Když se zeptáte, kolik stojí auto – nové, starší, kterékoli – většinou se dozvíte jen půlku ceny. Totiž cenu pořizovací, za kolik je auto k mání. Když to ale promyslíte jen trochu důkladněji, vlastnictví a provoz automobilu přináší i po zaplacení kupní ceny další a další náklady. Tyto náklady na provoz jsou v součtu za celý život vozidla s jeho pořizovací cenou zcela srovnatelné!
Každý asi tuší, že starší vozidlo potřebuje víc oprav, novější má zase vyšší odpisy – pokud se vás tedy odpisy týkají. Jaké jsou ale rozdíly mezi značkami a modely aut? Jsou velké rozdíly mezi stejnými modely s různým motorem? A jak je to, když nejde o auto nové, ale v různých stupních ojetí?
Abychom získali uspokojivé odpovědi na tyto otázky, musíme provést důkladnou nákladovou analýzu. V praxi se pro ni většinou používá zkratka TCO, což odpovídá anglickému total cost of ownership, přeložit bychom to mohli jako celkové náklady na vlastnictví a provoz vozidla. Vědět, jaké jsou náklady na auto se pochopitelně hodí nejen při listování nabídkami autobazarů, je to například nezbytné při rozhodování, jestli používat vlastní auto ke služebním cestám. A nakonec ani při tvorbě rodinného rozpočtu neztratí, když víte, kolik vás doopravdy stojí jeden kilometr.
Pro ilustraci jsme vybrali z nabídky českých autobazarů deset různě starých a různě ojetých modelů vozů ze stejné kategorie jako Škoda Octavia Combi. Jejich stáří se pohybuje mezi šesti a jedenácti lety, na tachometru mají mezi 120 tisíci a 210 tisíci kilometry. Čtyři z nich jsou rovnou oktávky – pokaždé s jiným motorem.
Značka | Opel | Skoda | Skoda | Ford | Skoda | AUDI | Skoda | VW | BMW Touring | Renault |
Model | Insignia kombi | Octavia II Combi | Octavia II Combi | Mondeo IV Turnier | Octavia II Combi | A4 Avant | Octavia II Combi | Passat Variant | 320d | Laguna Grandt. |
Motor | 2,0 CDTI | 1,4 TSI | 2,0 TDI 16V | 2,0 TDCi | 1,9 TDI | 1,6 | 1,8 TSI | 1,6 FSI | 2,0 d | 2,0 dCi |
Výkon kW | 96 kW | 90kW | 103 kW | 103 kW | 77 kW | 75 kW | 118 kW | 85 kW | 120 kW | 110 kW |
Palivo | nafta | benzin | nafta | nafta | nafta | benzin | benzin | benzin | nafta | nafta |
Stav tachometru (km) | 145 000 | 210 000 | 203 000 | 130 000 | 130 000 | 149 000 | 137 000 | 142 000 | 195 000 | 152 000 |
V provozu od | 07/09 | 08/09 | 03/07 | 11/10 | 04/08 | 08/08 | 10/07 | 11/05 | 11/06 | 06/10 |
Aktuální cena vozidla (Kč) | 140 000 | 160 000 | 147 000 | 165 000 | 175 000 | 130 000 | 165 000 | 167 000 | 158 000 | 170 000 |
Hodnoty vypočtené metodikou JiTiS |
Možná zanedbaná údržba (Kč) | 55 071 | 103 755 | 162 528 | 36 075 | 38 631 | 56 224 | 31 186 | 49 316 | 187 197 | 45 545 |
Celkové náklady na 3 roky (Kč) | 180 959 | 184 222 | 184 406 | 201 089 | 207 208 | 222 795 | 223 198 | 224 544 | 224 687 | 258 923 |
z toho amortizace (ztráta hodnoty) za 3 roky | 54 539 | 62 477 | 50 551 | 65 689 | 64 572 | 48 764 | 59 146 | 52 190 | 52 333 | 67 636 |
|
Vyhodnocení budoucích provozních nákladů vychází z předpokladu, že na vozidle není žádný dluh v podobě zanedbané údržby. |
Náklady na km bez amortizace (Kč) | 4,55 | 4,38 | 4,81 | 4,87 | 5,13 | 6,26 | 5,90 | 6,20 | 6,20 | 6,88 |
Vyhodnocení v % odchylky od nejlepšího výsledku | 103,84 | 100,00 | 109,95 | 111,22 | 117,16 | 142,95 | 134,75 | 141,57 | 141,57 | 157,12 |
Pořadí | 2. | 1. | 3. | 4. | 5. | 9. | 6. | 7. | 8. | 10. |
|
Pořadí po započítání odpisů vozidla do kilometrových nákladů |
Náklady na km s amortizací (na 3 roky a 800 km/měs) (Kč) | 6,28 | 6,39 | 6,40 | 6,98 | 7,19 | 7,73 | 7,75 | 7,79 | 7,85 | 8,99 |
Vyhodnocení v % odchylky od nejlepšího výsledku | 100 % | 102 % | 102 % | 111 % | 114 % | 123 % | 123 % | 124 % | 125 % | 143 % |
Pořadí | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
|
Doplňující údaje |
Celkové náklady bez amortizace (Kč) | 126 420 | 121 745 | 133 855 | 135 400 | 142 636 | 174 031 | 164 052 | 172 354 | 172 354 | 191 287 |
Z toho budoucí náklady na servis (Kč) | 53 550 | 50 818 | 45 777 | 59 266 | 72 401 | 99 462 | 76 665 | 85 609 | 91 335 | 115 215 |
Zanedbaná údržba + náklad na servis (Kč) | 108 621 | 154 573 | 208 305 | 95 341 | 111 032 | 155 686 | 107 851 | 134 925 | 278 532 | 160 760 |
| Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet | Výpočet |
Výpočty jsou vázáné na doporučení výrobců, ceny náhradních dílů, normočasy jednotlivých oprav a další výpočtové vzorců JiTiS. Zanedbanou údržbou se rozumí souhrn veškerých oprav a údržby, které mělo vozidlo s ohledem na svůj věk a nájezd podstoupit. Věnovali jsme se jí podrobněji před čtrnácti dny: Po kliknutí na výpočet v předposledním řádku tabulky se zobrazí detailní přehled provozních nákladů jednotlivých vozidel, jako je výpis budoucích oprav, náklady na palivo, pneumatiky, pojistku, náhradní díly a další. |
Jak je vidět, výpočty jsou velice komplexní. I pro zkušeného odborníka je určení celkových nákladů na vlastnictví a provoz vozidla (TCO) pro jediné vozidlo práce na celý den. Pro laika je odhadnout výsledek prakticky nemožné.
Když je potom člověk v autobazaru konfrontován s některým z ustálených chlácholivých vyjádření prodejce, typu –
- Tohle jezdí skoro zadarmo.
- Na opravách do toho nedáte ani korunu.
- Rozvody, na ty je ještě času…
- To má plnou servisní knížku, všecko je hotovo.
– jen stěží hledá přiměřenou odpověď. Věřit samozřejmě nemusí, ale ta pravá jistota v kramflecích to není.
V naší kalkulačce si ale takový výpočet můžete udělat pro jakýkoli vůz. Zadáte jednoduše model auta, jeho stáří a stav tachometru a pro stanovení odpisů jeho hodnoty i aktuální cenu.
Spočítejte si náklady na svoje vlastní vozidlo, co vás čeká za opravy, jestli se vám vyplatí jezdit za cesťák nebo kolik vás vlastně stojí jeden ujetý kilometr – protože to jistě není jen cena za naftu či benzin.
Informace kalkulačka zpracuje během několika vteřin, součástí výstupu je i grafické zobrazení a verze ve formátu pdf pro tisk.
Sdílejte článek, než ho smažem