Češi se teď mají dobře, potvrzují účtenky z obchodů

pk | rubrika: Aktuality | 7. 8. 2019 | 2 komentáře

Maloobchodní tržby v českých obchodech stouply v červnu o 4,6 procenta oproti stejnému měsíci loňského roku. Uvedl to Český statistický úřad.

Po „očištění o kalendářní vlivy“, tedy rozdílný počet pracovních dnů, stouply v červnu dokonce o 6,2 %. V porovnání s letošním květnem vzrostly červnové tržby reálně (po očištění) o 1,7 %. Čísla nezahrnují prodej motorových vozidel.

Lidé utráceli víc za nepotravinářské zboží (po očištění meziročně o 9,4 %), pohonné hmoty (o 4 %) i potraviny (o 3 %). Dvojciferný růst dál hlásí prodej přes internet a zásilkovou službu – v praxi jde hlavně o e-shopy. V červnu stouply jejich tržby meziročně o 14,3 %..

„V červnu měly žně zejména obchody s oblečením a obuví, jejichž tržby meziročně stouply o 17,4 %. Rychle rostl také obrat v prodejnách se sportovním a turistickým vybavením (o 9,9 %), v prodeji počítačů a mobilních telefonů (o 7,3 %) a vybavením domácností (o 7,3 %),“ upřesňuje David Marek, ekonom společnosti Deloitte.

Máte se dobře?

Ještě před třiceti lety jsme o něčem takovém jenom snili. Ale zároveň doufali, že to půjde rychleji.

Nová čísla, jak Česko dohání Západ. Tak dobře na tom ještě nebylo


Podrobné cenové údaje přijdou statistikům automaticky přímo od obchodníků. Prudce rostoucí ceny nemovitostí se ale dál budou počítat jenom symbolicky.

Revoluce ve výpočtu inflace. Problém s byty ale zůstane


Hospodaření Andreje Babiše má jediný cíl: okamžitě zvyšovat jeho popularitu. Musí být dobře vidět, musí se dobře prodávat. A budoucnost? Po nás ať přijde potopa! A ti, co přijdou vládnout po něm, budou s prázdnou kasou prakticky odsouzeni k neúspěchu.

Tajemství Babišova úspěchu: Po nás potopa


Statistici se v průzkumu ptali, zda si lidé můžou dovolit odjet na týdenní dovolenou (tedy ať už tuzemskou, nebo zahraniční) se všemi členy své domácnosti.

Pětina Čechů nemá na dovolenou. Jak jsou na tom jinde v EU?

„Rekordní zaměstnanost, solidní růst mezd a dobrá nálada podporují nákupní apetit českých spotřebitelů,“ hodnotí červnové výsledky ekonom Petr Dufek z ČSOB.

„Z hlediska sortimentu nejvyšší přírůstky tržeb vykazují obchody s oblečením, zbožím pro volný čas a elektronikou. Tedy vše, co přichází na řadu v době, kdy se lidem vede dobře. Rostoucí životní úroveň podporuje nákupy tohoto zboží, nicméně v době recese či všeobecných obav jsou to první obchody, které pociťují odliv poptávky,“ vysvětluje Dufek.

Podle Dufka je zajímavé, že navzdory silnému růstu poptávky spotřebitelů v obchodech ceny moc nerostou. Meziročně se zvýšily jen o půl procenta, což je ve srovnání s téměř tříprocentní inflaci jen symbolický posun.

„Důvodem je přetrvávající boj mezi kamennými a virtuálními obchody, k nimž se stále ve větší míře přidávají i ty zahraniční. Česká inflace má tak své kořeny ve vyšších nákladech na bydlení a ve službách s ním spojených,“ říká Dufek.

„Domácnosti zvyšují útraty především za zbytné zboží a služby,“ potvrzuje také Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank.

Za celé druhé letošní čtvrtletí stouply maloobchodní tržby (kromě aut) meziročně o 4,7 %, po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů o 4,8 %.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Oblíbená témata

ekonomika, nákupy, tržby

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

26. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services