Obchodníkem roku už není IKEA. Projděte si výsledky soutěže

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 17. 2. 2021 | 2 komentáře
Obchodníkem roku už není IKEA. Projděte si výsledky soutěže

Zdroj: Shutterstock

Titul Mastercard Obchodník roku 2020 získala síť lékáren Dr.Max. S velmi těsným náskokem na první místě nahradila vítěze sedmi předešlých ročníků – společnost Ikea, která letos obsadila druhé místo.

O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli. Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami. V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže.

Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.

Absolutní vítěz

  • 1. Dr.Max
  • 2. Ikea
  • 3. dm drogerie markt

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ji vynášejí na celkové první místo.

Obchodník roku s potravinami:

  • 1. Lidl
  • 2. Kaufland
  • 3. Globus

Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 53 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální. 

Obchodník roku s drogerií a parfumerií

  • 1. dm drogerie markt
  • 2. Teta drogerie
  • 3. Rossmann

Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Tato síť je také, stejně jako loni, lídrem podle souhrnného indexu důvěry zákazníků.

Obchodník roku s oděvy

  • 1. Zara
  • 2. Pepco
  • 3. H&M

Zara je vítězem především díky nejlepším výsledkům podle souhrnného indexu důvěry zákazníků. Její zákazníci také uvádějí poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Loňský vítěz kategorie, Pepco, skončil na druhém místě.

Obchodník roku s obuví

  • 1. Deichmann
  • 2. Baťa
  • 3. CCC

Zákazníci sítě Deichmann v průzkumu uváděli vysokou míru loajality. Podíl lidí, pro které je tato síť hlavním nákupním místem obuvi, dosahuje 46 procent.

Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

  • 1. Decathlon
  • 2. Sportisimo
  • 3. Nike

Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 55 %. Loňský vítěz Sportisimo skončil na druhém místě. 

Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

  • 1. Obi
  • 2. Hornbach
  • 3. Zoohit.cz

Řetězec Obi zvítězil především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment. Jeho zákazníci zároveň zmiňují vysokou míru loajality. 

Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

  • 1. Ikea
  • 2. Jysk
  • 3. Möbelix

Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků.

Obchodník roku s elektrem a elektronikou

  • 1. Alza.cz
  • 2. Datart
  • 3. CZC.cz

Alza má podle průzkumu nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro tento sortiment je, dosahuje 45 procent.

Čerpací stanice s prodejnou

  • 1. Benzina Orlen
  • 2. Shell
  • 3. Tank Ono

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Obchodník roku s knihami

  • 1. Knihy Dobrovský
  • 2. Luxor
  • 3. Megaknihy.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů nakupujících knihy. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Obchodník roku s hračkami

  • 1. Dráčik
  • 2. Bambule
  • 3. Hracky-4kids.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 53 procent respondentů nakupujících hračky. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Lékárna roku

  • 1. Dr.Max
  • 2. Benu
  • 3. Pilulka.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

E-shop roku

  • 1. Lidl-shop.cz
  • 2. Alza.cz
  • 3. Zalando.cz

Lidl se stal jedničkou mezi e-shopy především podle souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit. Stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Jeho zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality. 

Cena veřejnosti

  • 1. Lidl - 90 257 hlasů
  • 2. Kaufland - 48 529 hlasů
  • 3. Albert - 29 844 hlasů

Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 114 080 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů. 

Skokan roku

  • CCC

Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Oproti předchozímu roku se zlepšil ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunul ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Obchodník roku s obuví, si polepšil o tři příčky a dostal se na třetí místo. Největší posun zaznamenala společnost v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o 11 bodů. Zlepšení bylo viditelné i ve zkoumání zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.

Fotogalerie: Nová nákupní centra

Obchodní centra v Česku rostou navzdory pandemii. Vybrali jsme projekty, které se během roku mají otevřít nebo začít stavět.


Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

29. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.