Kartou ani mobilem neplatí už jenom sedmina lidí

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 12. 11. 2019

Jenom 15 procent Čechů při nákupu platí vždycky v hotovosti, případně převodem z účtu. Ukázal to letní průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci na reprezentativním vzorku 1087 respondentů.

Průzkumu se účastnili jenom uživatelé internetu. Ten podle zatím posledních dat Českého statistického úřadu z loňského roku vůbec nepoužívá 15 procent obyvatel. Skutečný podíl lidí, kteří platí jenom v hotovosti, by tak po jejich započtení mohl být vyšší.

Osm z deseti účastníků průzkumu platí nákupy debetní kartou, 22 procent využívá kreditní (úvěrovou) kartu. Zatímco podíl debetních karet při placení se oproti loňsku nezměnil, u kreditních klesl z 28 na 22 procent. Lidé mohli uvést více způsobů plateb, ne jenom ten hlavní.

Výrazně roste obliba přímých plateb chytrým mobilem – z loňských osmi na letošních 18 procent. Pět procent lidí používá platební nálepku („známku“) na mobilu, klíčích a podobně. Dvě procenta pak uvedla, že platí debetní předplacenou kartou, například od aplikace Revolut.

„Nové možnosti bezkontaktních plateb využívají především mladí lidé,“ říká Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk a kyberbezpečnost.

Dáme karty?

Podle ministerstva financí se může obchodník rozhodnout, že chce přijímat jenom karty. Naopak podle ČNB musí podnikatelé až na výjimky vždycky přijímat i hotovost.

Hotovost nebereme, jenom karty. Obchodníci chtějí jasnější zákon


Lidé už se nebojí platit kartou na internetu nebo v cizině. A v českých obchodech čím dál víc přikládají k terminálům i mobily a chytré hodinky.

Co všechno už platíte kartou? Projděte si čerstvá čísla

Stále větší rozšířenost plateb kartou dokládají i přímo statistiky z trhu, které shromažďuje Sdružení pro platební karty. Počet karetních transakcí v posledních deseti letech stoupl skoro šestapůlkrát, jejich objem pak 3,7krát.

Podíl lidí, kteří podle průzkumu platí jenom v hotovosti nebo převodem z účtu, je s 15 % překvapivě vyšší než loňských devět procent.

„Důvody, proč část lidí neplatí kartou, jsou v posledních letech pořád stejné: Jednak se bojí o peníze, jednak jsou konzervativní. Často jde o zvyk: Lidé třeba kartu mají, ale vyberou s ní z bankomatu a v obchodě pak platí hotově,“ upřesňuje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu z agentury SC&C.

„Více než polovina lidí žije od výplaty k výplatě. Nezbývá jim moc peněz na účtu, tak s tím chtějí vyjít. Díky hotovosti si rozdělí peníze třeba do obálek a získají pocit, že o nich mají lepší přehled,“ dodává Hamanová.

Právě fakt, že lidé díky platební kartě platí v obchodech víc než s hotovostí, často používají kartové asociace a banky, když přesvědčují obchodníky o výhodách platebních terminálů.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

29. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.