Půltucet motorů pro Octavii: kolik který stojí a kdy se jaký vyplatí?

| rubrika: Analýza | 27. 2. 2013 | 4 komentáře
Nejprodávanější auto Česka Škoda Octavia se zabydluje na trhu ve třetí generaci. Kromě modernějšího designu a jiných rozměrů se ukazuje také novou rodinu motorů. Kdy který vybrat a za jak dlouho se vyplatí úspornější diesely proti benzinovým agregátům? To prozrazuje tento článek.

Zážehové motory nové Škody Octavie reprezentují čtyřválce 1.2 TSI ve verzích 63 kW a 77 kW, dále pak 1.4 TSI (103 kW) a 1.8 (132 kW).

Přitom dvanáctistovka a čtrnáctistovka jsou kompletně nové, osmnáctistovka je inovovanou verzí, která představuje třetí generaci technologie TSI. Výhodou všech benzinů je nižší hmotnost a s tím související spotřeba paliva, stejně jako redukce emisí CO2.

Naftové motory zastupují na startu prodejů čtyřválce 1.6 TDI 2.0 TDI. Celá řada dieselů je kompletně nová a vyznačuje se vyšším výkonem, nižší spotřebou a podle výrobce až o 45 procent nižšími emisemi.

Nejlevnější benzin? Na Peníze.cz!

Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.

Vývoj ceny benzinu a ceny nafty

Nej motory pro Octavii

Nejlevnější: 334 900 Kč 1.2 TSI

Nejúspornější: 3,8 l/100 km 1.6 TDI

Nejvýkonnější: 132 kW1.8 TSI

Nejtočivější: 320 Nm2.0 TDI

Kvalt navíc jen za dva tisíce

Zajímavostí je systém start-stop, který šetří palivo tím, že automaticky vypíná motor vždy, když je jeho chod zbytečný. V případě potřeby můžete start-stop deaktivovat tlačítkem na liště před řadicí pákou. Snížení zátěže motoru a hospodárnější provoz přináší i rekuperace brzdné energie, která umožňuje využívat pohybovou energii vozu k dobíjení akumulátoru.

Zvláštnost s uvedením systému start-stop spočívá v tom, že do 22. týdne roku 2013 (tedy až do konce května) si ho musí člověk až na základní motor povinně objednat za dva tisíce korun vždy, i když ho nechce. Hledejme za tím organizaci výroby, kdy Škodovka tlačí zelenou technologii a v první fázi produkce systém Start-Stop získávají veškeré verze.

Pozor! Nemusí to být na škodu. Třeba u nejrozšířenějšího motoru 1.2 TSI (77 kW) je totiž systém spojen se šestirychlostní převodovkou, bez něj bude jen pětistupňová. A stupeň navíc za dva tisíce je skvělá nabídka. Kdoví, jak bude v tomto směru vypadat ceník od června…

Pro a proti

Každý motor má svá pro a proti, což ostatně dokládá fakt, že když jsme hledali čtyři základní „nej“, u každého jsme našli jiného vítěze.

O to větší byla naše motivace podrobit všechny motory detailnějšímu zkoumání. Naťukali jsme jejich parametry i do webové kalkulačky, abychom zjistili, od jakého kilometrového nájezdu se vyplatí dražší, ale úspornější verze. K čemu jsme došli?

Benzinový 1.2 TSI
Benzinový 1.2 TSI Green tec
Benzinový 1.4 TSI Green tec
Benzinový 1.8 TSI Green tec
Naftový 1.6 TDI CR DPF Green tec
Naftový 2.0 TDI CR DPF Green tec
  • Výkon 63 kW při 4300–5300 otáčkách za minutu
  • Maximální točivý moment 160 Nm při 1400–3500 otáčkách za minutu
  • Exhalační norma: EU5
  • Maximální rychlost: 181 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 12 sekundy
  • Emise CO2: 119 g/km
  • Spotřeba ve městě: 6,5 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,4 l/100 km
  • Kombinovaná spotřeba: 5,2 l/100 km
  • Cena se základní výbavou Active: 334 900 Kč
  • Cena s nejžádanější výbavou Ambition: 394 900 Kč
  • Cena s nejvyšší výbavou Elegance: nenabízí se

Základ, jemuž logicky patří primát nejlevnější. O jakýs takýs výkon z tak malého objemu se stará turbodmychadlo. Tomu se daří docela solidně pokrýt dost velké rozestupy mezi pěti rychlostními stupni – ano, jde (zatím) o jediný benzinový motor v nové Octavii, který nemá šestikvalt. To považujeme za hlavní nevýhodu, na druhou stranu chtít šest stupňů a 14 kilowattů výkonu navíc znamená připlatit si třicet a ještě dva tisíce navrch za silnější verzi dvanáctistovky a systém Start-Stop. Výrobce slibuje spotřebu 5,2 litru, v praxi se k číslu budete přibližovat jen s lehkou nohou, jízda brzda – plyn ale klidně vytáhne spotřebu na deset litrů. Na druhou stranu se při předpisových rychlostech dá i s tímto nejslabším motorem jezdit docela úsporně i na dálnici. Je to zkrátka motor pro vyznavače defenzivní jízdy.

Cena
Kultivovanost chodu

Chybí výkonová špička (ve vyšších otáčkách)
Jen pětistupňová převodovka

Počítejte s námi: Kdy se vyplatí benzíňák, kdy diesel

Auto na benzín nebo naftu, co je výhodnější?

l/100 Km
l/100 Km
Kč/l
Kč/l
km

Nepovinné údaje

km
km

Další kalkulačky

Úvodní foto Škoda Auto
Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+109
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Oblíbená témata

auto-moto, benzin, diesel, octavia

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.