Z nuly na 600 tisíc zákazníků

| rubrika: FINEXPO | 26. 8. 2019
Příběh startupu, který zjednodušováním plateb dobývá svět.

Placená prezentace

Michal Šmída, syn jednoho z nejznámějších českých bankéřů Petra Šmídy, se původně vydal v otcových stopách. Po absolvování King’s College nastoupil jako bankéř do Barclays Bank, kde se velmi rychle vypracoval ke správě velkých zakázek. Po třech letech ale odešel. „Už jsem nechtěl být součástí molochu, který mi nepřipadal efektivní. V bance byly tisíce lidí, kteří brali opravdu hodně peněz. Říkal jsem si, že tenhle kolos přece musí nakonec někdo z klientů zaplatit,“ vysvětluje Michal. Bylo mu 26 a chtěl vybudovat něco svého.

V polovině roku 2013 založil s pěti programátory a vývojáři Twisto. „Česká republika byla zcela specifická v tom, že tu dost lidí nakupovalo na internetu, ale polovina z nich za zboží platila hotovostí přes dobírku,“ vzpomíná Šmída. Za tři měsíce práce tu bylo Twisto (dnes Twisto Pay), platební tlačítko, díky kterému může zákazník na e-shopu nakoupit, zboží doma zkontrolovat a až potom za něj zaplatit. Nemusí se tak bát, že vydá peníze za nejistý obchod. Během prvního roku fungování získalo Twisto pět tisíc zákazníků.

Unikátní Nikita

Princip odložené platby by nemohl existovat bez programu, který v Twistu pojmenovali Nikita. To, že zákazník zaplatí až po doručení, znamená, že za něj nejdřív zaplatí Twisto. Aby mělo jistotu, že se mu peníze vrátí, vyhodnocuje důvěryhodnost zákazníků systémem Nikita, který skládá stovky veřejně dostupných informací. „To je rozdíl oproti bankám, které analyzují jen několik konkrétních údajů. Nikita umí z široké řady méně silných informací sestavit spolehlivý obraz klienta,“ říká Michal Kročil, který za Nikitou stojí.

Záhy po spuštění Twisto Pay a dalších inovací, jako je třeba jednoduché placení faktur a složenek jejich vyfotografováním (služba Twisto Snap), přemýšleli lidé ve firmě o platební kartě. Bylo přirozené, že by se Twisto se svojí přehlednou aplikací a notifikacemi po každé platbě mohlo stát užitečným nástrojem pro každodenní placení. V létě 2017 tak spatřila světlo světa Twisto karta, díky které Twistu raketově stoupl počet zákazníků.

Zahraniční mise

Ve stejném roce přišli do Twista zahraniční investoři, nizozemská ING Group a rakouská pojišťovna UNIQA s pěti miliony eur. Letos následovalo dalších 11,5 milionu eur. Twisto tak může expandovat do Polska a uvažuje o Rumunsku a dalších trzích. „Nedokázali uvěřit, že něco tak dobrého mohlo vzniknout v Česku,“ popisuje Šmída reakce zahraničních investorů.

Twistem už zaplatilo víc než 600 tisíc lidí a loni přes něj protekla téměř miliarda korun. CEO Michal Šmída stále vyhlíží budoucnost: „Za pár let odhodíme i plastové karty a budeme platit třeba svýma očima. Věřím, že Twisto bude u toho. A zdaleka nejen v Česku.“

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.