Letenky za korunu končí. I když ne tak docela

Táňa Chadrabová | rubrika: Co se děje | 25. 2. 2008 | 1 komentář
Letenky za korunu končí. I když ne tak docela
Některé letecké společnosti přestávají mást zákazníky. Zavazují se, že budou inzerovat plnou cenu letenky včetně všech poplatků. Cestovní kanceláře všek zatím úplnou cenu zájezdů, včetně všech příplatků, uvádět nebudou.

Nízkonákladová společnost SkyEurope již začala inzerovat plné ceny včetně letištních poplatků a dalších příplatků. Od 1. března by se k ní měly přidat i ČSA. Na neúplné ceny letenek se přitom často vymlouvaly cestovní kanceláře, když zdůvodňovaly, proč nemohou inzerovat celkovou cenu zájezdů, včetně všech poměrně drahých příplatků. Zatím se však nezdá, že by cestovky kvůli opatření aerolinií ceníky výrazně změnily a přestaly mást klienty.

Příčiny pomalého startu

  • Neexistuje jednotná evropská legislativa
  • Z návrhu nařízení EU vypadlo zavedení povinného pojištění leteckých přepravců, které by stejně jako v případě cestovních kanceláří, sloužilo k vrácení zaplacených částek v případě, že letecká společnost zkrachuje nebo jí bude odebrána provozní licence.
  • Letecké společnosti si vyhradily do smlouvy s CK tzv. palivovou doložku. Podle ní mohou měnit výši palivového příplatku podle aktuální ceny za barel ropy
  • CK podepisují kontrakty s leteckými společnostmi cca 6 až 9 měsíců před nadcházející sezónou, nelze proto stanovit pevnou částku za palivový příplatek
  • Pokuty za zkreslování konečné ceny nefungují. Žádná z nich, kterou udělila Česká obchodní inspekce (ČOI) nenabyla právní moci.
  • Některé CK pro nadcházející sezónu zahrnuly do cen i služby delegáta, které ukrývají pod názvem Letištní taxy a další poplatky přičítané k ceně zájezdu, jiné například i asistenci pracovníka cestovky na letišti.
  • Poplatky představují dobrý zdroj zisků pro letecké společnosti, což dokládá i fakt, že se jejich výše do stejných destinací může lišit u různých firem i o desítky procent

Průkopníky v uvádění kompletních cen letenek jsou nízkonákladoví dopravci, britský easyJet a irský Ryanair. Stejně se chová i nízkonákladová odnož Českých aerolinií Clic4sky. Postupně se k uvádění úplných cen na českém trhu hlásí i velcí světoví dopravci. Jedním z prvních byly British Airways, koncem loňského roku je následovala německá Lufthansa a na konci letošního ledna i největší světová letecká společnost Air France KLM.

Aerolinie tlačí k inzerování úplných cen i Evropská unie. Evropský parlament by měl spolu s Radou EU letos schválit normu, která leteckým společnostem zakáže uvádět v nabídkách cenu letenky bez poplatků. Nařízení by mělo vstoupit v platnost od 1. ledna 2009.

Unii i českým spotřebitelským organizacím vadilo zejména to, že nebylo možné nabídky jednotlivých společností kvůli různé výši příplatků srovnávat. Například inzerovaná letenka za tři tisíce korun mohla ve finále vyjít dráž než letenka za šest tisíc. Navíc nebylo možné ani srovnat ceny v jednotlivých zemích. „Třeba v Německu, Rakousku a Dánsku jsou letecké společnosti ze zákona povinny uvádět plné ceny letenek. V ostatních zemích EU tato povinnost neexistuje,“ vysvětluje Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

„Chceme hrát fér, takže přecházíme na plné ceny,“ vysvětlil mluvčí SkyEurope Tomáš Kika důvody, proč začínají inzerovat kompletní ceny včetně tax. Měla by tak skončit doba letenek za korunu, či dokonce za minus deset korun. Jenže to není úplně pravda. Na svých internetových stránkách sice SkyEurope například inzeruje letenku Praha-Londýn se všemi poplatky od 1 050 korun. Jenže při vlastním výběru dnů odletů a příletů vidí zákazník u jednotlivých dnů opět ceny 1,00 koruna. Teprve po zakliknutí termínů se klient dozví konečnou cenu včetně poplatků. Při korunových cenách letenek vyjde zpáteční letenka na necelých dva a půl tisíce korun.

easyJet sice účtuje celkovou cenu, nicméně do ní nezahrnuje poplatek za platbu přes internet. „Zákazník přitom nemá možnost zakoupit letenku žádným jiným způsobem, proto je z našeho pohledu poplatek za použití platební karty nedílnou součástí ceny za letenku a nevybočuje tak svou povahou z kategorie poplatků palivových či letištních,“ upozorňuje tisková mluvčí Sdružení na obranu spotřebitele (SOS) Ivana Picková.

Jedním z důvodů, proč se mnohé letecké společnosti doposud bránily zveřejňování plných cen letenek, je i nadbytečný počet letadel. AČCKA provedla na konci loňského roku průzkum, kolik letadel (včetně charterových letů) by se v Česku na dopravu turistů „uživilo“, aniž by jejich provozovatelé museli neustále zvyšovat ceny vedlejších nákladů. „Mimo hlavní sezónu by postačilo dvanáct strojů, přitom největší přepravce Travel Service jich vlastní osm, další mají ČSA, Coral Blue, Blue Style a Carthago Airlines. Aby si na sebe vydělaly, zdražují a mimo sezónu musí zapůjčovat letouny do arabských zemí,“ vysvětluje Okamura.

Uvádění plných cen letenek bude mít dopad i na ceny zájezdů cestovních kanceláří. Nikoliv v konečné ceně, ale v nabídce. Nejméně ještě jednu další sezonu budou muset Češi vybírat zájezdy s kalkulačkou v ruce. Snaha ministerstva financí skoncovat novelou zákona o cenách co nejdříve s praktikami cestovních kanceláří, které čím dál více nákladů dávají do takzvaných povinných příplatků mimo základní inzerovanou cenu, zatím neslaví velký úspěch. „Náš záměr trvá, ale zákon nebude platit dříve než příští rok,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Co říkáte na rozhodnutí většiny aerolinií inzerovat jen konečnou cenu letenky?

 

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

legilativa, letenka, poplatek, příplatek

A tohle už jste četli?

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

6. 2. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností,... celý článek

Agresivní reklama bude nezákonná

30. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 13 komentářů

Agresivní reklama bude nezákonná

Čeští spotřebitelé budou od poloviny roku zase o něco více chráněni před nekalými reklamními praktikami. Z obchodů by třeba měly zmizet nápisy oznamující bankroty firem. Podle některých... celý článek

Jaká práva mají cestující v letecké přepravě

20. 6. 2007 | Michal Pravda | 1 komentář

DOVOLENÁ 2007: Levnou letenku prodraží nejen palivové příplatky

11. 6. 2007 | Michal Pravda

DOVOLENÁ 2007: Levnou letenku prodraží nejen palivové příplatky

Letět do Londýna jen za 739 Kč? Zájezd na Krétu jen za 8 990 Kč? Tak na to zapomeňte. Cenu letenky, a tedy i zájezdu, zvednou až o několik tisíc korun všemožné příplatky.

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services