Nízkonákladová společnost SkyEurope již začala inzerovat plné ceny včetně letištních poplatků a dalších příplatků. Od 1. března by se k ní měly přidat i ČSA. Na neúplné ceny letenek se přitom často vymlouvaly cestovní kanceláře, když zdůvodňovaly, proč nemohou inzerovat celkovou cenu zájezdů, včetně všech poměrně drahých příplatků. Zatím se však nezdá, že by cestovky kvůli opatření aerolinií ceníky výrazně změnily a přestaly mást klienty.
Průkopníky v uvádění kompletních cen letenek jsou nízkonákladoví dopravci, britský easyJet a irský Ryanair. Stejně se chová i nízkonákladová odnož Českých aerolinií Clic4sky. Postupně se k uvádění úplných cen na českém trhu hlásí i velcí světoví dopravci. Jedním z prvních byly British Airways, koncem loňského roku je následovala německá Lufthansa a na konci letošního ledna i největší světová letecká společnost Air France KLM.
Aerolinie tlačí k inzerování úplných cen i Evropská unie. Evropský parlament by měl spolu s Radou EU letos schválit normu, která leteckým společnostem zakáže uvádět v nabídkách cenu letenky bez poplatků. Nařízení by mělo vstoupit v platnost od 1. ledna 2009.
Unii i českým spotřebitelským organizacím vadilo zejména to, že nebylo možné nabídky jednotlivých společností kvůli různé výši příplatků srovnávat. Například inzerovaná letenka za tři tisíce korun mohla ve finále vyjít dráž než letenka za šest tisíc. Navíc nebylo možné ani srovnat ceny v jednotlivých zemích. „Třeba v Německu, Rakousku a Dánsku jsou letecké společnosti ze zákona povinny uvádět plné ceny letenek. V ostatních zemích EU tato povinnost neexistuje,“ vysvětluje Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
„Chceme hrát fér, takže přecházíme na plné ceny,“ vysvětlil mluvčí SkyEurope Tomáš Kika důvody, proč začínají inzerovat kompletní ceny včetně tax. Měla by tak skončit doba letenek za korunu, či dokonce za minus deset korun. Jenže to není úplně pravda. Na svých internetových stránkách sice SkyEurope například inzeruje letenku Praha-Londýn se všemi poplatky od 1 050 korun. Jenže při vlastním výběru dnů odletů a příletů vidí zákazník u jednotlivých dnů opět ceny 1,00 koruna. Teprve po zakliknutí termínů se klient dozví konečnou cenu včetně poplatků. Při korunových cenách letenek vyjde zpáteční letenka na necelých dva a půl tisíce korun.
easyJet sice účtuje celkovou cenu, nicméně do ní nezahrnuje poplatek za platbu přes internet. „Zákazník přitom nemá možnost zakoupit letenku žádným jiným způsobem, proto je z našeho pohledu poplatek za použití platební karty nedílnou součástí ceny za letenku a nevybočuje tak svou povahou z kategorie poplatků palivových či letištních,“ upozorňuje tisková mluvčí Sdružení na obranu spotřebitele (SOS) Ivana Picková.
Jedním z důvodů, proč se mnohé letecké společnosti doposud bránily zveřejňování plných cen letenek, je i nadbytečný počet letadel. AČCKA provedla na konci loňského roku průzkum, kolik letadel (včetně charterových letů) by se v Česku na dopravu turistů „uživilo“, aniž by jejich provozovatelé museli neustále zvyšovat ceny vedlejších nákladů. „Mimo hlavní sezónu by postačilo dvanáct strojů, přitom největší přepravce Travel Service jich vlastní osm, další mají ČSA, Coral Blue, Blue Style a Carthago Airlines. Aby si na sebe vydělaly, zdražují a mimo sezónu musí zapůjčovat letouny do arabských zemí,“ vysvětluje Okamura.
Uvádění plných cen letenek bude mít dopad i na ceny zájezdů cestovních kanceláří. Nikoliv v konečné ceně, ale v nabídce. Nejméně ještě jednu další sezonu budou muset Češi vybírat zájezdy s kalkulačkou v ruce. Snaha ministerstva financí skoncovat novelou zákona o cenách co nejdříve s praktikami cestovních kanceláří, které čím dál více nákladů dávají do takzvaných povinných příplatků mimo základní inzerovanou cenu, zatím neslaví velký úspěch. „Náš záměr trvá, ale zákon nebude platit dříve než příští rok,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Co říkáte na rozhodnutí většiny aerolinií inzerovat jen konečnou cenu letenky?
Sdílejte článek, než ho smažem