Cestovní kanceláře mohou místo vrácení peněz za neuskutečněné zájezdy nabízet poukazy. Zákon, který to umožňuje, už schválil Parlament. Některé cestovky ale chtějí, aby zákazník nejdřív doplatil celou cenu zájezdu – a teprve za ni mu pak dají voucher. Zaplacená záloha prý nestačí.
Ministerstvo pro místní rozvoj a Česká obchodní inspekce však zdůrazňují, že pokud už je jasné, že se zájezd neuskuteční, není potřeba doplácet plnou cenu. A zároveň radí, jak by měl spotřebitel při rušení objednaného zájezdu správně postupovat.
„V momentě, kdy je ze všech okolností zjevné, že zájezd nebude moci být uskutečněn kvůli pandemii, měla by cestovní kancelář bezodkladně zájezd zrušit,“ upozorňuje ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Dodává, že pokud tento krok neučiní cestovka, může od smlouvy odstoupit zákazník, a to podle § 2535 občanského zákoníku.
Odstoupení nesmí být předčasné
Zmíněný paragraf umožňuje zákazníkům odstoupit od smlouvy ještě před zahájením zájezdu, aniž by museli platit stornopoplatek.
Podmínkou je, že v místě zájezdu nebo jeho bezprostředním okolí „nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu“. Podle evropské směrnice je jednou z těchto situací i výskyt ohniska závažné nemoci.
Ministerstvo i ČOI se domnívají, že vedle zcela zavřených hranic vzniká zákazníkovi právo na odstoupení bez stornopoplatku i v případě, že ministerstvo zahraničí oficiálně doporučilo do daného regionu (nebo celého státu) necestovat. Dodávají nicméně, že jejich výklad není právně závazný. O případném sporu by nakonec musel rozhodnout až soud.
Ministerstvo pro místní rozvoj výslovně nedoporučuje odstoupit od smlouvy s předstihem (v řádu týdnů či měsíců před plánovaným odjezdem), pokud se ještě neví, jaká bude situace ohledně koronaviru v době odjezdu. Jestliže totiž zákazník od smlouvy odstoupí předčasně, musí počítat s naúčtováním stornopoplatků (odstupného).
Součástí rozsáhlého informačního materiálu, který ministerstvo a ČOI připravily, je i vzor odstoupení od smlouvy v obou případech – jak z důvodu vyšší moci, tedy bez povinnosti platit storno, tak z jiných důvodů (se zaplacením stornopoplatků).
Kdy nelze účtovat stornopoplatek
Zmíněný materiál uvádí i konkrétní situace, kdy cestovka nemůže zákazníkovi stornopoplatek vyúčtovat. Jde o následující případy:
- zákazník odstoupí z důvodu karanténních opatření v místě pobytu či jiných nevyhnutelných okolností (tedy podle § 2535 občanského zákoníku), v okamžiku odstoupení už ale musí být zjevné, že tato situace nastane,
- cestovní kancelář navrhla zvýšení ceny o více než osm procent a zákazník s navýšením ceny nesouhlasí (tedy při odstoupení podle § 2530 občanského zákoníku),
- cestovní kancelář porušila smlouvu o zájezdu a nezjednala nápravu v dodatečné době, anebo porušila smlouvu podstatným způsobem,
- cestovní kancelář odstoupila od smlouvy sama (například z důvodu karanténních opatření kvůli koronaviru).
Výše případného stornopoplatku musí být přiměřená. Podle ministerstva se odvíjí hlavně od doby mezi datem odstoupení od smlouvy a datem zahájení zájezdu. V zásadě jde o náklady, které cestovce vzniknou. Tedy hlavně o to, co už nevratně zaplatila svým „dodavatelům“ – za rezervaci hotelu, letenky, předem zaplacené výlety a podobně.
Na žádost zákazníka má sice cestovka výpočet stornopoplatku odůvodnit, nemusí mu ho ale prokázat. Pokud by však spor došel až k soudu, u něj by už jeho výši prokázat musela.
Voucher nemusí být na plnou cenu
Schválený zákon se týká zájezdů, které se měly uskutečnit mezi letošním 20. únorem a 31. srpnem, pokud je zrušila buď sama cestovka, nebo zákazník odstoupil z důvodu pandemie koronaviru (v době, kdy bylo jisté, že jí bude zájezd zasažen). V takovém případě může cestovní kancelář nabídnout voucher místo vrácení peněz.
Co ale dělat, když už je jisté, že se zájezd nebude moci uskutečnit, a cestovní kancelář přesto požaduje doplatek s tím, že za plnou cenu zájezdu následně vystaví voucher?
„V takových případech samozřejmě zákazník zbytek ceny zájezdu doplácet nemusí. Cestovní kancelář může vydat poukaz na zájezd i na částku, která odpovídá hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem za zájezd – nikoliv hodnotě celé ceny zájezdu,“ potvrzuje ministryně Dostálová.
Zároveň upozorňuje na to, že cestovky jakožto podnikatelé musí ke spotřebiteli přistupovat s odbornou péčí. Nesmí tak otálet s rušením zájezdů proto, aby tím zlepšovaly svou vlastní finanční situaci.
U zájezdů plánovaných na prázdniny a dalších, u nichž dosud nelze říci, zda se (ne)uskuteční, však musí zákazníci dál plnit svou část smlouvy a platit splátky smluvní ceny. „V případě těchto zájezdů bychom zákazníkům doporučili, aby se obrátili na svou cestovní kancelář a s ohledem na současnou krizovou situaci ji požádali o možnost změny termínu doplacení ceny zájezdů do doby, kdy bude jisté, zda zájezd bude možno realizovat, či nikoliv,“ říká ministryně.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 4. 2020 12:42, srutic
c.k. Blue style, smlouva vypovezena a autorizovana 5.4. Zajezd na konci srpna, z ceny 65 000kč, zaplaceno 38 000kč už v lednu , storno vycisleno na 28000kč, s tím jsem souhlasil,mají mi vrátit 10 000 kč , v podmínkách mají, že po autorizaci vrátí preplatek obratem, už měsíc se vymlouvají, že byly Velikonoce atd. do teď peníze nevrátili, tak aby jste si udělali představu které c.k. se obloukem vyhnout, jsou to zloději a lháři.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 4. 2020 10:50, Michal
No,zájezdy od cestovek jsou pouze pro socky,co nemají prachy a neumějí kváknout pořádně ani česky,natož anglicky,francouzsky,německy či španělsky ! Tak ať jedou s odboráři na Mácháč a tam se socialisticky společně "vyžívat" !!!
V diskuzi je celkem (73 komentářů) příspěvků.