Maloobchodní tržby v českých obchodech stouply v červnu o 4,6 procenta oproti stejnému měsíci loňského roku. Uvedl to Český statistický úřad.
Po „očištění o kalendářní vlivy“, tedy rozdílný počet pracovních dnů, stouply v červnu dokonce o 6,2 %. V porovnání s letošním květnem vzrostly červnové tržby reálně (po očištění) o 1,7 %. Čísla nezahrnují prodej motorových vozidel.
Lidé utráceli víc za nepotravinářské zboží (po očištění meziročně o 9,4 %), pohonné hmoty (o 4 %) i potraviny (o 3 %). Dvojciferný růst dál hlásí prodej přes internet a zásilkovou službu – v praxi jde hlavně o e-shopy. V červnu stouply jejich tržby meziročně o 14,3 %..
„V červnu měly žně zejména obchody s oblečením a obuví, jejichž tržby meziročně stouply o 17,4 %. Rychle rostl také obrat v prodejnách se sportovním a turistickým vybavením (o 9,9 %), v prodeji počítačů a mobilních telefonů (o 7,3 %) a vybavením domácností (o 7,3 %),“ upřesňuje David Marek, ekonom společnosti Deloitte.
„Rekordní zaměstnanost, solidní růst mezd a dobrá nálada podporují nákupní apetit českých spotřebitelů,“ hodnotí červnové výsledky ekonom Petr Dufek z ČSOB.
„Z hlediska sortimentu nejvyšší přírůstky tržeb vykazují obchody s oblečením, zbožím pro volný čas a elektronikou. Tedy vše, co přichází na řadu v době, kdy se lidem vede dobře. Rostoucí životní úroveň podporuje nákupy tohoto zboží, nicméně v době recese či všeobecných obav jsou to první obchody, které pociťují odliv poptávky,“ vysvětluje Dufek.
Podle Dufka je zajímavé, že navzdory silnému růstu poptávky spotřebitelů v obchodech ceny moc nerostou. Meziročně se zvýšily jen o půl procenta, což je ve srovnání s téměř tříprocentní inflaci jen symbolický posun.
„Důvodem je přetrvávající boj mezi kamennými a virtuálními obchody, k nimž se stále ve větší míře přidávají i ty zahraniční. Česká inflace má tak své kořeny ve vyšších nákladech na bydlení a ve službách s ním spojených,“ říká Dufek.
„Domácnosti zvyšují útraty především za zbytné zboží a služby,“ potvrzuje také Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank.
Za celé druhé letošní čtvrtletí stouply maloobchodní tržby (kromě aut) meziročně o 4,7 %, po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů o 4,8 %.
Sdílejte článek, než ho smažem