Češi se teď mají dobře, potvrzují účtenky z obchodů

| rubrika: Aktuality | 7. 8. 2019 10:25 | 2 komentáře

Maloobchodní tržby v českých obchodech stouply v červnu o 4,6 procenta oproti stejnému měsíci loňského roku. Uvedl to Český statistický úřad.

Po „očištění o kalendářní vlivy“, tedy rozdílný počet pracovních dnů, stouply v červnu dokonce o 6,2 %. V porovnání s letošním květnem vzrostly červnové tržby reálně (po očištění) o 1,7 %. Čísla nezahrnují prodej motorových vozidel.

Lidé utráceli víc za nepotravinářské zboží (po očištění meziročně o 9,4 %), pohonné hmoty (o 4 %) i potraviny (o 3 %). Dvojciferný růst dál hlásí prodej přes internet a zásilkovou službu – v praxi jde hlavně o e-shopy. V červnu stouply jejich tržby meziročně o 14,3 %..

„V červnu měly žně zejména obchody s oblečením a obuví, jejichž tržby meziročně stouply o 17,4 %. Rychle rostl také obrat v prodejnách se sportovním a turistickým vybavením (o 9,9 %), v prodeji počítačů a mobilních telefonů (o 7,3 %) a vybavením domácností (o 7,3 %),“ upřesňuje David Marek, ekonom společnosti Deloitte.

Máte se dobře?

Ještě před třiceti lety jsme o něčem takovém jenom snili. Ale zároveň doufali, že to půjde rychleji.

Nová čísla, jak Česko dohání Západ. Tak dobře na tom ještě nebylo


Podrobné cenové údaje přijdou statistikům automaticky přímo od obchodníků. Prudce rostoucí ceny nemovitostí se ale dál budou počítat jenom symbolicky.

Revoluce ve výpočtu inflace. Problém s byty ale zůstane


Hospodaření Andreje Babiše má jediný cíl: okamžitě zvyšovat jeho popularitu. Musí být dobře vidět, musí se dobře prodávat. A budoucnost? Po nás ať přijde potopa! A ti, co přijdou vládnout po něm, budou s prázdnou kasou prakticky odsouzeni k neúspěchu.

Tajemství Babišova úspěchu: Po nás potopa


Statistici se v průzkumu ptali, zda si lidé můžou dovolit odjet na týdenní dovolenou (tedy ať už tuzemskou, nebo zahraniční) se všemi členy své domácnosti.

Pětina Čechů nemá na dovolenou. Jak jsou na tom jinde v EU?

„Rekordní zaměstnanost, solidní růst mezd a dobrá nálada podporují nákupní apetit českých spotřebitelů,“ hodnotí červnové výsledky ekonom Petr Dufek z ČSOB.

„Z hlediska sortimentu nejvyšší přírůstky tržeb vykazují obchody s oblečením, zbožím pro volný čas a elektronikou. Tedy vše, co přichází na řadu v době, kdy se lidem vede dobře. Rostoucí životní úroveň podporuje nákupy tohoto zboží, nicméně v době recese či všeobecných obav jsou to první obchody, které pociťují odliv poptávky,“ vysvětluje Dufek.

Podle Dufka je zajímavé, že navzdory silnému růstu poptávky spotřebitelů v obchodech ceny moc nerostou. Meziročně se zvýšily jen o půl procenta, což je ve srovnání s téměř tříprocentní inflaci jen symbolický posun.

„Důvodem je přetrvávající boj mezi kamennými a virtuálními obchody, k nimž se stále ve větší míře přidávají i ty zahraniční. Česká inflace má tak své kořeny ve vyšších nákladech na bydlení a ve službách s ním spojených,“ říká Dufek.

„Domácnosti zvyšují útraty především za zbytné zboží a služby,“ potvrzuje také Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank.

Za celé druhé letošní čtvrtletí stouply maloobchodní tržby (kromě aut) meziročně o 4,7 %, po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů o 4,8 %.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Oblíbená témata

ekonomika, nákupy, tržby

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.