Služba Balík do ruky od České pošty sice slibuje dodání zásilky až k adresátovi, v posledních měsících ale čím dál častěji zamíří rovnou na nejbližší pobočku. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody.
Počet stížností od zákazníků e-shopů v poslední době přibývá. Alespoň s jednou takovou stížností se v uplynulých třech měsících setkala víc než polovina dotázaných obchodníků, ukázal průzkum mezi členy Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Přístup státního podniku se e-shopům nelíbí, protože oslabuje jednu z hlavních výhod nakupování na internetu: možnost nechat si doručit zboží na konkrétní adresu a ušetřit tak cestování či fronty.
„Na adresáty místo objednaného Balíku do ruky čeká pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně České pošty. Dříve jsme se setkávali s liknavostí jednotlivých doručovatelů, kteří nechávali adresátům výzvy i v případě, kdy tito byli doma. V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
„Se situací, kdy mi byl balík uložen na pobočce České pošty bez snahy jej doručit, mám dokonce nedávnou osobní zkušenost. Na přepážce jsem byl informován, že pobočka dostala přímo pokyn, které zásilky se ani nemá snažit doručovat, a to údajně z kapacitních důvodů,“ dodává Vetyška. Řada zákazníků si přitom nestěžuje, přestože zaplatila vyšší cenu.
Asociace, sdružující přes 550 firem, podnikatelů a expertů, žádá vedení České pošty o urychlené řešení tohoto stavu, který považuje za nepřijatelný.
S asociací je podnik připravený jednat. „Česká pošta za letošní první půlrok přepravila celkem 15 656 127 Balíků do ruky. Pokud je zásilka uložena na poště a není dodána adresátovi do ruky, je to způsobeno tím, že nebyl v době doručování k zastižení. Ve výjimečných případech může být balík uložen bez pokusu o doručení. V obou případech si adresát může nechat zdarma balík znovu doručit na uvedenou adresu,“ reaguje mluvčí státního podniku Matyáš Vitík.
„Pokud by k nedoručování v určitých lokalitách docházelo pravidelně, Česká pošta takovou situaci řeší a sjednává nápravu. Ať náborem nových doručovatelů, brigádníků, zástupem z jiných provozoven, nebo opakovaným proškolením stávajících zaměstnanců, jak mají balíky doručovat. Nedoručování není standard, ani systémové opatření České pošty. Jedná o individuální případy, které vždy řešíme. Vzhledem k množství přepravovaných zásilek k nim bohužel může dojít. Za to bychom se jak adresátům, tak odesilatelům chtěli omluvit,“ dodává mluvčí.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka, do jehož resortu pošta spadá, by situaci mělo zlepšit zvýšení příspěvku od státu. Pošta prý v předchozích letech doplácela na to, že si od ní stát objednával základní služby (běžné doručování), aniž by jí za to dostatečně zaplatil. Hamáček je členem ČSSD, která je ve vládě už od začátku roku 2014.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 8. 2019 7:49, Radim
Na druhou stranu nechápu, proč e-shopy málokdy dávají na výběr jestli chci balík Do ruky nebo Na poštu a posílají přednostně Do ruky. Podle mne většina lidí je, coby pracující, v době dodávek v zaměstnání, takže zaslání Do ruky nedává smysl.
V diskuzi je celkem (29 komentářů) příspěvků.