Titul Mastercard Obchodník roku 2020 získala síť lékáren Dr.Max. S velmi těsným náskokem na první místě nahradila vítěze sedmi předešlých ročníků – společnost Ikea, která letos obsadila druhé místo.
O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli. Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami. V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže.
Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.
12345
Absolutní vítěz
1. Dr.Max
2. Ikea
3. dm drogerie markt
Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ji vynášejí na celkové první místo.
Obchodník roku s potravinami:
1. Lidl
2. Kaufland
3. Globus
Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 53 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální.
Obchodník roku s drogerií a parfumerií
1. dm drogerie markt
2. Teta drogerie
3. Rossmann
Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Tato síť je také, stejně jako loni, lídrem podle souhrnného indexu důvěry zákazníků.
Obchodník roku s oděvy
1. Zara
2. Pepco
3. H&M
Zara je vítězem především díky nejlepším výsledkům podle souhrnného indexu důvěry zákazníků. Její zákazníci také uvádějí poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Loňský vítěz kategorie, Pepco, skončil na druhém místě.
Obchodník roku s obuví
1. Deichmann
2. Baťa
3. CCC
Zákazníci sítě Deichmann v průzkumu uváděli vysokou míru loajality. Podíl lidí, pro které je tato síť hlavním nákupním místem obuvi, dosahuje 46 procent.
Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami
1. Decathlon
2. Sportisimo
3. Nike
Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 55 %. Loňský vítěz Sportisimo skončil na druhém místě.
Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele
1. Obi
2. Hornbach
3. Zoohit.cz
Řetězec Obi zvítězil především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment. Jeho zákazníci zároveň zmiňují vysokou míru loajality.
Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky
1. Ikea
2. Jysk
3. Möbelix
Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků.
Obchodník roku s elektrem a elektronikou
1. Alza.cz
2. Datart
3. CZC.cz
Alza má podle průzkumu nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro tento sortiment je, dosahuje 45 procent.
Čerpací stanice s prodejnou
1. Benzina Orlen
2. Shell
3. Tank Ono
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
Obchodník roku s knihami
1. Knihy Dobrovský
2. Luxor
3. Megaknihy.cz
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 procent respondentů nakupujících knihy. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
Obchodník roku s hračkami
1. Dráčik
2. Bambule
3. Hracky-4kids.cz
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 53 procent respondentů nakupujících hračky. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
Lékárna roku
1. Dr.Max
2. Benu
3. Pilulka.cz
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii.
E-shop roku
1. Lidl-shop.cz
2. Alza.cz
3. Zalando.cz
Lidl se stal jedničkou mezi e-shopy především podle souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit. Stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Jeho zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality.
Cena veřejnosti
1. Lidl - 90 257 hlasů
2. Kaufland - 48 529 hlasů
3. Albert - 29 844 hlasů
Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 114 080 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů.
Skokan roku
CCC
Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Oproti předchozímu roku se zlepšil ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunul ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Obchodník roku s obuví, si polepšil o tři příčky a dostal se na třetí místo. Největší posun zaznamenala společnost v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o 11 bodů. Zlepšení bylo viditelné i ve zkoumání zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.
12345
Fotogalerie: Nová nákupní centra
Obchodní centra v Česku rostou navzdory pandemii. Vybrali jsme projekty, které se během roku mají otevřít nebo začít stavět.
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
K novému účtu nabízejí peníze zdarma. A kromě toho třeba poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Kam se teď podívat,... celý článek
Popeyes, Five Guys nebo Wendy's. Do Česka míří další fastfoodové značky. Nebude už tu trochu těsno? „My obecně vstupy nových hráčů na český trh vnímáme celkem pozitivně,“ říká v rozhovoru... celý článek
Začleňování e-shopů CZC.cz a Mall.cz pod polské online tržiště Allegro postoupilo do další fáze. Allegro se dnes dohodlo na odchodu s celkem asi polovinou zaměstnanců z obou e-shopů. celý článek
Před dvěma lety začal v Česku platit zákon, který zakazuje mimo jiné prodej jednorázových plastových brček. Obchodníci je proto houfně vyměnili za ta z papíru, oceli nebo třeba cukrové... celý článek