v roce 2019 zatím otevřela jen šest prodejen), Rakousku, Lotyšsku, Polsku, Litvě, Ukrajině, Španělsku nebo Francii. Hlavní expanze ale měla teprve přijít. K případné změně plánů se řetězec – s výjimkou odchodu z Velké Británie – oficiálně nevyjádřil.

Majiteli jsou bratři Sergej a Andrej Schneiderovi ze Sibiře, kteří mají podle dostupných zdrojů kořeny v Německu. Jejich matka Valentina Schneiderová se loni podle žebříčku časopisu Forbes zařadila na 182. místo žebříčku nejbohatších Rusů.

Fotogalerie: Mere v Příbrami

Foto: Jana Divinová

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+42
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 36 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 3. 2022 13:34, gustav

Děkujeme za reklamu a posíláme písničku.

+27
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 3. 2022 8:16, petr

Dobrý den,jak je možné že tento naivní člověk v dnešní době ,kdy se každý rozumný člověk snaží bojkotovat vše ruské ,aby co nejdříve skončilo to zabíjení ,tak jak tento naivní člověk může dělat reklamu ruskému krámu. Nebylo by spíš záhadno zaměřit energii na jeho uzavření a zboží dát do potravinových bank kde ho naši sousedé Ukrajinci nutně potřebují.
Toto je zároven i výzva pro zástupce města či hygieny jestli tu strpí ruský obchod ,když se všichni snaží rusáky bojkovat a nemůže závodit ani biatonista tak mi tu necháme vydělávat 200 nejbohatšího rusa. Měl by s tím někdo něco udělat. Pokud na tom někomu záleží ,šiřte tuto myšlenku dále at se dostane až ke starostovi města Příbram či k panu Holámu na městě ,který tak všemožně vystuúuje proti místním podnikatelům,že nemohou mít ani svobodnou reklamu na svých objektech ,ale ruský krám mu evidentně nevadí.
Děkuji
Petr

-71
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (36 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

17. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

Společnost Hruška, která provozuje stejnojmenné maloobchodní prodejny především na Moravě, může změnit majitele. 

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Centrum Černý Most čeká rozšíření. Předběhne Brno

13. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Centrum Černý Most čeká rozšíření. Předběhne Brno

Pražské Centrum Černý Most se dočká rozšíření o dalších 9100 metrů čtverečních prodejní plochy. Dostavba by měla přinést 32 nových obchodů a restaurací a také tři kinosály.  

Košík mění tvář. Láká na slevy Multikup

11. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Košík mění tvář. Láká na slevy Multikup

Online supermarket Košík.cz mění svůj design. Logo, e-shop, rozvozová auta i uniformy kurýrů nově zabarví do fialova. První auta se v nových kombinacích objeví v průběhu května, do... celý článek