Do kadeřnictví i bez testu. Tady jsou výjimky

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 1. 5. 2021 | 92 komentářů
Do kadeřnictví i bez testu. Tady jsou výjimky

Zdroj: Shutterstock

Od pondělí 3. května se otevřou provozovny holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, kosmetických, masérských a obdobných regeneračních nebo rekondičních služeb. 

Klienti se budou muset prokázat negativním výsledkem testu na covid. Antigenní test bude platit tři dny (72 hodin), PCR test sedm dní.

Nakonec nemusí jít o profesionálně provedené testy pouze z odběrových míst. Stačí i test ze zaměstnání („potvrzení od zaměstnavatele“ o negativním výsledku; o alternativě pro OSVČ se vládní opatření nezmiňuje) nebo ze školy (v tomto případě stačí čestné prohlášení, respektive čestné prohlášení zákonného zástupce).

Alternativou je, že klient „při vstupu do provozovny podstoupí preventivní antigenní test, který je určen pro sebetestování nebo povolený ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem“. Podle ministra zdravotnictví Petra Arenbergera má jít o výjimečné řešení pro situace, kdy je například pro staršího člověka jednodušší nechat se otestovat přímo v kadeřnictví, protože bydlí nedaleko, zatímco na profesionální odběrové místo by musel cestovat mnohem dál. Platnost takového testu (při vstupu do provozovny) pak bude omezena jenom na konkrétní návštěvu v dané provozovně.

Výsledkem testu se nemusí prokazovat lidé po nejméně 14 dnech od ukončeného očkování (pokud jsou potřeba dvě dávky, tak až po té druhé). Test nebude povinný ani do 90 dnů od prodělání covidu (pozitivního testu). Když se podíváme na přesné znění ministerského opatření, jde o výjimku pro osobu, která:

  • má certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění covid-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu uplynulo nejméně 14 dnů,
  • nebo prodělala laboratorně potvrzené onemocnění covid-19, uplynula u ní doba izolace podle platného mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví a od prvního pozitivního testu na přítomnost viru neuplynulo více než 90 dní.

Ve všech případech se však musí jednat o osobu bez klinických známek onemocnění covid-19.

Provozovatel zmíněných služeb musí splnit následující podmínky:

  • osoba poskytující službu ji v jeden čas poskytuje vždy jen jednomu zákazníkovi,
  • mezi místy, kde jsou zákazníkům poskytovány služby (například křesla v holičství a kadeřnictví), je vzdálenost alespoň dva metry,
  • neprovádí se činnosti, při kterých dochází k narušení integrity kůže (například provádění permanentního make-upu, tetování, piercingu, nastřelování náušnic či obdobně)
  • kontroluje splnění či prokázání podmínek (negativní test nebo výjimka z testování) a neumožní vstup zákazníka, který tyto podmínky nesplní,
  • vede evidenci zákazníků pro potřeby případného epidemiologického šetření.

Kromě toho se na provozovatele vztahují stejná omezení jako pro otevřené obchody. Poskytovatel služby i zákazník tedy musí mít respirátor či nanoroušku s filtrační účinností aspoň 94 % podle příslušných norem (například FFP2), a to bez výdechového ventilu. Povinná je také dostupnost dezinfekčních prostředků, přítomnost maximálně jedné osoby na 15 metrů čtverečních nebo třeba zajištění maximální možné cirkulace vzduchu s nasáváním venkovního vzduchu (větrání nebo klimatizace).

Rozruch vzbudila povinná evidence zákazníků, která je už od loňska běžná například v sousedním Německu. Podle ministra zdravotnictví bude stačit jméno a telefon zákazníka zaznamenaný třeba na běžném diáři, do něhož si kadeřníci běžně zapisují objednávky. Není potřeba vést speciální evidenci, nemusí obsahovat rodné číslo ani informaci o výsledku testu – má se za to, že provozovatel poskytl službu jenom tomu, kdo mu prokázal splnění podmínek.

Evidenci pro provedení případného epidemiologického šetření hygieniky by měl poskytovatel uchovávat 30 dnů. Podle ministerského nařízení má obsahovat „identifikaci zákazníka (jméno, příjmení), kontaktní údaje zákazníka (nejlépe telefonní číslo), informaci o čase poskytnutí služby (od kdy, do kdy) a informaci, který zaměstnanec poskytoval služby tomuto zákazníkovi“.

Takové upřesnění je přijatelnější než původní obecný návrh, konstatoval Úřad pro ochranu osobních údajů. Poskytovatelům služeb doporučuje, aby (budou-li osobní údaje zpracovávat), aby nepřekračovali stanovený rozsah údajů a dobu jejich uchování. Zdůrazňuje, že součástí evidence nemá být originál či kopie listiny, kterou se osvědčují skutečnosti, jimiž je vstup do provozovny podmíněn (potvrzení, prohlášení, certifikáty).

Úřadu pro ochranu osobních údajů se přesto nelíbí, že stát ukládá novou povinnost velkému množství provozovatelů, kteří dosud v řadě případů žádné zpracování údajů o svých zákaznících provádět nemuseli a nemají pro vedení podobné evidence dostatek zkušeností, ani vytvořeny technické podmínky. „Odpovědnost za eventuální následně zjištěnou protiprávnost mimořádného opatření stíhá primárně původce mimořádného opatření, nikoliv adresáty povinností,“ dodává úřad.

Obchody, které jsou dosud v důsledku protiepedemických opatření zavřené, se mohou otevřít až od pondělí 10. května. O týden později – nejdříve od pondělí 17. května – by pak mohly přijít na řadu například zahrádky restaurací , stejně jako ubytovací služby s kapacitním omezením. Zatímco u obchodů jde podle vlády o definitivní termín, u zahrádek a dalších služeb to ještě není jisté.

Podrobněji o dalších změnách:


Balíčky pro postupné uvolňování. Klikněte pro zvětšení, nebo si přečtěte ve zbytku článku pod obrázky. Zdroj: Vláda ČR

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám důležité aktuality ani praktické tipy! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-372
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 92 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 5. 2021 18:55, láďa

Nesmyslná opatření,která odporují zákonu!

+758
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 5. 2021 7:41, k.sehnal@seznam.cz

V pondělí 3.5.2021 se jdu očkovat co očkovacího centra první dávkou ze dvouch.Můžu jít hned k holiči,se nechat ostříhat a nebo mi poraďte jak to udělat?

-49
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (92 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Obchody se v pondělí neotevřou. Až za týden

29. 4. 2021 | Jiří Hovorka

Obchody se v pondělí neotevřou. Až za týden

Obchody, které jsou dosud v důsledku protiepedemických opatření zavřené, mohou otevřít od pondělí 10. května. Shodla se na tom dnes vláda. 

Ošetřovné stoupne a dosáhne na něj víc lidí

28. 4. 2021 | Petr Kučera | 9 komentářů

Ošetřovné stoupne a dosáhne na něj víc lidí

Zaměstnanci, kteří v březnu a dubnu čerpali ošetřovné, se mohou těšit na zpětný doplatek. Ošetřovné budou moci pobírat také příbuzní, kteří nežijí ve společné domácnosti. Změny definitivně... celý článek

Daňová sleva na dítě stoupne. Končí i strop na bonus

27. 4. 2021 | Petr Kučera | 15 komentářů

Daňová sleva na dítě stoupne. Končí i strop na bonus

Rodinám s alespoň dvěma dětmi zůstane víc peněz než doteď. Daňové zvýhodnění stoupne, a to i zpětně od letošního ledna, schválili poslanci.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání... celý článek

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

8. 10. 2020 | Veronika Doskočilová | 22 komentářů

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se před týdnem vydražil za rekordních 23 milionů korun, u sebe nejspíš nemáte. Možná ale v peněžence najdete zdánlivě obyčejné mince... celý článek

Partners Financial Services