Pět z jedenácti dětských cyklovozíků propadlo v testu spotřebitelské organizace dTest. „Nedostatky se týkaly praktických zkoušek v terénu, složitého sestavování, nepohodlí, bezpečnostních rizik a obsahu nežádoucích chemikálií,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
„Ve třech případech se nízká prodejní cena – do osmi tisíc korun – promítla do nekvalitního a laciného provedení. V modelu Froggy BTC 07 došlo ke skandálnímu selhání bezpečnostních pásů; při prudším brzdění se zcela utrhly. Dítě by tak uvnitř vozíku bylo prakticky nechráněno. Z tohoto důvodu před nákupem vozíku Froggy důrazně varujeme,“ zdůrazňuje Hoffmannová.
Podle informací zahraničních spotřebitelských organizací se výrobce rozhodl vozík Froggy stáhnout z prodeje, ani na českých e-shopech už by neměl být k dostání.
O něco málo lépe než Froggy dopadly ve zkouškách bezpečnosti vozíky Prophete 2928 a Point Helmig Blue Bird. „Největším negativem obou byl příliš malý prostor pro hlavu dítěte. Žádný rodič si určitě nechce ani představit, jaká nebezpečí s sebou nese převrácení cyklovozíku. V extrémním případě by u těchto vozíků mohlo dojít k úrazu hlavy dítěte při kontaktu se zemí,“ vysvětluje Hoffmannová.
Části vozíků, které mohou přijít do styku s kůží nebo sliznicemi dítěte, byly testovány na přítomnost toxických chemických látek. Chemické rozbory potahů vozíků zjistily nežádoucí látky u čtyř vozíků. U vozíku Froggy laboratoř odhalila vysoký obsah naftalenu. Podobně, jen o něco méně hrozivě, na tom byl vozík Prophete. Kvůli nadměrnému obsahu zpomalovačů hoření získaly nedostatečné hodnocení také oba testované modely Qeridoo Kidgoo.
„Lze namítnout, že jde o příliš přísný krok – děti přece obvykle vozíky neolizují. Jenže podle nás je jakýkoliv obsah potenciálně nebo prokazatelně škodlivých látek nežádoucí zejména u výrobků pro děti. Účinky různých nežádoucích látek, kterým je organizmus denně vystavován, se nasčítají a mohou vést ke zdravotním komplikacím,“ dodává Hoffmannová.
Někteří výrobci a prodejci tvrdí, že přívěsné vozíky za jízdní kolo poslouží i pro ty nejmenší děti a novorozeňata, neboť řada modelů umožňuje instalaci autosedačky nebo alespoň takzvaného miminkovníku, tedy speciální vložky pro nejmenší děti. „Experti jsou k tomu ale skeptičtí. Shodují se, že s převážením dítěte v cyklovozíku je vhodné začít až ve chvíli, kdy se dokáže samo stabilně posadit – tedy nejdříve v jednom roce věku,“ říká šéfredaktorka dTestu.
Děti, které už samy sedí, je nicméně bezpečnější převážet v cyklovozíku než v cyklosedačce. Pokud cyklista spadne z kola a má za sebou dítě ve vozíku, není dětské zdraví ohroženo tolik jako v cyklosedačce.
Podrobný přehled testovaných cyklovozíků najdete na webu dTestu, kompletní výsledky testu přineslo červencové vydání časopisu. Na obou místech najdete i názory a rady odborníků k přívěsným vozíkům.
Sdílejte článek, než ho smažem