Hlavně bezkontaktně. Řetězce reagují na pandemii

Koronavirová krize mění i nákupy potravin. Prudce roste zájem o online obchody. A kdo jde do těch kamenných, snaží se o minimální kontakt s ostatními lidmi. Technologické inovace nabírají tempo, naopak plast a obaly už nejsou hlavním nepřítelem.
Hlavně bezkontaktně. Řetězce reagují na pandemii

Zdroj: Tesco

Obchodní centrum YouMe Town v japonském městě Yukuhashi zavedlo letos v létě speciální pokladnu pro starší nebo postižené zákazníky. U jedné ze šesti pokladen v obchodě s potravinami mohou za nákup zaplatit v tempu, které jim vyhovuje – tedy v klidu, bez pocitu tlaku.

Řetězce v Česku zatím podobnou inovaci neplánují. Jednak tu ještě nemáme tak vysoký podíl seniorů, jednak i v Japonsku jde zatím o nesmělý pokus: ve speciálním režimu funguje pokladna jenom mezi 13. a 15. hodinou a jenom každou druhou a čtvrtou středu v měsíci.

Tuzemské obchody letos kvůli epidemii koronaviru povinně vyhradily dvě hodiny denně pro seniory, především jako prevenci nákazy. Vládou nařízené opatření v květnu skončilo, při podzimní druhé vlně s ním zatím nepřišli ani politici, ani samotné řetězce.

Koronavirus však urychlil inovace, které obchodníci začali zavádět už dřív. Roste hlavně obliba bezkontaktního nakupování.

Přímo do tašky

Při nákupu potravin teď můžete úplně vynechat zastávku u pokladny. Od září je to možné ve 45 z celkem dvou stovek tuzemských prodejen Tesco. Platbu provedete prostřednictvím chytrého telefonu.

„Přes aplikaci Scan&Shop si do mobilu postupně naskenujete celý váš nákup. Následně zvolíte možnost zaplatit online a jste přesměrováni na bezpečnou platební bránu 3D secure. Tam dokončíte nákup a zaplatíte,“ upřesňuje Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel řetězce pro Českou republiku.

Při první platbě musíte v aplikaci vyplnit všechny potřebné údaje k platební kartě. Ty si pak v ní můžete uložit, takže při dalším nákupu nic nevyplňujete a platbu jenom potvrzujete kódem ke kartě. Účtenka se vám ukáže v elektronické podobě. Pro zájemce je k dispozici i její papírová verze, kterou vytiskne speciální tiskárna umístěná u vstupu k samoobslužným pokladnám.

Vedle mobilní aplikace můžete ve vybraných prodejnách Tesco využít také ruční skenery, které si půjčíte u vchodu do prodejny. Na konci nákupu se pak jenom krátce zastavíte u speciální pokladny bez obsluhy – zaplatíte bezhotovostně a bez vykládání zboží na pás. Dokonce už mezi regály můžete průběžně ukládat zboží přímo do tašky. Když zrovna vás nevybere systém k namátkové kontrole, máte už všechno srovnané.

Globus skenováníZdroj: Globus

Jako první přišel se skenováním Globus. Letos ho vylepšil.

Se skenery přišlo Tesco na podzim 2016, postupně je rozšiřuje do víc prodejen. Jako první tuhle novinku zavedl řetězec Globus – v jednom hypermarketu už v roce 2013, ve zbývajících od roku 2016. K nákupu se skenerem u něj potřebujete zákaznickou kartu, jinak funguje podobně jako v Tesku – včetně možnosti stáhnout si aplikaci do mobilu a používat ji pak místo samostatného skeneru. V Globusu ale na konci vždycky projdete samoobslužnou pokladnou, nemůžete zaplatit přímo v aplikaci.

Globus před pár dny dokončil modernizaci tří tisíc skenerů ve všech jeho patnácti prodejnách. „Obrat z nákupů pomocí skenerů Scan&Go stoupl v koronakrizi o 80 procent. A o 300 procent narostl obrat nákupů skrze mobilní aplikaci Můj Globus, kterou aktivně používá více jak 130 tisíc zákazníků. Během letošního roku přes tuto aplikaci proběhlo přes 300 tisíc nákupů, “ říká mluvčí Lutfia Volfová.

Na stejném principu jako v Globusu funguje skenování také v řetězcích Kaufland a Albert, zatím je rozšířené v méně obchodech. Kaufland otestoval službu s názvem K-Scan poprvé loni v létě. „Ještě v loňském roce jsme ji rozšířili do dalších pěti prodejen a v rozšiřování nadále pokračujeme. Do konce října bude služba k dispozici na 30 prodejnách,“ upřesňuje mluvčí Renata Maierl. Albert začal testovat svůj skenovací systém teprve během letošních prázdnin, zatím funguje v Jesenici u Prahy a na Florenci.

Sami sobě pokladníkem

Lidé stále častěji platí bezhotovostně, během epidemie tento trend ještě výrazně zesílil. Podle statistik Sdružení pro bankovní karty stoupl počet karetních transakcí na jaře skoro o 24 procent oproti předchozímu roku.

Obchodníci potvrzují i rostoucí zájem o samoobslužné pokladny. Oproti skenerům se liší hlavně tím, že jednotlivé položky načítáte až na konci. „Tyto pokladny máme v téměř stovce našich obchodů a jsou velice oblíbené. Během jarního nouzového stavu jsme o ně zaznamenali zvýšený zájem, stoupl také počet bezhotovostních plateb na obsluhovaných pokladnách,“ říká Jiří Mareček za řetězec Albert. Nově instalované samoobslužné pokladny už hotovost dokonce ani nepřijímají.

Kaufland nabízí samoobslužné pokladny jako alternativu v 74 ze svých 132 prodejen. „V souvislosti s pandemií se těší velkému zájmu, jejich obliba výrazně vzrostla. A oproti době jejich zavedení, kdy je využívali především mladší lidé, jsou dnes mezi uživateli i starší zákazníci,“ konstatuje mluvčí Renata Maierl.

Supermarkety se samoobslužnými pokladnami přibývají i v Bille. „Nyní je zákazníci naleznou na 30 prodejnách, pro rok 2021 jich přibyde dalších zhruba 30,“ upřesňuje mluvčí Dana Bratánková. Polovina samoobslužných pokladen by měla dál umožnit platbu hotově.

Samoobslužné pokladny zatím nenajdeme v diskontních řetězcích Penny Market a Lidl. První jmenovaný ale jejich zavedení plánuje v blízké době. „V testovacím provozu na několika prodejnách budou instalovány do konce letošního roku,“ říká Tomáš Kubíček, mluvčí Penny. Zástupci Lidlu zatím v tomto směru nic neplánují, do budoucna však jejich využití nevylučují.

Bezpečnost šlape na paty ekologii

Vedle technologických inovací soutěží řetězce i v ekologii. V posledních letech se zaměřovaly na snížení spotřeby plastu či papíru.

„V Kauflandu jsme zavedenými opatřeními v úseku ovoce a zelenina jen v loňském roce ušetřili více než 100 tun plastu. Místo jednorázových obalů například používáme vratné přepravky. Do roku 2025 jsme se zavázali snížit množství plastového odpadu nejméně o 20 procent a všechny produkty našich privátních značek budeme nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů,“ říká Renata Maierl.

„V Albertu v rámci úspory papíru zavádíme například kratší účtenky. Zákazník si může zvolit stručnou verzi bez položek nákupu, která je nejméně o 20 procent kratší než standardní účtenka,“ jmenuje další příklad Jiří Mareček.

Už v každé sedmé prodejně používá Albert elektronické cenovky, které nahrazují ty papírové. Zavedly je třeba i řetězce Kaufland, Billa, Albert a Penny Market, z nepotravinářských řetězců na ně vsadily Tchibo, Datart nebo Alza.

Cenovky AlbertZdroj: Albert

Místo papírových budou cenovky digitální.

Digitální displej nejenom šetří papír, ale také usnadňuje práci personálu – změny údajů jsou mnohem rychlejší. A vedle ceny se na ně vejde i víc informací o produktu, třeba o zemi původu, jakosti a podobně. „Zavádíme je hlavně v odděleních s čerstvým sortimentem, kde je řada legislativních požadavků na údaje uvedené na cenovkách, a kde usnadní rychlé nastavení slev v průběhu dne, jako to děláme například poslední dvě hodiny před zavřením u pečiva,“ upřesňuje Tomáš Kořínek, manažer projektu digitálních cenovek v Albertu.

Pandemie – tedy co největší důraz na ochranu zdraví zákazníků i pracovníků – však přinesla i některé posuny proti ekologickým trendům. Vedle instalace plexiskel u pokladen totiž stoupla poptávka po balených potravinách.

„Do vypuknutí koronavirové krize média, výrobci i široká veřejnost intenzivně řešili odstraňování obalů. To se nyní změní. Současná situace ukázala, že obaly mají svůj jasný smysl. Jejich primární funkcí je ochrana kvality a především pak bezpečnosti potravin,“ zdůrazňují mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Veřejnost i výrobci musí podle něj hledat řešení, která potřeby bezpečnosti a udržitelnosti vyváží. „Už nebudou probíhat závody v tom, kdo rychleji odstraní více obalů. Celý potravinářský průmysl se bude zabývat inovacemi z hlediska jejich materiálů a recyklovatelnosti,“ dodává.

Nemáte v peněžence poklad? Projděte si vzácné koruny

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se nedávno vydražil za rekordních 23 milionů korun, u sebe nejspíš nemáte. Možná ale v peněžence najdete zdánlivě obyčejné mince a bankovky, které jsou přesto něčím výjimečné. Dostat za ně můžete několikanásobek nominální hodnoty. Pojďme to zkusit.

Renata Lichtenegerová

Autor článku Renata Lichtenegerová

Studovala VOŠP v Praze. Sedm let byla redaktorkou podnikatelského týdeník Profit. Poté se její hlavní pracovní náplň přesunula k přebalovacímu pultu, odkud ale příležitostně psala například pro měsíčník Obchod a finance a... Další články autora.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 10. 2020 23:12, Richard

naopak, pokud platím kartou tak mám naprosto dokonalý přehled kde a kolik jsem zaplatil. To si nepamatuju u hotovostních plateb.

Zobrazit celé vlákno

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 10. 2020 22:11, Vladimir

Nerad používám skener. Furt to na me mluví. Když jseš pomalej tak se vypne. Nakonec musi? volat stejně obsluhu ale jestliže je tam málo pokladnich tak tě nic jiného nezbude. Platit kartou každou blbost se mně taky nechce, to si pak člověk nepamatuje co kde platil.

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Za jak dlouho vyděláte na iPhone? Nové srovnání

14. 10. 2020 | Jiří Hovorka | 5 komentářů

Za jak dlouho vyděláte na iPhone? Nové srovnání

Na nový iPhone ve vrcholné verzi vydělávají Češi v průměru 24,5 dne. Němci a Rakušané jsou na necelých deseti, respektive jedenácti dnech, Poláci na 28 a Slováci téměř na 30. Ukazuje... celý článek

Benzina spouští věrnostní program. Odmění za koníky

5. 10. 2020 | Petr Kučera | 13 komentářů

Benzina spouští věrnostní program. Odmění za koníky

Síť čerpacích stanic Benzina spustila novou mobilní aplikaci, která nabízí věrnostní program, možnost platit za tankování paliva přímo v aplikaci nebo navigaci k vybrané čerpací stanici. celý článek

V Lidlu už lze platit i jinou než Naší stravenkou

1. 10. 2020 | Jiří Hovorka | 5 komentářů

V Lidlu už lze platit i jinou než Naší stravenkou

Prodejny Lidl od 5. října začnou přijímat stravenky a stravenkové karty od společnosti Sodexo. Doteď Lidl přijímá jen vlastní značku Naše stravenky.

COOP spouští e-shop s potravinami. Ale nedoveze je

23. 9. 2020 | Jiří Hovorka | 2 komentáře

COOP spouští e-shop s potravinami. Ale nedoveze je

Řetězec COOP spustil e-shop s potravinami, drogerií a dalším sortimentem ze svých prodejen. Ty jsou především v menších městech. Narozdíl od dalších online supermarketů však COOP nákupy... celý článek

Platíte kartou příliš často. Banka zaskočila klienty, chce poplatek

22. 9. 2020 | Petr Kučera | 157 komentářů

Platíte kartou příliš často. Banka zaskočila klienty, chce poplatek

Bezhotovostní platby jsou čím dál víc rozšířenější. Během koronavirové hrozby je víc než kdy předtím propagují nejenom banky, ale i někteří obchodníci. Na klienty však může čekat i... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.