Zážehové motory nové Škody Octavie reprezentují čtyřválce 1.2 TSI ve verzích 63 kW a 77 kW, dále pak 1.4 TSI (103 kW) a 1.8 (132 kW).
Přitom dvanáctistovka a čtrnáctistovka jsou kompletně nové, osmnáctistovka je inovovanou verzí, která představuje třetí generaci technologie TSI. Výhodou všech benzinů je nižší hmotnost a s tím související spotřeba paliva, stejně jako redukce emisí CO2.
Naftové motory zastupují na startu prodejů čtyřválce 1.6 TDI 2.0 TDI. Celá řada dieselů je kompletně nová a vyznačuje se vyšším výkonem, nižší spotřebou a podle výrobce až o 45 procent nižšími emisemi.
Kvalt navíc jen za dva tisíce
Zajímavostí je systém start-stop, který šetří palivo tím, že automaticky vypíná motor vždy, když je jeho chod zbytečný. V případě potřeby můžete start-stop deaktivovat tlačítkem na liště před řadicí pákou. Snížení zátěže motoru a hospodárnější provoz přináší i rekuperace brzdné energie, která umožňuje využívat pohybovou energii vozu k dobíjení akumulátoru.
Zvláštnost s uvedením systému start-stop spočívá v tom, že do 22. týdne roku 2013 (tedy až do konce května) si ho musí člověk až na základní motor povinně objednat za dva tisíce korun vždy, i když ho nechce. Hledejme za tím organizaci výroby, kdy Škodovka tlačí zelenou technologii a v první fázi produkce systém Start-Stop získávají veškeré verze.
Pozor! Nemusí to být na škodu. Třeba u nejrozšířenějšího motoru 1.2 TSI (77 kW) je totiž systém spojen se šestirychlostní převodovkou, bez něj bude jen pětistupňová. A stupeň navíc za dva tisíce je skvělá nabídka. Kdoví, jak bude v tomto směru vypadat ceník od června…
Pro a proti
Každý motor má svá pro a proti, což ostatně dokládá fakt, že když jsme hledali čtyři základní „nej“, u každého jsme našli jiného vítěze.
O to větší byla naše motivace podrobit všechny motory detailnějšímu zkoumání. Naťukali jsme jejich parametry i do webové kalkulačky, abychom zjistili, od jakého kilometrového nájezdu se vyplatí dražší, ale úspornější verze. K čemu jsme došli?
Benzinový 1.2 TSI | Benzinový 1.2 TSI Green tec | Benzinový 1.4 TSI Green tec | Benzinový 1.8 TSI Green tec | Naftový 1.6 TDI CR DPF Green tec | Naftový 2.0 TDI CR DPF Green tec |
- Výkon 63 kW při 4300–5300 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 160 Nm při 1400–3500 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 181 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 12 sekundy
- Emise CO2: 119 g/km
- Spotřeba ve městě: 6,5 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 4,4 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 5,2 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: 334 900 Kč
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 394 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: nenabízí se
Základ, jemuž logicky patří primát nejlevnější. O jakýs takýs výkon z tak malého objemu se stará turbodmychadlo. Tomu se daří docela solidně pokrýt dost velké rozestupy mezi pěti rychlostními stupni – ano, jde (zatím) o jediný benzinový motor v nové Octavii, který nemá šestikvalt. To považujeme za hlavní nevýhodu, na druhou stranu chtít šest stupňů a 14 kilowattů výkonu navíc znamená připlatit si třicet a ještě dva tisíce navrch za silnější verzi dvanáctistovky a systém Start-Stop. Výrobce slibuje spotřebu 5,2 litru, v praxi se k číslu budete přibližovat jen s lehkou nohou, jízda brzda – plyn ale klidně vytáhne spotřebu na deset litrů. Na druhou stranu se při předpisových rychlostech dá i s tímto nejslabším motorem jezdit docela úsporně i na dálnici. Je to zkrátka motor pro vyznavače defenzivní jízdy.
Cena
Kultivovanost chodu
Chybí výkonová špička (ve vyšších otáčkách)
Jen pětistupňová převodovka
- Výkon 77 kW při 4 500–5 500 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 175 N.m při 1400–4000 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 196 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 10,3 sekundy
- Emise CO2: 114 g/km
- Spotřeba ve městě: 5,9 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 4,4 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: 364 900 Kč
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 419 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: 469 900 Kč
- Kolik připlatíte proti základnímu 1.2 TSI: 25 000–30 000 Kč podle výbavy
- Kdy se vyplatí proti základnímu 1.2 TSI: po 218 094 ujetých kilometrech
- Město 7,1, mimo 6,0
Pětadvacet až třicet tisíc a nyní ještě + 2 000 Kč za Start-Stop, to je příplatek za silnější verzi benzinové dvanáctistovky ve spojení se šestistupňovou převodovkou. Ta je hlavní výhodou této verze. Celkově pro motor platí ještě o krapet víc, co pro slabšího bratříčka: je rozhodně mnohem lepší startovací volbou než objemnější agregáty MPI v minulé generaci. Táhne klidně a plynule, krouťák ve výši 175 newtonmetrů je také hezké číslo, vadit může hluk pronikající dovnitř. To si ale uvědomíte, až když motor porovnáte s lepší 1.4 TSI.
Spotřeba při klidné jízdě
Pružnost motoru
Vysoký příplatek proti verzi se 63 kW
Hluk od motoru
- Výkon 103 kW při 4500–6000 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 250 Nm při 1500–3500 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 215 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 sekundy
- Emise CO2: 121 g/km
- Spotřeba ve městě: 6,5 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 4,6 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 5,3 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: 404 900 Kč
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 459 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: 509 900 Kč
- Kolik připlatíte proti základnímu 1.2 TSI: 65 000–70 000 Kč podle výbavy
- Kdy se vyplatí proti základnímu 1.2 TSI: nikdy, 1.4 má vyšší spotřebu
Pohledem na údaje o spotřebě a zároveň příplatku až 70 000 Kč proti základní 1.2 TSI vypadá čtrnáctistovka nevábně – na papíře baští víc, takže když hodíme čísla do naší kalkulačky, investice se finančně nevyplatí nikdy. Ale pocitově jde o parádní motor: výkon už je na úrovni, kultivovanost a ticho v kabině jsou na vyšší úrovni. A dobrá zpráva pro divočejší řidiče: od spotřeby slibované výrobcem se při ostřejší řidiče neodchýlí tak jako s dvanáctistovkou TSI. A na dálnici bude úspornější než 1.2 TSI.
Papírová spotřeba se v reálu dosahuje snadněji než u 1.2 TSI
Kultivovanost a tichý chod
Vysoký příplatek proti 1.2 TSI
Spotřeba ve městě
- Výkon 132 kW při 5100–6200 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 250 Nm při 1 250–5 000 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 231 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 sekundy
- Emise CO2: 141 g/km
- Spotřeba ve městě: 7,8 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 5,1 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 6,1 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: nenabízí se
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 509 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: 559 900 Kč
- Kolik připlatíte proti základnímu 1.2 TSI: 115 000 Kč podle výbavy
- Kdy se vyplatí proti základnímu 1.2 TSI: nikdy, 1.8 má vyšší spotřebu
Motor pro fajnšmekry – však je také o dost dražší než zbylé zážehové agregáty a přitom má nejvyšší spotřebu. Ale maximálka přes 230 km/h a výstřel z nuly na sto pod sedm a půl sekundy jsou hezké výzvy. Konstrukčně vychází osmnáctistovka z druhé generace Octavie, prošel ale úpravami kvůli snížení tření. Zajímavostí je kombinace přímého a nepřímého vstřikování paliva, což má zlepšit emise při nízkém zatížení.
Nejvýkonnější varianta ze všech motorů v Octavii
Emisně vstřícnější než 1.8 v minulé generaci: 141 vs. 158 g/km
Točivý moment jen 250 Nm – ten zvládne i 1.4 TSI
Nejvyšší spotřeba ze všech benzinů
- Výkon 77 kW při 3000–4000 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 250 Nm při 1500–2750 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 194 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 10,8 sekundy
- Emise CO2: 99 g/km
- Spotřeba ve městě: 4,6 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 3,3 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 3,8 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: 424 900 Kč
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 479 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: 529 900 Kč
- Kolik připlatíte proti základnímu 1.2 TSI: 85 000–90 000 Kč podle výbavy
- Kdy se vyplatí proti základnímu 1.2 TSI: po 142 771 ujetých kilometrech
To je ale překvapení, nejúspornějším motorem nové Octavie je diesel 1.6 TDI… Návratnost do něj ale není žádný med – v naší kalkulačce vyšla přes 140 000 ujetých kilometrů. Ruku na srdce, to je dost. Může za to jednak téměř stotisícový příplatek proti základnímu benzinu a pak fakt, že výrobci motorů včetně koncernu Volkswagen poslední roky výrazně zapracovali na zážehových motorech a jejich spotřebu přiblížili naftě. Dnes tak vznětoví sourozenci v Octavii jezdí „jen“ o půldruhého litru úsporněji než ti zážehoví. Za ještě zajímavější porovnání považujeme srovnání základního dieselu a silnějšího benzinu. Oba výkon 77 kW, spotřeba 3,8 vs. 4,9 litru – tak malý rozdíl v apetitu ale způsobuje, že i tady je návratnost obrovská: 124 811 ujetých kilometrů.
Nejúspornější motor v nabídce
Za pět litrů zvládne i dálnici
Jen pětistupňová převodovka
Nejlevnější Octavia s dieselem začíná až na 424 900 Kč
- Výkon 110 kW při 3500–4000 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment 320 Nm při 1 750–3 000 otáčkách za minutu
- Exhalační norma: EU5
- Maximální rychlost: 218 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 sekundy
- Emise CO2: 106 g/km
- Spotřeba ve městě: 5,0 l/100 km
- Spotřeba mimo město: 3,6 l/100 km
- Kombinovaná spotřeba: 4,1 l/100 km
- Cena se základní výbavou Active: nenabízí se
- Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 539 900 Kč
- Cena s nejvyšší výbavou Elegance: 589 900 Kč
- Kolik připlatíte proti základnímu 1.2 TSI: 145 000 Kč
- Kdy se vyplatí proti základnímu 1.2 TSI: po 298 662 ujetých kilometrech
Že jde o nový motor, trkne znalce už proto, že zmizelo tak profláknuté číslo 103 kW výkonu 2.0 TDI z Octavie II – nástupce nabízí o sedm kilowatt víc. Točivý moment (další notoricky známý údaj 320 newtonmetrů) zůstal, maximum ale najdeme v širším spektru otáček, zlepšila se pružnost. Spotřeba pět ve městě, tři a půl na okreskách a lehce přes čtyři v kombinaci jsou vcelku na dohled i v praxi a ani na dálnici nepůjdete výrazně přes šest. To u předchozích motorů ulétnete mimo tabulky spíš. Ale ta cena!
Vyšší výkon proti 2.0 TDI v minulé Octavii
Ve srovnání s předchozím dvoulitrem také lepší kultivovanost
Oktávka s ním začíná na půlmilionu
Návratnost skoro po 300 000 km
Sdílejte článek, než ho smažem