Obchodní řetězec Globus otevřel první pražskou provozovnu s názvem Globus Fresh. Na ploše kolem 2000 metrů čtverečních obsahuje restauraci, kavárnu, řeznictví, pekárnu, cukrárnu i prodejnu potravin včetně obsluhovaného pultového prodeje.
Prodejna poblíž stanice metra Pankrác cílí na obyvatele této městské části i na zaměstnance okolních firem. Zatímco do hypermarketu na kraji měst jezdí lidé obvykle pro velký nákup jednou týdně, nový koncept Fresh je chce přilákat na menší nákupy třeba i několikrát denně.
„Přibližujeme se více do rezidenčních oblastí,“ říká Hans-Jörg Bauer, jednatel společnosti Globus ČR. Kromě dosavadních zákazníků chce firma zaujmout i nové. Sází na své silné stránky, především vlastní pekařství, cukrářství a řeznictví.
Globus Fresh na Pankráci.
Základem pankrácké prodejny Fresh je obsluhovaná restaurace, která nabídne snídaně, obědy i večeře. Vedle ní tu jsou i bufet, kavárna, samoobslužný obchod nebo pultový prodej.
Celý prostor tvoří jednu platební zónu. Při vstupu návštěvník dostane speciální Fresh kartu, pak se volně pohybuje mezi jednotlivými částmi a všechno najednou pak zaplatí až na konci při odchodu (může i stravenkami).
Globus Fresh na Pankráci.
První prodejnu Fresh o rozloze 165 metrů otevřel Globus už na jaře 2018 na pardubickém sídlišti Dubina. Na rozdíl od nově otevřeného prostoru na Pankráci jde především o pultovou prodejnu.
Pardubickou i pražskou provozovnu bere Globus jako pilotní projekty, každý s trochu jiným zaměřením. Jednotlivé provozovny Fresh se můžou navzájem výrazně lišit jak velikostí, tak sortimentem. Vždycky ale půjde o menší prostor než hypermarkety.
Globus má v Česku patnáct hypermarketů. Právě v jejich relativní blízkosti by mohly vzniknout další podniky Fresh. Všechno je ale zatím ve fázi testování.
Menší nebo speciální formáty v centrech měst zkoušejí i některé další řetězce – v Česku hlavně Tesco (jehož součástí je i síť prodejen Žabka) nebo Lidl, v zahraničí třeba Ahold Delhaize (Albert To Go).
Už od října 2018 testuje Globus na pražském Zličíně e-shop pod názvem Click&Go. Pro zboží objednané online si však lidé musí dojet k hypermarketu. Firma chtěla pilotní provoz vyhodnotit na začátku loňského roku, definitivní rozhodnutí o rozšíření do dalších regionů ale zatím pořád nepadlo.
„Náš e-shop je stále v pilotní fázi a na tom se letos mnoho nezmění. Ani rozvoz potravin domů zatím neplánujeme,“ říká mluvčí Globusu Rita Gabrielová.
Z velkých řetězců tak provozuje vlastní e-shop s čerstvými potravinami v Česku jenom Tesco (už od roku 2012). V roce 2017 se přidal Lidl, čerstvé potraviny ale přes internet neprodává. Velkou část trhu díky tomu získaly Rohlík.cz a Košík.cz – „online supermarkety“ bez zázemí klasického řetězce.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem