Poslední slosování Účtenkovky. Státu se vyplatila, říká Schillerová

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 15. 4. 2020 | 3 komentáře
Poslední slosování Účtenkovky. Státu se vyplatila, říká Schillerová

Překvapení? (ilustrační foto: Shutterstock)

Státní účtenková loterie po dvou a půl letech končí. Dnešní slosování březnových účtenek bylo poslední. Ministerstvo financí už před měsícem oznámilo, že soutěž zruší.

Oficiálním důvodem ukončení jsou snahy o úspory v rozpočtu kvůli koronavirové krizi. Ministerstvo se přitom dál chlubí tím, že přínosy Účtenkovky byly výrazně vyšší než výdaje.

Celkové náklady na účtenkovou loterii dosahují skoro 207,6 milionu korun, uvedl úřad. „Z této částky bylo na výhry ve třiceti slosováních rozděleno celkově 162 milionů. Dalších 45 milionů připadá na fixní a variabilní náklady,“ upřesňuje. Podrobné rozdělení výdajů zveřejnilo na svém webu.

„Tyto náklady ale představují jen malý zlomek prostředků, které EET v kombinaci s Účtenkovkou do veřejných rozpočtů přináší. Během prvních tří let fungování EET získaly veřejné rozpočty na daních a pojistných přes 33 miliard korun navíc a Účtenkovka má na tomto zlepšeném inkasu neoddiskutovatelný podíl,“ říká ministryně Alena Schillerová.

„Svůj hlavní účel Účtenkovka už dávno splnila. Spustili jsme ji proto, abychom motivovali zákazníky k přebírání účtenek, což je ve vyspělých zemích bráno jako samozřejmost. A právě díky Účtenkovce si nezanedbatelná část lidí skutečně začala pravidelně brát v obchodě účtenky,“ dodává Schillerová. Ještě loni na podzim přitom plánovala, jak soutěž zatraktivnit.

Anketa

Hráli jste Účtenkovku?

Ministerstvo financí spustilo Účtenkovku začátkem října 2017 na podporu elektronické evidence tržeb. Za celou dobu jejího fungování se do hry zapojilo přes 1,1 milionu lidí, kteří zaregistrovali přes 467 milionů účtenek. Do slosování bylo následně zařazeno celkem více než 408 milionů účtenek.

Rekordní zájem zaznamenala Účtenkovka ve druhém měsíci po startu – za listopad 2017 se přihlásilo skoro 478 tisíc hráčů. Od té doby jich ubývalo. S lednovými účtenkami se zapojilo necelých 318 tisíc lidí, s únorovými 311 tisíc. Březen už ovlivnily zavřené obchody a restaurace kvůli koronaviru, do posledního slosování se zapojilo 284 tisíc lidí.

Zájmu nepomohlo ani zvýšení počtu výher, které jsou každý měsíc rozdělovány, z dřívějších 21 025 na 30 215 (od loňského prosince). Celková hodnota výher totiž nestoupla. Tou hlavní byl milion korun, následovalo auto (zhruba 400 tisíc korun) a výhry 300 tisíc, 200 tisíc a 100 tisíc korun. Dál bylo ve hře deset výher po 20 000 korunách a dvě stě výher po 1000 korunách. Zbytek tvořilo třicet tisíc výher po 100 korunách.

Několik dnů po rozhodnutí o konci Účtenkovky přistoupilo ministerstvo financí aspoň částečně na návrh opozice a pozastavilo EET po dobu stavu nouze a následujících tří měsíců. 


Psali jsme:

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

29. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services