Obchodníkem roku už není IKEA. Projděte si výsledky soutěže

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 17. 2. 2021 10:30 | 2 komentáře
Obchodníkem roku už není IKEA. Projděte si výsledky soutěže

Zdroj: Shutterstock

Titul Mastercard Obchodník roku 2020 získala síť lékáren Dr.Max. S velmi těsným náskokem na první místě nahradila vítěze sedmi předešlých ročníků – společnost Ikea, která letos obsadila druhé místo.

O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli. Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami. V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže.

Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.

Absolutní vítěz

  • 1. Dr.Max
  • 2. Ikea
  • 3. dm drogerie markt

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ho vynášejí na celkové první místo.

Obchodník roku s potravinami:

  • 1. Lidl
  • 2. Kaufland
  • 3. Globus

Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 53 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální. 

Obchodník roku s drogerií a parfumerií

  • 1. dm drogerie markt
  • 2. Teta drogerie
  • 3. Rossmann

Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Tato síť je také, stejně jako loni, lídrem podle souhrnného indexu důvěry zákazníků.

Obchodník roku s oděvy

  • 1. Zara
  • 2. Pepco
  • 3. H&M

Zara je vítězem především díky nejlepším výsledkům podle souhrnného indexu důvěry zákazníků. Její zákazníci také uvádějí poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Loňský vítěz kategorie, Pepco, skončil na druhém místě.

Obchodník roku s obuví

  • 1. Deichmann
  • 2. Baťa
  • 3. CCC

Zákazníci sítě Deichmann v průzkumu uváděli vysokou míru loajality. Podíl lidí, pro které je tato síť hlavním nákupním místem obuvi, dosahuje 46 procent.

Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

  • 1. Decathlon
  • 2. Sportisimo
  • 3. Nike

Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 55 %. Loňský vítěz Sportisimo skončil na druhém místě. 

Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

  • 1. Obi
  • 2. Hornbach
  • 3. Zoohit.cz

Řetězec Obi zvítězil především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment. Jeho zákazníci zároveň zmiňují vysokou míru loajality. 

Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

  • 1. Ikea
  • 2. Jysk
  • 3. Möbelix

Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků.

Obchodník roku s elektrem a elektronikou

  • 1. Alza.cz
  • 2. Datart
  • 3. CZC.cz

Alza má podle průzkumu nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro tento sortiment je, dosahuje 45 procent.

Čerpací stanice s prodejnou

  • 1. Benzina Orlen
  • 2. Shell
  • 3. Tank Ono

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Obchodník roku s knihami

  • 1. Knihy Dobrovský
  • 2. Luxor
  • 3. Megaknihy.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů nakupujících knihy. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Obchodník roku s hračkami

  • 1. Dráčik
  • 2. Bambule
  • 3. Hracky-4kids.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 53 procent respondentů nakupujících hračky. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

Lékárna roku

  • 1. Dr.Max
  • 2. Benu
  • 3. Pilulka.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. 

E-shop roku

  • 1. Lidl-shop.cz
  • 2. Alza.cz
  • 3. Zalando.cz

Lidl se stal jedničkou mezi e-shopy především podle souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit. Stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Jeho zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality. 

Cena veřejnosti

  • 1. Lidl - 90 257 hlasů
  • 2. Kaufland - 48 529 hlasů
  • 3. Albert - 29 844 hlasů

Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 114 080 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů. 

Skokan roku

  • CCC

Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Oproti předchozímu roku se zlepšil ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunul ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Obchodník roku s obuví, si polepšil o tři příčky a dostal se na třetí místo. Největší posun zaznamenala společnost v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o 11 bodů. Zlepšení bylo viditelné i ve zkoumání zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.

Fotogalerie: Nová nákupní centra

Obchodní centra v Česku rostou navzdory pandemii. Vybrali jsme projekty, které se během roku mají otevřít nebo začít stavět.


Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Autorsky se zaměřuje na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ještě víc než paragrafy ale miluje média. Byl šéfredaktorem České informační agentury... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Air Bank couvla. Kartou na internetu zaplatíte i bez aplikace

5. 3. 2021 | Petr Kučera | 9 komentářů

Air Bank couvla. Kartou na internetu zaplatíte i bez aplikace

Klienti Air Bank, kteří nechtějí nebo nemohou používat mobilní aplikaci, nepřijdou o možnost platit kartou na internetu. Banka jim dnes napsala, že pravidla od dubna nezpřísní tak výrazně,... celý článek

Energetické štítky se mění. Co nového vám řeknou o pračce, myčce a ledničce

2. 3. 2021 | Jana Králová | 6 komentářů

Energetické štítky se mění. Co nového vám řeknou o pračce, myčce a ledničce

Těch plusů už bylo až příliš. Od letošního března končí, přinejmenším dočasně. A dostane se i na další písmena než áčka. Na scénu nově vstupuje QR kód.

Nová omezení přehledně: Zákaz pohybu, zavřené obchody, respirátory

28. 2. 2021 | redakce Peníze.CZ | 10 komentářů

Nová omezení přehledně: Zákaz pohybu, zavřené obchody, respirátory

Co platí od 1. března? Vláda omezuje volný pohyb obyvatel víc než kdykoliv předtím. Zavře všechny mateřské školy i zbývající ročníky základních škol. Otevřeno zůstane ještě méně obchodů... celý článek

Rybičky jedou! Lepší mražená než „čerstvá“

28. 2. 2021 | Renata Lichtenegerová | 2 komentáře

Rybičky jedou! Lepší mražená než „čerstvá“

Okouník, halibut, siven. Zní vám to jako rozpočitadlo? Pak má asi Marek Jirovec pravdu, když říká, že se máme co učit. Jsou to jména některých ryb, které k nám dováží zejména z Islandu... celý článek

Energie v aplikaci. Neplaťte víc za to, co mají všichni dodavatelé stejné

27. 2. 2021 | Jiří Hovorka | 5 komentářů

Energie v aplikaci. Neplaťte víc za to, co mají všichni dodavatelé stejné

Smlouva s měsíční výpovědní dobou, kterou můžete podepsat přímo v aplikaci. Tak prodává energie Gazela Energy. Její výkonný ředitel Karel Srna v rozhovoru vypočítává, kolik stojí pasivita... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.