Největší podíl – 54 procent – Čechů, kteří nakupují na internetu, platí kartou přes platební bránu. Ukázal to letní průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci na reprezentativním vzorku uživatelů internetu.
Tento způsob tak těsně překonal platbu prostřednictvím dobírky, kterou využívá 53 procent. Průzkum nerozlišoval, jestli po doručení zboží lidé zaplatí v hotovosti, nebo kartou.
„Starší lidé jsou více nakloněni platbě zboží při dodání, mladší pro zaplacení využijí platební bránu,“ upřesňuje Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk a kyberbezpečnost.
Polovina lidí platí online nákupy klasickým převodem v internetovém bankovnictví. Přímou platbu z internetbankingu na stránce e-shopu pak využívá 19 procent lidí a elektronickou peněženku (například PayPal) 14 procent.
Podle statistik Sdružení pro bankovní karty stoupl mezi lety 2017 a 2018 počet online transakcí kartou o 56 procent, objem pak o 44 procent.
„Placení na dobírku využívají respondenti zejména tehdy, pokud u internetového prodejce nakupují poprvé, nevěří mu nebo recenze na něj nejsou zcela pozitivní či přesvědčivé. Taková recenze na internetu sice ihned nemusí znamenat, že jde o špatného prodejce, nicméně obezřetnost je v takovém případě rozhodně na místě,“ říká Jana Hamanová, ředitelka výzkumu z agentury SC&C.
„Další obavou při platbě online pak bývá zneužití osobních údajů – v takovém případě bych doporučil, pokud chcete platit kartou, zvolit vždy možnost platby přes zabezpečenou bránu, která využívá metodu 3D Secure, kterou dnes podporuje naprostá většina obchodníků v ČR i v Evropě,“ upozorňuje Hládek.
Strach z podvodu nebo ze zneužití osobních údajů však je až druhou (30 %), respektive třetí (28 %) největší obavou Čechů při nakupování na internetu. Tou první je strach ze špatného výběru produktů nebo služeb na internetu (35 %), tedy například špatně zvolené velikosti oblečení nebo nevhodné vůně parfémů.
Čísla přímo z trhu od Sdružení pro bankovní karty:
Sdílejte článek, než ho smažem