Konec českých potravin z Polska. Pravidla se zpřísní

Ministerstvo zemědělství dokončuje definici české potraviny. Omezit chce také označení jako čerstvý, pravý nebo dia.
Konec českých potravin z Polska. Pravidla se zpřísní

Letité spory o to, jaké výrobky mohou používat označení česká potravina, mají brzy skončit. Ministerstvo zemědělství dokončilo první návrh vyhlášky, která má tento termín přesně definovat. Pomoci by tak měla například diskontnímu řetězci Penny Market, jehož Českou kvalitu z Polska vyhodnotila Státní potravinářská a zemědělská inspekce opakovaně jako klamání zákazníků.

Za českou potravinu mají být podle návrhu považovány jen takové výrobky, které vyrobila na území České republiky firma se sídlem v České republice. Další podmínkou je, aby minimálně tři čtvrtiny složek byly českého původu.

Z obalů potravin mají zmizet také zavádějící označení typu domácí, čerstvý, živý, dia nebo natural.  Ovocné výrobky, které neobsahují ani stopu ovoce a k dosažení kýžené chuti používají umělé aroma, už nebudou moci na obalu zobrazit ovoce. Stát chce zakázat také používání napodobenin názvů potravin, které jsou vymezeny právními předpisy, u výrobků, které stanovené jakostní požadavky nesplňují – příkladem jsou názvy vodečka či lovečák.

Definitivní podobu vyhlášky, která má být účinná od dubna příštího roku, nyní ministerstvo dokončuje, když řeší připomínky ostatních resortů a takzvaných připomínkových míst, jako jsou oborová nebo spotřebitelská sdružení.

Tři čtvrtiny – málo, nebo hodně?

„Cílem návrhu novely vyhlášky je mimo jiné zvýšit ochranu spotřebitelů tím, že se zamezí klamavému označování potravin,“ říká mluvčí Ministerstva zemědělství Hynek Jordán.

Podle kritiků návrhu je takováto snaha ministerstva sice chvályhodná, jeho současná podoba jde prý ale jak proti spotřebitelům, tak proti výrobcům.

„Pro spotřebitele je zásadním problémem ustanovení, že nejméně 75 procent složek k výrobě takzvané české potraviny musí pocházet z České republiky. Tento princip pokládáme za nesmírně zjednodušený, a proto za problematický a neakceptovatelný,“ reaguje ředitel Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.

Za skutečně českou potravinu lze podle něj považovat výhradně takový výrobek, jehož základní složka pochází ze sta procent z Česka. „Podle návrhu vyhlášky nemusí až 25 procent pocházet z České republiky. To znamená, že například české mléko by mohlo obsahovat až čtvrtinu mléka jiného původu, to samé třeba mouka v chlebu,“ upřesňuje Dupal.

Ani jedna ze zmíněných definic české potraviny se nelíbí zástupcům výrobců, tedy Potravinářské komoře ČR. Podle vedoucí legislativního oddělení Markéty Chýlkové totiž paušální nastavení původu potravin neodráží realitu trhu. „Navíc, některé potraviny vyrobené v Česku by nemohly nést toto označení jen proto, že použitá složka v tuzemsku třeba vůbec neroste. Příkladem může být čokoláda,“ vysvětluje.

Potravinářská komora proto chce, aby se označení „česká potravina“ rovnalo již existující značce „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR“. Ta požaduje stoprocentní tuzemský původ například u masa, mléka a mléčných výrobků nebo vína. U lahůdek připouští sedmdesátiprocentní zastoupení českých složek, u sterilované zeleniny a kompotů připouští jen šedesátiprocentní, u pečiva 55procentní a u těstovin stačí padesátiprocentní.

Vy ještě nesbíráte éčka? Začněte teď!

Anketa

Záleží vám na zemi původu toho, co jíte?

Konec dia výrobků

Vyhláška má po mnoha letech zakázat také označení dia na obalech. Podle ministerstva totiž v současné době neexistují žádné předpisy, které by stanovovaly požadavky na potraviny vhodné pro diabetiky, ani neexistuje rozdělení na potraviny běžné a vhodné pro diabetiky na základě doložených odborných argumentů. Odkazuje přitom na zprávu Evropské komise a stanovisko českého Ministerstva zdravotnictví.

Ministerstvo chce také omezit zavádějící názvy, které výrobci na obalech často uvádějí, aby nalákali více zákazníků. Z obalů by tak mělo úplně zmizet třeba označení natural. „S tímto zákazem nesouhlasíme, jde o označení, které je celoevropsky používáno pro potraviny, do nichž nebyly přidány žádné látky, barviva a podobně,“ namítá Markéta Chýlková z Potravinářské komory.

Výrazné omezení zřejmě čeká také na termíny jako domácí, čerstvý, živý, čistý, přírodní nebo pravý. Používat se budou moci jen tehdy, pokud odpovídají příslušným „komoditním vyhláškám“, tedy speciálním předpisům pro jednotlivé potraviny. V některých případech jsou již definovány delší dobu, zejména pojem čerstvé, například pro čerstvé mléko nebo sýr. Chybějící „komoditní“ definice se ministerstvo chystá doplnit.

Žádné ovoce, jen příchuť

Stát chce také určit jasná pravidla pro zobrazení ovoce na obalech, například u jogurtů. Pokud potravina skutečně obsahuje ovoce, může být zobrazeno na obale. Pokud obsahuje jen přírodní příchuť, musí to být výslovně uvedeno u ovoce na obalu.  A potravina, která neobsahuje přírodní aroma, nebude smět na obalu používat ovoce, ale pouze jen slovní popis – například s „malinovou příchutí“.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 12. 2014 13:34

Nechci se nikoho zastávat, ale obávám se, že v Holandsku se taky moc kakaa nesklidí, a přesto v obchodě běžně "Holandské kakao"najdete v regálu. A pokud si někdo doveze kakaové boby, sám si je už tady upraží, atd...atd.. a vyrobí z toho čokoládu, nevidím důvod, proč by to nemohla být česká čokoláda.
100% pocházející z tuzemska je taky nesmysl, poněvadž například v klobásce může být koření, které u nás neroste, a ne jen v klobásce. Což řeší oněch 75 %.
Spíše by to chtělo onen obecný předpis doplnit podle jednotlivých odvětví, či rovnou potravinových výrobků doplnit o upřesňující předpisy. Kam vůbec zmizely potravinářské normy, které stanovily kolik čeho a kde být musí atd..?

+7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

28. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

Večírek pouze pro zvané, lázně, indická masáž, kostýmy, roadshow, velkorysé rauty. Rozmařilá jízda, za kterou by se nemusel stydět ani velký Gatsby. Tak vypadá státní propagace „kvalitních... celý článek

Pomazánka z pekel

13. 7. 2014 | redakce Peníze.CZ

Pomazánka z pekel

Předpisy vížící se k prodeji potravin jsou stále dokonalejší. Potraviny stále hnusnější. Je mezi tím nějaká úměra?

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

2. 5. 2014 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

Obchodní řetězce, výrobci, spotřebitelé, nebo všichni dohromady? V dalším pokračování pravidelné ankety Očima expertů nás zajímalo, proč kvalita potravin v českých obchodech pořád tak... celý článek

Kvóty na české potraviny v obchodech. Ale co je „česká potravina“?

30. 1. 2014 | Petra Dlouhá | 10 komentářů

Kvóty na české potraviny v obchodech. Ale co je „česká potravina“?

Nový ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) vážně zvažuje, že by českým obchodům nařídil nabízet na pultech určitý podíl českých potravin. Inspirovat se chce na Slovensku, kde... celý článek

LOL, žerou kuřecí kůže: Jak se (ne)smát chudým

22. 11. 2013 | Michal Kašpárek | 12 komentářů

LOL, žerou kuřecí kůže: Jak se (ne)smát chudým

Na účet chudých lidí a bezdomovců se dá dělat náramná zábava, která boří zažité šablony o dojemném utrpení. Televize Nova ale jen hloupě ohrnuje nos nad inzertně nezajímavým segmentem... celý článek

Partners Financial Services